EERST DE POLITIE
DAN PAANS

Leonard Paans en Jan Smits stomen installatiebedrijf klaar voor de toekomst

In een bescheiden schuur in de weilanden van Werkendam vond Paans Installatiebedrijven BV zo’n 55 jaar geleden zijn oorsprong. Daar waar de vader van Leonard Paans een vernieuwingsslag wist te maken door van kolen over te stappen op oliestookketels, zet Leonard met zijn compagnon Jan Smits nu flinke stappen naar duurzame technieken.

Paans is een bedrijf van broers, zo blijkt al gauw als we kort de historie induiken. Teus Paans startte het bedrijf in 1964. Al snel kwamen zijn twee broers Wim en Leen ook aan boord. Dat groeide uit tot de Werkendamse Verwarmingscentrale. ‘In de zeventiger jaren is onze vader Leen alleen verdergegaan onder de naam Leerdamse VerwarmingsIndustrie in Leerdam waar hij al snel de naam Paans ging gebruiken’, vertelt Leonard. ‘Mijn oudste broer Sander nam het uiteindelijk over nadat mijn vader veel te vroeg, op zijn 59ste, kwam te overlijden. Hij zat op dat moment al tien jaar in de zaak. Ik nog niet, want ik moest van mijn vader ergens anders gaan werken om ervaring op te doen. Vlak na zijn overlijden ben ik alsnog bij Paans begonnen. Ik heb 24 jaar in loondienst bij mijn broer gewerkt en heb allerlei functies – van servicemanager tot bedrijfsvoerder – bekleed. Vorig jaar gaf Sander aan dat hij het bedrijf wilde verkopen. Ik heb toen de intentie uitgesproken dat ik het wel over wilde nemen, onder de voorwaarde dat ik het niet alleen zou doen. Het is immers toch een bedrijf met ongeveer tachtig man personeel. Commercieel ben ik weliswaar sterk, maar ik ben geen strateeg en financieel ontbreekt het me ook aan de nodige ervaring. Zodoende ben ik bij Jan uitgekomen, die tijdens zijn studie en vakanties al bij Paans heeft gewerkt en waar ik altijd contact mee heb gehouden. Ik overviel hem er geloof ik wel een beetje mee, maar we zijn gewoon gaan praten.’

Over vijf jaar
In de gesprekken die volgden, zaten Jan en Leonard – ondanks hun leeftijdsverschil – al snel op één lijn. ‘We hadden dezelfde ideeën over waar we het bedrijf naar toe wilden brengen en een duidelijke rolverdeling voor ogen’, zegt Jan. ‘In ons businessplan hebben we, naast het financiële plaatje, vooral de nadruk gelegd op waar Paans nu staat en waar we over vijf jaar willen zijn. Paans werkt vooral voor woningbouwverenigingen, waar we service en onderhoud voor doen. Daarnaast hebben we een montage-afdeling en een duurzame tak waarmee we ons richten op waterpompen, luchtbehandelingen en airco’s. In het plan hebben we beschreven dat we onze huidige klanten willen behouden met de service die ze van ons gewend zijn, maar dat we ons ook willen ontwikkelen aan de duurzame montagekant. Om dat te kunnen doen, zouden we wat meer naamsbekendheid in deze regio willen genereren. Naast onze vestiging in Leerdam hebben we ook een dependance in Den Haag. Het merendeel van het werk zit in het gebied tussen Den Haag en Utrecht en deels in de regio Leerdam. We zouden in de nabije toekomst regionaal meer klantrelaties willen opbouwen.’

