fbpx
Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Max Brandt

Een duurzame automarkt? Graag!

Dat er in de automarkt grote veranderingen gaande zijn, dat is geen nieuws. Ben de Goey van Opel Autoservice de Goey en Shellstation Heeswijk in Montfoort volgt de ontwikkelingen op de voet. Nieuwsgierig, en met een kritische blik. Ben deelt zijn gedachten over de ontwikkelingen, kansen en bedreigingen in de markt.

Maar wel eerlijk en effectief

Elektrisch rijden
‘Opel heeft een duidelijk standpunt ingenomen wat betreft elektrisch rijden doordat in 2024 het volledige aanbod elektrisch te verkrijgen is. Elektrische auto’s worden steeds beter ontwikkeld: accu’s kunnen sneller laden, de actieradius wordt groter en het formaat kleiner. We kunnen straks ook met een elektrische auto op vakantie! Toch sta ik er tweeledig in. Aan de ene kant wordt er fors geïnvesteerd in het elektrisch rijden. Ook wij zullen gaan investeren in de laadpalen bij ons Shellstation. Maar haalt de tijd ons niet in? Wat gaat waterstof doen? Elektrische auto’s worden nu naar voren geschoven, maar toch denk ik dat het tijdelijk is en we in een overgangsfase zitten. Ook zie ik nog niet voor me hoe het straks gaat als je in een nieuwbouwwijk woont, zonder eigen oprit. Parkeer je de auto dan in een parkeerplaza met stekkers, om vervolgens op de fiets naar huis te gaan? In Montfoort zie je nu de zogenoemde klevers; ze staan te vechten om een plekje bij de laadpaal, maar als de auto geladen is laten ze hem aan de paal staan. We moeten goed nadenken over hoe we met deze zaken omgaan.’

‘De korte afstanden maken Nederland een fantastisch land om elektrisch te rijden’
Autobezit
‘Private lease wordt “booming”! De automarkt is onzeker; consumenten krijgen zoveel informatie tot zich. Wat is mijn auto nog waard als ik hem over vijf jaar wil inruilen? Mijn generatie wilde graag een eigen auto voor de deur. Tegenwoordig gaat het meer om: wat kost het per maand, wat heb ik daarvoor beschikbaar en, veel belangrijker, wat houd ik over om van te leven? Elektrisch rijden kan prima via private lease. De korte afstanden maken Nederland een fantastisch land om elektrisch te rijden. Wat we nu zien is dat mensen een elektrische auto leasen en dan voor de vakantie een auto huren. We moeten naar leasecontracten toe waarbij je een aantal weken per jaar een andere auto kan leasen voor de vakantie. Ook het delen van auto’s is in opkomst. Als de verzekering en belasting is afgedekt kan je veilig een auto delen. En stel je voor dat je ook de leasecontracten deelt? Ik vind dat lease- en verzekeringsmaatschappijen met initiatieven moeten komen waardoor dit makkelijker wordt.’

Eerlijk duurzaam
‘Tijdens de verduurzaming moeten we het hele proces meenemen. Waar worden de grondstoffen voor accu’s gewonnen? Wie doet dat en gebeurt dat eerlijk en veilig? Wat kost het aan energie om de accupakketten te maken? Hoelang gaan accu’s mee en kunnen we deze volledig recyclen? Onze oude diesels worden nu naar Afrika geëxporteerd. Dat is geen oplossing; we wonen op dezelfde aardbol. Je kunt niet je kop in het zand steken en denken dat je goed bezig bent voor het milieu. We moeten de oude diesels verwijderen. De opkoopregeling met slooppremie vond ik een goede oplossing. Die mag terugkomen wat mij betreft.’

Eerlijk duurzaam
‘Tijdens de verduurzaming moeten we het hele proces meenemen. Waar worden de grondstoffen voor accu’s gewonnen? Wie doet dat en gebeurt dat eerlijk en veilig? Wat kost het aan energie om de accupakketten te maken? Hoelang gaan accu’s mee en kunnen we deze volledig recyclen? Onze oude diesels worden nu naar Afrika geëxporteerd. Dat is geen oplossing; we wonen op dezelfde aardbol. Je kunt niet je kop in het zand steken en denken dat je goed bezig bent voor het milieu. We moeten de oude diesels verwijderen. De opkoopregeling met slooppremie vond ik een goede oplossing. Die mag terugkomen wat mij betreft.’

‘Je kunt niet je kop in het zand steken en denken dat je goed bezig bent voor het milieu’

Geduld
‘Het is een spannende en uitdagende tijd. De komende vijf jaar verandert er meer dan in de afgelopen vijftig jaar. Er is zoveel beweging in de markt, elke dag is anders. We werken niet meer op de automatische piloot, we moeten constant scherp zijn. Toch moet je ook niet altijd te snel reageren en de markt zijn werk laten doen. Als je geduld hebt, dienen oplossingen zich soms vanzelf aan.’

OntwikkelingenTransport & AutobrancheAutodealerLopikerwaard