Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Marlon de Jager-Wessel

Ekris BMW Utrecht breidt uit en groeit door

Het is momenteel allesbehalve stil bij Ekris BMW Utrecht. De bekende BMW-dealer aan de A2 heeft zijn bestaande pand verbouwd en in het naastgelegen pand – dat er hetzelfde uitziet – een Premium Selection Center geopend voor jong gebruikte BMW’s. Aan alle kanten groei dus. Hildo Zijlstra, manager Sales Operations, is blij met deze stap. ‘We willen geen nee meer verkopen.’

Groei in medewerkers, groei in ruimte én groei in het aanbod auto’s. Het is de afgelopen maanden allemaal gecreëerd bij Ekris BMW Utrecht, dankzij een verhuizing én een verbouwing. ‘We hadden in ons huidige pand aan de Proostwetering 51 op de eerste verdieping onze nieuwe modellen en op de tweede verdieping de occasions opgesteld staan’, vertelt Hildo. ‘De jong gebruikte BMW’s hebben nu een nieuwe plek gevonden in ons naastgelegen Premium Selection Center. Dat “tweelingpand” – architectonisch gezien zijn ze geïnspireerd op koplampen – is ooit gebouwd door Ekris, maar er heeft tot op heden altijd een ander bedrijf ingezeten. Nu biedt het plaats aan 120 BMW occasions; dat zijn er bijna honderd meer dan we hadden. Het aanbod is dus veel groter geworden.’ In het bestaande pand staan de nieuwe modellen over twee verdiepingen opgesteld: van de BMW 1 serie tot en met de 8 serie, de BMW X1 tot en met de BMW X7 en de sportieve BMW M-modellen. ‘We zijn sinds kort ook M-certified dealer, wat inhoudt dat we officieel dealer zijn van BMW M-modellen, zoals de nieuwe BMW M3 en M4. Die kunnen we hier nu allemaal laten zien.’

Mobiliteitspartner
In het “vernieuwde” Ekris komt de veelzijdigheid van het merk BMW goed naar voren. ‘BMW heeft van alles te bieden’, aldus Hildo. ‘Van kleinere modellen tot SUV’s en van sportief tot comfort. Ook verkopen we nog alles van benzine tot elektrisch en van diesel tot hybride. De X3 is een mooi voorbeeld. Dit BMW-model is in alle varianten verkrijgbaar: diesel en benzine, hybride, elektrisch en een M-model. We kunnen echt een breed publiek bedienen en met het uitbreiden van het aanbod van gebruikte BMW’s wordt dat alleen maar breder. Onze occasions krijg je met praktisch dezelfde zekerheid als een nieuwe BMW, namelijk twee jaar garantie, dus dat is een heel goed alternatief. Met deze enorme uitbreiding en de centrale ligging, kunnen we een grote markt in het hele land bedienen. Dat is ook wat we willen: een mobiliteitspartner voor particulier en zakelijk Nederland zijn. We verzorgen de (short)lease, de verzekering, de vervanging van auto’s, het onderhoud, schade, hebben een haal- en brengservice, alles. We willen in feite iedereen ontlasten. Het moet zo zijn dat als een ondernemer of particulier aan een auto denkt, hij automatisch denkt: ik moet Ekris bellen.’

‘Wij zijn dé mobiliteitspartner voor particulier en zakelijk Nederland. We willen iedereen
ontlasten’

Hart van het bedrijf
Hildo neemt ons ondertussen mee naar de werkplaats. ‘Vaak is de werkplaats een ondergeschoven kindje, maar het is eigenlijk dé plek waar alles gebeurt en waar er voor al die mooie BMW’s gezorgd wordt. Hier laten rijders hun auto in vertrouwen achter. Bovendien vind ik dat wij een hele mooie, nette, overzichtelijke en grote werkplaats hebben. Dit kun je daardoor wel het hart van het bedrijf noemen.’

BMW Premium Selection Center
We lopen vervolgens door naar het Premium Selection Center, waarvoor je alleen maar de tussenliggende parkeerplaats over hoeft te steken. BMW’s in alle soorten en maten staan er opgesteld. ‘Je kunt hier straks binnenlopen en zomaar de BMW aantreffen waar je naar op zoek bent’, zegt Abel van der Velden, de nieuwe vestigingsmanager van het Premium Selection Center. ‘Want we hebben niet van elk model één auto staan, maar misschien wel zeven. En het grote voordeel is natuurlijk dat je in principe vandaag met de auto de deur uit kan rijden.’

Invloed van elektrisch
Occasions worden, net als voor veel andere automerken, steeds belangrijker voor BMW. ‘De verkoop van elektrische auto’s heeft natuurlijk enorm veel impact’, aldus Hildo. ‘De verkoop daarvan groeit en BMW heeft alleen nog maar meer in petto op het gebied van elektrificatie. Maar elektrische auto’s hebben wel veel minder onderhoud nodig. Voor ons businessmodel is het daarom belangrijk om te groeien in de verkoop van gebruikte auto’s. Zo kunnen we ook in de aftersales ons bedrijf draaiende houden en blijft er werk voor onze monteurs. De verkoop van gebruikte auto’s groeit ook doordat bedrijven hun autobeleid hebben veranderd. Meer thuiswerkers betekent simpelweg minder auto’s van de zaak. De rijder kiest nu misschien wel voor een jong gebruikte auto als privébezit. Deze stap hebben we dus echt genomen met het vizier op de toekomst.’

Hoewel de oriëntatie op auto’s meer en meer online plaatsvindt, is Hildo ervan overtuigd dat Ekris BMW Utrecht met haar twee uitgebreide showrooms en veelzijdige bedrijfspanden nog heel veel jaren een belangrijke rol kan vervullen voor autorijders. ‘Als je hier binnenloopt, ervaar je de echte BMW-experience. Je kunt de auto’s zien, ruiken, je kunt erin zitten, de motoren horen. Ja, het is mogelijk om bij ons een auto via de website of zelfs Whatsapp te bestellen, maar de totaalbeleving blijft toch ook heel belangrijk. We staan als team ook echt klaar voor onze klanten. We zijn allemaal, ik kan het na dertien jaar Ekris wel zeggen, heel gepassioneerd over het product waar we mee werken en het bedrijf waar we voor werken. We zien het als onze roeping en willen klanten het allerbeste bieden. Nu en in de toekomst!’

OntwikkelingenNieuwe vestigingTransport & AutobrancheAutodealerOpbouw, onderhoud en onderdelenLekstroomUtrecht