fbpx
Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Max Brandt

RUUD MUIS IS ONDERNEMER IN HART EN NIEREN. HIJ IS GELUKKIG GETROUWD MET ETSKE EN WOONT MET VEEL PLEZIER IN LANGBROEK.
r.muis@aegirmarine.com | 0343432509

Een krachtige motivator

12 oktober 2021 | 2 minuten lezen

Wat een mooi thema voor deze editie van OnderNamen. Volgens mij is een goede mentaliteit één van de absolute voorwaarden om te gaan en te blijven ondernemen. Je hebt ondernemers die hun hele leven al aan het handelen en aan het creëren zijn. Die geboren ondernemers hebben ergens een gen in hun DNA dat ze als kind al aanzet tot het nemen van stappen die anderen niet bedenken. Een handeltje op het schoolplein, het in- en verkopen van zaken waar ze een paar centen aan kunnen verdienen. We kennen ze allemaal en het worden ook vaak heel leuke ondernemers als ze eenmaal volwassen zijn.

Ik moet eerlijk zijn. Zo ondernemend was ik niet op jonge leeftijd. Of misschien was ik het wel, maar had ik het voorbeeld of de omgeving niet om daarmee wat te doen. Na mijn opleiding ben ik ‘gewoon’ gaan werken en legde ik mijn ziel en zaligheid in de baan die ik op dat moment had. Pas toen ik uiteindelijk een keer bij de verkeerde werkgever terechtkwam, ruzie kreeg en ontslagen werd, kreeg het ondernemersvirus de kans te gaan woekeren. Ik was 33, mijn vrouw was hoogzwanger van de derde en ik had van de ene op de andere dag geen inkomen meer.

 

‘Opeens besefte ik dat er nog maar twee opties waren: heel hard zwemmen of verdrinken’

Mijn motivatie was heel eenvoudig. Ik wilde weer zo klantgericht kunnen werken als dat ik in het verleden bij een bepaalde werkgever had mogen doen. Ik wilde plezier hebben en ik wilde mijn gezin kunnen onderhouden. Ik kan me nog heel goed herinneren dat ik, nadat ik de laatste ontsnappingsroute naar loondienst afgesneden had, ’s nachts wakker werd. Opeens besefte ik dat er nog maar twee opties waren: heel hard zwemmen of verdrinken. Zwart-wit-keuzes zorgen ervoor dat het leven soms opmerkelijk overzichtelijk wordt. Het werd een heel stevige motivator en zorgde voor een nieuwe mentaliteit.

Bij het groeien van het bedrijf hadden we natuurlijk medewerkers nodig. Ook bij hen ging en ga ik op zoek naar hun mentaliteit. Hoe simpel ons serviceconcept ook klinkt, het werkt alleen als je het echt meent. Als je intrinsiek gemotiveerd bent het allerbeste voor je klant te doen en een oplossing te bieden.

Een bedrijf, waarvan de naam me is ontschoten, maakte eens reclame met de slogan: “Bij ons is service geen afdeling, maar een mindset!”. Ik wilde dat ik deze zelf verzonnen had. Briljant en de spijker op z’n kop. Daarom ben ik ook niet bang voor de concurrentie van grotere, vaak beursgenoteerde bedrijven in onze branche. Hun slimste marketingstrategie, het mooiste CRM-systeem en de prachtigste beursstand kunnen nooit concurreren met de pure motivatie om echt een klant te helpen. Dat werkt nu al 21 jaar zo. En ik ben gemotiveerd om daar nog een heel aantal jaren aan vast te knopen.

Lekstroom