Organisatie
De plannen van de nieuwe eigenaren hebben als gevolg dat de hele organisatie wordt klaargestoomd voor de toekomst. ‘Mijn vader stapte vroeger over van kolen naar oliestookketels, mijn broer van oliestookketels naar gas en wij gaan van gas naar duurzame technieken’, aldus Leonard. ‘Dat wij andere strategieën aanhouden, is natuurlijk deels gedwongen door de tijd; de maatschappij moet én wil verduurzamen en daar gaan wij in mee. Als je naar duurzaamheid kijkt, heb je echter niet alleen met type product te maken, maar ook met de inrichting van je bedrijf: je moet kijken in welke schaal je nieuw personeel zoekt, je moet schakelen in opleidingsniveau en investeren in interne opleidingen. Vorig jaar hebben zeven monteurs hun STEK-diploma gehaald. Daar hadden we er al een aantal van, maar we hebben dat nu ook in de service uitgerold. Warmtepompstoringen kunnen nu bijvoorbeeld ook door servicemonteurs worden verholpen. Zo zorgen we dat we op dat gebied niet alleen op de montage-afdeling leunen. We zijn de hele organisatie aan het klaarstomen voor het moment dat de vraag naar groene energie écht toeneemt. Daar hebben we de komende jaren voor uitgestippeld.’ Jan: ‘Er zijn nu al meer dan genoeg alternatieve energieprojecten waar we in kunnen stappen. We willen zeker groei realiseren, maar de structuur moet eerst goed zijn. Je moet niet te snel willen gaan.’  

Primaire levensbehoefte
Hoewel de nieuwe ontwikkelingen in bepaalde opzichten veel van hun interne organisatie vragen, ziet Leonard warmte in de eerste plaats simpelweg als iets onmisbaars. ‘Als je een ernstig fysiek probleem hebt, heb je een ambulance nodig, als je huis of bedrijf in brand staat de brandweer en de politie is ook wel handig om zaken te regelen. Daarna komt Paans’, lacht hij. ‘Niemand wil in de kou zitten; we hebben warmte nodig. Het staat zelfs in de statuten van de Warmtewet dat warmte beschouwd moet worden als een primaire levensbehoefte. Daarom wil ik nog wel eens zien wanneer de gaskraan in Nederland definitief wordt dichtgedraaid. Als je kunt kiezen tussen een cv-ketel van duizend euro of warmtepomp van vijfduizend, dan gaan veel idealen overboord. Nog wel, tenminste. Bovendien is het nu nog niet realiseerbaar om alle alternatieve energiesoorten over het bestaande gasnet te laten lopen.’ Jan vult aan: ‘Anderzijds zijn consumenten mondiger geworden; ze willen bij een storing snel geholpen worden en stellen duidelijke eisen. Wij hebben dan ook een hoge dienstverlening; we zijn van acht uur ’s ochtends tot half tien ’s avonds direct bereikbaar. Daarbuiten loop dit via een meldcentrale, maar kan er 24/7 een medewerker van Paans worden benaderd die ondersteunt bij calamiteiten. Ook op zaterdag is er fysieke bezetting op kantoor. Je hebt direct iemand aan de lijn die zorgt dat je wordt geholpen. Wij zijn een organisatie in ontwikkeling en streven naar het blijven leveren van kwaliteit. Leonard en ik hebben onze serviceafdeling opnieuw ingedeeld en de telefooncentrale aangepast. Het was voor ons team even wennen, maar door deze switch zijn we altijd goed bereikbaar en kunnen we snel actie ondernemen.’

Als de OnderNamen-fotograaf en een collega aansluiten voor de covershoot, begint Leonard opnieuw met evenveel enthousiasme het Paans-verhaal te vertellen; vanaf het prille begin in die schuur in Werkendam. De bevlogenheid om het traditionele familiebedrijf met succes voort te zetten, straalt ervan af. ‘Ik hoop nog steeds dat iedereen die met Paans in aanraking komt, een gevoel van thuiskomen ervaart. Dat je binnenkomt en iemand spreekt die je begrijpt en je zorgen wegneemt. Of je nou een
simpele vraag over het bijvullen van een cv-ketel of een gecompliceerder probleem met een koelinstallatie hebt: “Paans is binnen een paar uur geweest en het werkt weer”; dát gevoel moet overheersen. We willen ook toe naar meerjarige onderhoudsbegrotingen waarin we voor de klant uiteenzetten welk budget hij vrij moet maken voor de installaties en welk preventief onderhoud hij kan verwachten. Een groot deel van de kantoorpanden heeft nog geen energielabel C; wij kunnen je vertellen wat je nodig hebt en welke stappen je moet nemen om dit te realiseren. Paans is een meedenkende specialist, zowel op de korte als de lange termijn. En denk eraan: eerst de politie, dan Paans!’