Ze zijn jong, durven groot te dromen en jagen dat gretig na. Ondernemers Manuel Öztopçu (22) en Harold Jonker (24) zetten stappen met Hey Harry, hét reclamebureau voor de bouw, installatie en infra. Ook in 2025 houden ze de vaart erin, met een fonkelnieuw pand (met studio!) in Amersfoort en tal van toffe projecten voor klanten. ‘Een jongensboek? Dat zijn we nu aan het schrijven.’
Dromen is een thema dat jullie past als een jas, toch?
Manuel: ‘Dat kun je wel zeggen. We zeggen regelmatig tegen elkaar: we zijn veel te vaak aan het dromen. Maar de durf om dat te verwezenlijken brengt ons ook steeds weer verder. Harold en ik hebben elkaar ontmoet bij de koffieautomaat in een verzamelkantoor. Alles wat we vanaf dat moment hebben bedacht, komt voort uit samen hardop dagdromen. En dat doen we nog steeds. Lekker gek denken, niks is te groot. We kijken later wel of het haalbaar is en of we het concreet kunnen maken. Maar het begint allemaal met dromen.’
Was het zakelijke liefde op het eerste gezicht tussen jullie?
Harold: ‘We zijn allebei als freelancer begonnen. De match tussen ons was dat we allebei een droom hadden die verder ging dan dat. We droomden van een bloeiend bedrijf dat toffe projecten doet voor leuke klanten, waar we aan kunnen bouwen in plaats van dat we alleen losse opdrachten aan het doen zijn. Een bedrijf waarmee we écht impact maken voor de klant, ook op de lange termijn. Dat werd al duidelijk tijdens onze eerste koppen koffie samen, we kenden elkaars achternaam nog niet eens. Nu zijn we zakelijk getrouwd, maar het succes van onze samenwerking is dat we toen al dezelfde droom hadden en die naar elkaar uitspraken.’
Waar heeft dromen jullie tot nu toe gebracht?
Manuel: ‘Hier! We hebben onze thuisbasis in dit prachtige pand aan de Plantageweg 1 in Leusden. Het was vorig jaar een grote stap naar dit kantoor, maar soms moet je in het diepe springen. We geloofden in onze droom: met allemaal creatieven gave projecten oppakken. Zo is het ook gegaan. We zijn gedreven en altijd bezig met waar we het beste in zijn: impact maken door creativiteit.’
Harold: ‘Dat we zo goed kunnen dromen is onze kracht, maar kan ook een valkuil zijn. We weten heel goed waar we over tien jaar willen zijn, maar we moeten het wel tastbaar maken. We kunnen heel groot dromen, tot New York aan toe. Daar was ik laatst op vakantie. Ik zag een leegstaand pand en stuurde Manuel een foto: wat zou het vet zijn als we hier ooit een vestiging van Hey Harry openen. Ondertussen zijn we bezig met een nieuwe vestiging in Amersfoort… Dromen mag en is alleen maar goed, zolang we de realiteit niet uit het oog verliezen.’
Dromen is één, de stap zetten twee. Hoe maken jullie waar wat jullie bedenken?
Manuel: ‘Dat doen we met lef en zelfverzekerdheid. We weten dat we goed zijn in wat we doen. Zeker sinds we ons gespecialiseerd hebben in werken voor bouw, infra en installatie. We begrijpen de branche en weten wat wel en niet werkt. Daardoor durven we met overtuiging te zeggen dat we expert zijn. Het geeft ons het vertrouwen om soms een grote stap te zetten.’
Harold: ‘Het is ook een kwestie van durven bijsturen. Niet halsstarrig vasthouden aan het oorspronkelijke idee als blijkt dat dat niet voldoende werkt. Wij luisteren en kijken vooral naar de markt: waar is behoefte aan? Neem ook onze specialisatie. We deden al veel voor bouw-, infra- en installatiebedrijven. Die taal spreken we goed. We zijn ons er verder in gaan verdiepen. Naar beurzen toe, naar inspiratiesessies. Zo hebben we de branche nog beter leren kennen. We zien dat we daar veel waarde kunnen toevoegen, er is veel te winnen op het gebied van reclame. Juist deze bedrijven moeten zichtbaar zijn en blijven, anders verliezen ze het van de concurrent. Wij hebben daar een goede oplossing voor.’
Hoe ziet die oplossing eruit?
Harold: ‘Een klein jaar geleden hebben we onze werkwijze opnieuw ingericht, precies zoals onze klanten het willen. De meeste reclamebureaus werken op afstand. Maar als bouw-, infra- en installatiebedrijf ben je druk met je eigen business, daar wil je mee bezig zijn. Daarom zetten wij onze reclamemakers voor een vast aantal uur per week in bij de klant. Zo leert hij of zij de cultuur van het bedrijf goed kennen, met een betere samenwerking als resultaat.’
