fbpx
Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Max Brandt

‘Een uitgeruste wereld is een mooiere wereld’

Een uitgeruste wereld is een mooiere wereld, zo luidt de heilige overtuiging bij Auping. Daarom zorgt het merk met zijn bedden niet alleen voor een optimale nachtrust, maar heeft het ook oog voor een
gezonde, leefbare en veilige aarde. Dat valt op: mede dankzij de circulaire matrassen en duurzame bedden mag Auping als eerste beddenleverancier het B Corp-certificaat voeren. Bij Auping Store Amersfoort dragen ze graag bij aan die duurzame koers. ‘We willen goed zijn voor de klant én de wereld.’

Dat Auping al meer dan honderddertig jaar uitblinkt in het bieden van ondersteuning voor de perfecte nachtrust is bekend. Daar komt nu bij dat het bedrijf ook vooruitstrevend is als het gaat om duurzaamheid en circulariteit. Met haar status als B Corp is Auping erkend als een bedrijf dat een verschil maakt voor de samenleving, door zich met zijn producten in te zetten voor een betere wereld. Met andere woorden: ‘Using business as a force for good’.

‘Duurzaamheid is een belangrijke koers die we de laatste jaren varen’, vertelt Mark Huisken van Auping Store Amersfoort. ‘Dat betekent bijvoorbeeld dat we producten zonder restafval maken, dat onze producten lang meegaan en dat onze producten na de looptijd niet meer als afval betiteld worden. Zo verkopen we de allereerste circulaire matrassen. Als ze na tien jaar verbruikt zijn en vervangen moeten worden, dan komen ze weer bij Auping terecht. We verwerken deze tot grondstoffen waarmee we vervolgens weer nieuwe matrassen maken.’

Maatschappelijke verantwoordelijkheid

De nieuwe fabriek van Auping, die “in lijn” werkt en daardoor nagenoeg geen voorraden en afval heeft, draagt bij aan deze ontwikkeling. Mede daardoor mag Auping zich sinds maart 2020 een certified B Corporation noemen: een B Corp. Bedrijven met een B Corp-certificaat streven vrijwillig hoge standaarden na op het vlak van sociale en ecologische prestaties, maatschappelijke verantwoordelijkheid en transparantie. Auping weet zich in het goede gezelschap van bedrijven als Tony Chocolonely, Dopper, Ben & Jerry’s, Patagonia, MUD Jeans, Seepje, Innocent Drinks en Triodos Bank.

‘Daar zijn we natuurlijk trots op’, zegt Mark. ‘Maar dat is niet waar we het voor doen. We doen het voor een betere wereld. De wereld is mooi, maar kan best wel wat meer liefde gebruiken. Meer liefde, meer aandacht en meer rust. Want een uitgeruste wereld is een mooiere wereld. En dat dragen we dan ook voor de volle honderd procent uit in onze winkel in Amersfoort. We willen goed zijn voor de klant én de wereld. Het B Corp-certificaat bevestigt dat we op de goede weg zijn.’

‘De ontwikkelingen gaan hard en dat maakt dit een mooi, dynamisch vak’

Toenemend bewustzijn

De klant waardeert dat, zo ervaren Mark en zijn collega’s dagelijks in de winkel. ‘Het is een verschil van dag en nacht met vijf jaar geleden. Als we toen zeiden: dit bed is honderd procent recyclebaar, vonden mensen dat mooi maar liepen ze wel door. Nu vinden ze dat heel belangrijk. Zeker de jongere generaties. Zij beseffen dat het noodzakelijk is om te doen, zoals dat bewustzijn ook bij oudere generaties steeds meer toeneemt. Steeds meer mensen vinden het belangrijk dat de producten die ze kopen duurzaam en circulair zijn — en terecht.’

Mark illustreert het met een treffend
voorbeeld. ‘Vijf jaar geleden hadden we eens een try-out van dekbedden van gerecycled dons in onze winkel. Mensen vonden dat toen maar niets: daar heeft iemand onder gelegen. Nu vinden ze dat juist een heel verantwoorde keuze.’

Bij Auping nemen ze geen genoegen met half werk. ‘Dat we er nu zelfs ons motto van hebben gemaakt — Auping rust de wereld uit — is veelzeggend. Auping blijft dat perfectioneren, zoals wij dat doen in onze winkel. Eerlijke koffie bij de boer vandaan, geen plastic bekertjes. Het zijn kleine voorbeelden die aangeven dat we het ver doorvoeren.’

Veilig en innovatief

Een andere tendens is dat consumenten meer bezig zijn met hun gezondheid. Daardoor zijn ze bewuster bezig met de aankoop van een bed. Mark: ‘Een bed moet niet alleen lekker liggen, het moet vooral ook goed zijn voor je nachtrust en je lichaam. Dat zorgt ervoor dat je goed opstaat en kwetsuren tegengaat. Wij nodigen regelmatig plaatselijke fysiotherapeuten uit om het belang van een goed bed toe te lichten. We delen onze kennis graag, ook met onze klanten natuurlijk. Zij willen weten dat het goed zit. Wij kunnen dat bieden: Auping is een kwalitatief hoogwaardig en veilig merk.’

Bij Auping kunnen ze het niet vaak genoeg benadrukken: een goede nachtrust is essentieel voor je fysieke en mentale gezondheid. ‘Het is de basis. Slapen is een herstelproces van je lichaam. In de zestien uur dat we wakker zijn wordt ons lichaam onder druk gezet. Je loopt, sport, werkt, zit. ’s Nachts moet je lichaam herstellen. Als dat proces niet goed gaat ben je de hele dag door niet honderd procent fit. Dus een bed moet goed zijn. Steeds meer mensen zijn zich daarvan bewust, zeker ook ondernemers die elke dag moeten presteren.’

Een bed is geen luxeproduct, het is er voor slaapondersteuning. Innovaties versterken die functie. Mark: ‘De bodems van onze bedden zijn inmiddels smart, met tal van verstelbare opties voor je rug en je benen. Er zit een slimme wekker in die zelfs meetbaar maakt wanneer je in je ondiepe slaap bent belandt en je dan wakker maakt. De ontwikkelingen gaan hard en dat maakt dit een mooi, dynamisch vak.’

 

www.auping.com

OntwikkelingenGroothandelRetail (groothandel)Eemvallei