fbpx
Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Max Brandt

Een tijd ''tussen hoop en vrees''

In 2018 gaf Maarten van den Berg voor het laatst een interview in OnderNamen. Hij was met zijn Autotaalglas Nieuwegein toen net verhuisd naar een prachtige nieuwe locatie aan de Drenthehaven. Er was groei en Maarten was een tevreden ondernemer. In februari vorig jaar kocht hij nog drie nieuwe Mini Coopers, waarvan één van de eerste elektrische Mini’s, ter vernieuwing van zijn wagenpark. Hij deed investeringen in grotere en prominente huisvesting, personeel, gereedschappen en kalibratie-apparatuur. Toen kwam corona en klapte alles in. Sindsdien is hij behoorlijk op de proef gesteld, al durft hij inmiddels weer voorzichtig vooruit te kijken. Een eerlijk verhaal van een hardwerkende ondernemer.

2020
‘De aanschaf van die drie Mini’s begin 2020 was echt om de groei nog verder een positieve richting op te knallen’, vertelt Maarten. ‘Ik had bovendien net een werkplaatschef aangenomen. We zaten in een heerlijke flow, maar toen ging alles dicht. Ik zat op een vrijdag in m’n eentje op de zaak en zag dat de agenda vanaf die middag leeg was. De handel liep met veertig procent terug. Er waren geen klanten, de telefoon ging niet. Iedereen ging thuiswerken, waardoor autoschades vanzelfsprekend enorm terugliepen. Ook leasemaatschappijen, waar wij normaal veel voor werken, verzochten berijders om alleen noodzakelijke kilometers te maken en schadebedrijven waar wij veel voor werken, gingen het werk zelf doen. Met ingang van de avondklok vonden er geen auto-inbraken meer plaats en er werd nog minder gereden. In deze periode heb ik het wel zwaar gehad, vooral omdat ik niet wist waar we aan toe waren en hoe lang dit nog ging duren. Ik wilde mijn medewerkers graag behouden, maar kon ook niet iedereen aan het werk houden. Gelukkig hebben zij heel goed meegedacht en gingen we in shifts werken. Ook ben ik over andere business na gaan denken; we begonnen onder andere met ozonreiniging van het interieur in auto’s, ruitenwisseracties en het restaureren van koplampen. Dat hield ons voor zover het kon, bezig.’

2021
De aankondiging van een vaccin kwam en Maarten zag weer licht aan het einde van de tunnel. ‘Ik dacht: 2021 gaan we weer volle bak van start en gaat het vanzelf de goede kant op. Januari was vervolgens de slechtste maand die ik ooit gedraaid heb. Gelukkig kwam er in februari strenge vorst en dat is voor ons heel gunstig.  Een bevroren wegdek in combinatie met dooi door pekel zorgen ervoor dat het wegdek beschadigd raakt en steentjes loskomen uit het asfalt. Hierdoor beschadigen voorruiten en door de kou scheuren deze ook vele malen sneller door. Het werk dat daaruit voortkwam gaf een boost. Pas toen kon ik weer een beetje helder nadenken. Er was weer wat reuring, ook omdat die nieuwe initiatieven die we gestart waren doorliepen. Ik bleef nadenken over andere producten dan alleen glas, zodat we altijd wel iets hadden om aan te werken. We hebben ook een goede zomer gedraaid. Ondertussen hebben we het logo vernieuwd en hebben we een nieuwe huisstijl gekregen. Het logo is donkerder blauw geworden en er is een soort smiley in verwerkt. Die nieuwe uitingen hebben meer feeling met ons merk en waar we voor staan. We communiceren nu ook veel meer op social media en in lokale campagnes. Zo hebben we er alles aan gedaan om bedrijvigheid te houden.’ 

‘Als je in een positieve flow zit krijg je veel meer voor elkaar’

2022
Inmiddels kan Maarten weer lachen. ‘Het is grappig hoe dat werkt: als je niet goed in je vel zit, krijg je ook helemaal niks voor elkaar. Op het moment dat de positieve flow weer terugkomt, dan wil je ook weer en gaat alles veel soepeler. Ik ben nu weer ontzettend druk, veel creatiever en ondernemender. Echter kan het ook zomaar zijn (dit interview werd begin november gedaan, red.) dat er weer een lockdown aankomt en Nederland weer massaal thuiswerkt. Dat zou wel zuur zijn, want wij hebben dat niet zomaar terugverdiend. Een restaurant kan na opening meteen weer draaien, bij ons moeten er eerst – letterlijk – kilometers gemaakt worden. Toch geloof ik niet dat thuiswerken de norm wordt. Je zag het na de zomer ook, toen alles openging; het was drukker dan ooit op de weg. Mensen gaan er ook weer op uit naar pretparken, dierentuinen en steden. Al die verplaatsingen zorgen uiteindelijk ook voor ruitschades en auto-inbraken. Het klinkt heel lullig, maar noodschades ontstaan doordat er leven is. Dus voor ons is het nadelig als het leven wordt stilgelegd. Hopelijk krijgen we dat virus volgend jaar onder controle en kunnen we weer zonder beperkingen gaan leven.’

2023 en verder
Hoewel ook Maarten geen glazen bol heeft, kan hij weer met een frisse blik vooruitkijken. ‘De coronatijd heeft er ook voor gezorgd dat ik mezelf als ondernemer leerde kennen. Ik leerde dat ik veerkrachtig ben en altijd zal blijven denken in oplossingen. Ondertussen ben ik ook naar andere branches gaan kijken, daar waar het wel goed ging en waar ik energie van krijg. Ook het werken aan mijn eigen huis was een goede uitlaatklep. Wat ik ook heb geleerd is dat ik mensen om me heen moet hebben. Dat contact op afstand is niet voor mij weggelegd. Je hebt dan helemaal geen idee hoe het met andere mensen gaat. Ik vond het ook heel vervelend om familie en vrienden niet te kunnen zien en niet te kunnen sporten. Het is, helemaal als ondernemer, zo belangrijk om dat soort momenten te creëren. Want zit je eenmaal in een bubbel, dan kom je er moeilijk weer uit. Daarom blijf ik met een ambitieuze instelling naar de toekomst kijken en hoop ik dit bedrijf, op wat voor manier dan ook, nog verder uit te kunnen bouwen.’

InterviewOntwikkelingenTransport & AutobrancheAutodealerLekstroom