Manuel: ‘We bieden drie diensten. In de warming-up bereiden we jouw bedrijf voor op een geweldige sprint of marathon. We vragen je de oren van het hoofd en werken concepten uit. Dit is de basis dat elk merk nodig heeft, zodat iedereen in je bedrijf uiteindelijk hetzelfde verhaal uitdraagt. Onze reclamesprints zijn losse diensten zoals fotografie, video, tekst, website of design. Jij vraagt, wij fixen het. Onze creatieve marathon tenslotte is de interne reclamemaker waarover Harold het net had, de creatieve Harry die als een collega reclame gaat maken voor jouw bedrijf. Dit werkt hartstikke goed, we maken mooie dingen zodat onze klanten stappen zetten in hun reclame-uitingen.’
Jullie zijn jong en het gaat hard met Hey Harry. Knijpen jullie jezelf weleens in de arm?
Harold: ‘We zijn aan het groeien en dat is de enige focus die we hebben. We zijn heel blij met hoe het gaat, maar tegelijkertijd zijn we de hele dag door kritisch. Alles moet beter, de kwaliteit moet hoger. Maar soms sturen we elkaar een spraakmemo: ik ben nu de hond aan het uitlaten en besef dat we echt tevreden moeten zijn. Een jaar geleden hadden we getekend voor waar we nu staan met ons bedrijf. Een jongensboek? Dat zijn we nu aan het schrijven. We kennen de potentie en weten wat we te bieden hebben. Klanten worden daar blij van, dat geeft veel voldoening.’
Elke ondernemersreis gaat met vallen en opstaan. Wat zijn jullie uitdagingen?
Harold: ‘Soms willen we te veel en te snel. We moeten niet vergeten dat we een lange tijd voor ons hebben. Maar we zijn nu eenmaal gretig. We doen soms dingen voordat we denken. Dat hoort bij het volwassen worden als ondernemer. Het fundament staat nu beter, waardoor we meer de tijd durven te nemen.’
Manuel: ‘We leren door te doen. Eerst je hoofd tegen de deur stoten, daarna pas open doen. Dat proberen we een beetje te veranderen. Eerst goed nadenken, daarna uitvoeren. In alle eerlijkheid: over het nieuwe pand hebben we bijna niet nagedacht, dat hebben we gewoon gekocht.’
Een spontane droom?
Manuel: ‘In OnderNamen zagen we een advertentie van het nieuwbouwproject op bedrijventerrein Wieken-Vinkenhoef. We dachten: wat vet, laten we bellen. De aankoopmakelaar zei: kom maar langs. Hij was wel verrast, want we zitten pas ruim een jaar in ons pand in Leusden en dat was echt een stap. De vraag was natuurlijk: kan het financieel uit? Dat lukte. Maar wacht eens even, het kan gewoon! De plannen zijn pas echt concreet geworden toen de handtekening was gezet.’
Wat gaat de tweede vestiging jullie bieden?
Harold: ‘Het komt goed uit dat we straks extra ruimte hebben, met nog eens zes werkplekken. Het grote voordeel is dat we er een studio gaan bouwen waar we in een soort woonkamersetting content kunnen maken. Denk aan fotografie, video en podcast. Daarmee wordt ons kantoor in Amersfoort een contentproductiehuis. In het voorjaar van 2025 moet het pand klaar zijn voor gebruik. Ons kantoor in Leusden blijft het hoofdkwartier van Hey Harry, waar voornamelijk onze creatieve marathons plaatsvinden.’
Weer een droom die uitkomt. Welke dromen blijven er nog over voor de toekomst?
Harold: ‘Genoeg! Over tien jaar willen we over meerdere locaties beschikken, om zo dicht mogelijk bij onze klanten actief te zijn. Het is onze ambitie om uit te groeien tot hét reclamebureau voor de bouw, installatie en infra. Als je een bedrijf in die branche bent klop je voor reclame en marketing bij ons aan, er is geen andere optie. Deze bedrijven zitten door het hele land en wij willen groeien, dus één en één is twee.’
Hoe gaan jullie het nieuwe jaar in?
In elk geval met leuk nieuws! We lanceren in januari in samenwerking met Rosalie Geelhoed van de Zwammerdam Groep een nieuw initiatief: Bouw het verschil. Met dat online platform gaan we onder meer met leuke video’s op locatie laten zien hoe tof het is om te werken in de bouw, installatie en infra. Op die manier hopen we bij te dragen aan een aantrekkelijk imago van de branche en willen we bedrijven en jongeren bij elkaar brengen.’
Vanaf de zijlijn lijkt het één grote ondernemersdroom die jullie leven.
‘Ja, dat maakt het soms best wel ongemakkelijk. We schoppen veel herrie, dat is ons vak als reclamemaker. In deze tijd van social media lijkt het dan al snel alleen maar voor de wind te gaan. Terwijl niks vanzelfsprekend is. Niet iedereen ziet wat we ervoor doen en laten. Je hoort ons absoluut niet klagen, we zijn hartstikke trots. Maar succes is heel persoonlijk. Wij zijn niet beter dan een ander, iedereen doet het op zijn eigen manier. Wij hebben toevallig de drive om dat met onze business te doen, en dat gaat gelukkig best goed.’