Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Marlon de Jager-Wessel

In 1978 gestart als verkoper van vrachtwagens bij Terberg Benschop B.V. en momenteel voorzitter van de Raad van Bestuur van Royal Terberg Group. In 2017 was Royal Terberg Group de trotse winnaar van de Familie Bedrijven Award. George is 66 jaar oud en houdt van een sportief leven.
gt@terberg.nl

Een ondernemer moet willen winnen

21 oktober 2021 | 2 minuten lezen

Onze overgrootvader begon in 1869 een dorpssmederij in Benschop en rond de eeuwwisseling nam mijn opa de smederij over. Samen met mijn oma kregen ze negen kinderen en dat betekende van kinds af aan meehelpen, een paar centen verdienen en er met elkaar voor zorgen dat het huishouden kon draaien.

Mijn vader en oom zagen in dat het vervoer met paard en wagen zou gaan verdwijnen en dat de vrachtwagen die positie zou gaan overnemen. Na de Tweede Wereldoorlog besloten zij om jeeps en trucks van het Amerikaanse leger op te kopen en deze om te bouwen voor werk in de agrarische sector en voor het grondverzet en bouwtransport. Later besloten ze zelf Terberg vrachtwagens te gaan bouwen en in 1966 kwam de eerste Terberg-truck uit de werkplaats rollen. Veel pionieren, tegenslagen overwinnen, werkweken van zeventig tot tachtig uur maken, vaak vallen en vervolgens weer opstaan. Er werd een mentaliteit gevraagd om te overleven en te willen slagen. De medewerkers van het eerste uur gingen helemaal in dat proces mee, werkten keihard maar hadden ook veel schik met elkaar.

 

‘Er werd een mentaliteit gevraagd om te overleven en te willen slagen’

Met de vrachtwagens kwam Terberg terecht in het speelveld van de grote merken zoals Mercedes en MAN en in de loop van de jaren zeventig, tachtig en negentig zou blijken dat die strijd niet te winnen viel, de grote merken hadden veel diepere zakken en een veel beter verkoop- en servicenetwerk in de wereld. Er moest iets drastisch veranderen om te kunnen overleven. Gelukkig was er in 1973 een eerste Terminal-trekker gebouwd, echter zonder enig besef dat dit later onze corebusiness zou worden. Dit voertuig werd in de havens ingezet om in combinatie met een trailer stukgoed en containers te vervoeren. Terberg slaagde erin om in deze nichemarkt vanaf eind jaren tachtig stap voor stap een netwerk van distributeurs voor de verkoop en service van de Terberg Terminal- en RORO-trekkers in de wereld op te bouwen en zodoende minder afhankelijk te worden van de vrachtwagens. De containerisatie zou vanaf begin jaren negentig sterk doorzetten in de wereld en Terberg kon hier mooi met haar Terminal-trekkers op inspelen. Nu in 2021 worden onze voertuigen afgezet in meer dan 120 landen en hebben we mondiaal een marktaandeel van ruim twintig procent in deze nichemarkt.

Doordat we een veel grotere organisatie dan vroeger hebben, dien je tegenwoordig als medewerker ook over andere vaardigheden te beschikken, zoals een goede opleiding, (buitenland)ervaring, specifieke kennis van IT, kennis van elektrificatie, van autonoom transport en van waterstoftechnologie. Allemaal uitdagingen voor de toekomst waarmee we onderscheidend proberen te blijven tegenover de concurrentie uit vooral China en de USA.

Succes begint met een visie en vervolgens een team van de juiste mensen om je heen verzamelen die complementair aan elkaar zijn, die bereid zijn om in het belang van het bedrijf samen te werken en hun eigen ego daaraan ondergeschikt te maken. Voeg daar de juiste winnaarsmentaliteit aan toe en dan kan het bijna niet meer fout gaan.

Transport & AutobrancheTruckdealerTransportLopikerwaard