Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Marlon de Jager-Wessel

Een goede indruk begint bij stijlvolle bedrijfskleding

Uitstraling, comfort, werkplezier: mooie bedrijfskleding is bepalend. Als ze dat ergens met succes uitdragen, dan is het wel bij Ropaflex in Nijkerk. Mieneke van de Pol (35) en haar sprankelende team van vijf dames weten klanten door het hele land te verleiden tot het dragen van stijlvolle outfits.

Een zonnige maandagochtend. Met een grote glimlach beweegt Mieneke zich door de fonkelnieuwe thuisbasis van haar bedrijf, waar de kledingrekken en paspoppen al behangen zijn met bedrijfsmatige outfits in allerlei soorten en maten. Ze is dolblij met het nieuwe pand aan de rand van Nijkerk, pal langs de A28. We geven haar groot gelijk, want dit is wat je noemt een echte zichtlocatie.

‘We zitten hier sinds begin september’, vertelt Mieneke. ‘Hiervoor zaten we in twee businessunits. Een van onze klanten vertelde dat hij dit project zou gaan bouwen en vroeg of we interesse hadden. We vonden het meteen een unieke kans. Vooral qua locatie, want iedereen komt erlangs. En kijk eens naar het prachtige uitzicht!’

In vijf jaar tijd heeft Mieneke met Ropaflex een bloeiend bedrijf opgebouwd, dat bedrijfskleding levert aan bedrijven in uiteenlopende branches. Van bouw tot logistiek, van hoveniers tot horeca. Ook verzorgt Ropaflex promotionele kleding voor evenementen en beurzen en sportkleding voor bedrijfsteams die meedoen aan wedstrijden, gepersonaliseerd en wel. De collectie is breed en voorzien van (werk)kleding van hoogwaardige merken. Strijkvrije overhemden, robuuste werk-
kleding, thermopakken, kniestukken, sokken, noem het maar en Ropaflex heeft het én bedrukt of borduurt het zoals de klant het wil. 

Goedlachs

Terug naar het begin. Mieneke is al haar leven lang gek op mooie kleding. Daar deed ze lange tijd niets professioneels mee, totdat ze inspiratie kreeg in de zaak van haar partner. ‘Hij had een sportwinkel en daar organiseerde ik weleens leuke events, zoals een ladiesnight en een kidsdag met profvoetballer Donny van de Beek. Mij viel het op dat er in zijn winkel vraag was naar bedrijfskleding. Ik dacht: daar moeten we wat mee doen. Ik had al enige ervaring in business to business en dat leek me in combinatie met kleding helemaal top. Dus ben ik daarmee begonnen naast mijn fulltimebaan, in de weekenden en avonden. Totdat onze tweede dochter kwam, toen was het niet meer te combineren. Ik heb mijn baan opgezegd en ben volledig voor Ropaflex gegaan.’

En kijk nu: met haar bedrijf bedient ze mooie klanten door het hele land, van Univé tot Expert Nederland, en dat met een energiek team van zes dames. Het geheim achter dat succes? ‘Vooral keihard werken’, klinkt het nuchter uit de mond van de Nijkerkse ondernemer. ‘En heel flexibel zijn, ook in de avonduren en het weekend. Snel nog even wat langsbrengen bij klanten, nog even een laat app’je beantwoorden. Dat doen we graag.’ En ja, ook de frisse uitstraling van de goedlachse dames van Ropaflex doet veel. 

‘Dat ons team alleen uit dames bestaat is wel een uitzondering, dat is in de wereld van bedrijfskleding bijzonder. (met een knipoog) Vaak zijn het stoffige mannen in dit vak. Het maakt verschil als er ineens een enthousiaste, sprankelende dame bij je langskomt voor advies. En daarnaast zijn we ook gewoon betrouwbaar en professioneel; we doen wat we beloven.’

 

‘Het maakt verschil als er ineens een enthousiaste, sprankelende dame bij je langskomt voor advies’

Aanpakkers

En zo kan het zijn dat klanten van het eerste uur nog altijd klant zijn. En er zijn veel nieuwe bijgekomen. Ze weten wat ze aan Ropaflex hebben. Mieneke: ‘Het mooiste is als we het hele bedrijf mogen aankleden, van de directie tot de magazijnmedewerkers en de monteurs die bij mensen thuis komen. Bij een aantal Van der Valk-hotels kleden we de receptie aan, de technische dienst en housekeeping. We zorgen voor een mooi geheel. Zelfde logo’s, zelfde kleurstelling, zelfde uitstraling.’

De dames zetten hun oog voor kleding om in passend advies. ‘Een polo is niet zomaar een polo. Hoe wil je die gebruiken? Hoe lang wil je ermee doen? Wat wil je uitstralen? Moet er een logo op? Samen met onze designer gaan we dat helemaal visualiseren. De klant ziet exact hoe het eruit komt te zien.’

De kledingstukken laat Ropaflex vervolgens in eigen beheer bedrukken of borduren. ‘We passen steeds betere technieken toe en kijken hoe we het duurzamer kunnen doen. Gebruikte kleding nemen we in en wordt gerecycled tot automatten. Zo zetten we een stap in de goede richting.’

Ropaflex levert ook relatiegeschenken en promotionele artikelen. ‘Wil je tachtig koffers met een logo erop? Zeker mogelijk. Kom vooral eens langs in onze nieuwe showroom. We maken altijd eerst gezellig kennis aan onze bar. Daarna gaan we het pas over kleding hebben. Dat zegt veel over onze mentaliteit. We zijn gezellig, maar met een professionele touch. En we zijn aanpakkers. We proberen er altijd verzorgd uit te zien, maar lopen ook gewoon te sjouwen met dozen.’

De ambitie is helder. ‘Het bedrijf op deze voet uitbouwen, nog meer klanten blij maken. Steeds meer ondernemers zien de waarde van stijlvolle bedrijfskleding. Je maakt een goede indruk naar klanten toe en werknemers doen hun werk met meer plezier als ze zich fijn voelen in hun kleding.’

InterviewVerhuizingGroothandelRetail (groothandel)Eemvallei