EN DOOR!

Broekhuis Jaguar/Land Rover gaat verder uitbreiden in Utrecht

Bij Broekhuis Jaguar/Land Rover gaan de zaken goed. Nadat in februari 2018 al een nieuw pand werd betrokken aan de Heldinnenlaan in Utrecht, staat de volgende uitbreiding alweer voor de deur. ‘We hadden nooit verwacht dat het zo druk zou worden’, zegt vestigingsmanager Geert-Jan Tax.

We zitten in Geert-Jan z’n kantoor dat grenst aan de ruime, moderne showroom. Hij moet nog snel even een e-mailtje de deur uit doen; er worden diverse nieuwe Jaguars en Land Rovers afgeleverd. Het is dus een drukte van belang. Daarna begint hij met een glimlach zijn verhaal. ‘Afgelopen jaar was geweldig: onder andere door de aantrekkingskracht van ons nieuwe pand – je kijkt zo op de A2 – maar niet in de laatste plaats vanwege de elektrische Jaguar I Pace. Er is ontzettend veel vraag naar dat model, zeker zakelijk. Daarnaast hebben we een goede mix tussen ervaren en jonge medewerkers en dat brengt intern een leuke dynamiek met zich mee. Het is blijkbaar opgevallen, ook door mede-ondernemers op dit industrieterrein, dat we hier zijn neergestreken.’

Wachttijden
Zodoende kwam er de afgelopen tijd veel werk binnen voor Broekhuis Jaguar Land Rover, met name in de werkplaats. Soms iets té veel, erkent Geert-Jan. ‘Doordat we snel zijn gegroeid, konden we het in de werkplaats soms moeilijk bijbenen. We hebben een periode lange wachttijden gehad en dat was niet altijd makkelijk voor onze klanten. We hadden simpelweg niet verwacht dat we het zo druk zouden krijgen. We willen elke klant een goede beleving bieden, maar hebben toch soms ongewild steekjes laten vallen. De werkdruk was te hoog.’ Het begon bij Geert-Jan dan ook weer gauw te kriebelen, omdat hij voelde dat er meer ruimte nodig was. ‘We liepen tegen beperkingen aan, dus we hebben moeten investeren in uitbreiding van ons pand. We hebben het stuk grond dat naast ons huidige pand ligt gekocht, wat nog eens 1250 vierkante meter extra gaat opleveren. We gaan daar een werkplaats maken – met zes extra bruggen en drie nieuwe monteurs – speciaal voor elektrische, hybride én klassieke auto’s.’

‘Ons goede jaar heeft onder andere te maken met
de populariteit van de elektrische Jaguar I PACE’

Oldtimers
Want ondanks de opkomst van de nieuwe generatie auto’s zijn de klassiekers bij zowel Jaguar als Land Rover nog altijd zeer gewild. ‘Beide merken zijn echte liefhebbersmerken’, zegt Geert-Jan. ‘En vooral de liefhebbers willen dat hun auto’s goed onderhouden worden door vakkundige mensen. Die kennis hebben we in huis en daar gaan we met het nieuwe pand alleen maar meer ruimte voor maken.’ Dat de klassiekers speciale aandacht krijgen bij Broekhuis, blijkt wel uit het zelf ingerichte “oldtimer-museum” op de eerste etage. Je vindt er klassieke modellen van verschillende automerken, maar de echte uitblinker – letterlijk, de lak glanst je tegemoet – is de klassieke Jaguar XK150S. Broekhuis won er onlangs het Concours d’Elégance mee op Paleis Soestdijk. ‘Dat is een internationaal concours waarbij op elk mogelijk detail wordt gelet. Om een prijs te winnen in je klasse, moet je echt een auto van uitzonderlijke kwaliteit hebben. Deze auto is tot het laatste schroefje uit elkaar gehaald om hem in deze staat terug te brengen. Mooi hè?’

Veranderende markt
Broekhuis Jaguar/Land Rover houdt zich dus prima staande in een snel veranderende automarkt. ‘Ik ben geen fan van het huidige overheidsbeleid’, geeft Geert-Jan toe. ‘Het verandert veel en er zit vaak geen logica achter. Dat is jammer; je krijgt onnodige marktverstoringen en het is lang niet altijd effectief. Zo vind ik ook dat dieselauto’s onterecht in de hoek zijn gezet. Moderne diesels zijn superzuinig en stoten weinig CO2 uit. Het is jammer dat die zo worden weggemoffeld door de overheid, want zeker voor mensen die veel kilometers maken is het de meest milieuvriendelijke oplossing. Zuinige auto’s worden nu bovendien relatief zwaar belast. Over de zakelijke markt maak ik me niet zo’n zorgen, dat loopt wel, maar voor particulieren wordt het hebben van een eigen auto een dure aangelegenheid. Daardoor veroudert het wagenpark in Nederland en dat is ook weer niet bevorderlijk voor het milieu. Dat is ook de reden dat wij hebben besloten ons te specialiseren in jong gebruikte auto’s; ik denk dat we één van de grootste aanbieders in Nederland zijn. Onze jong gebruikte Jaguars en Land Rovers vallen onder het zogenoemde “Approved programma”,
wat betekent dat wij de auto op 165 punten geïnspecteerd hebben en dat je minimaal twee jaar fabrieksgarantie hebt. We hebben ook altijd een grote selectie van jong gebruikte Jaguar I PACEs met vier procent bijtelling, naast de nieuwe I-PACE Business Edition. Die laatste is eigenlijk een beetje onze reactie op het overheidsbeleid. Het betekent dat je voor 72.000 euro een complete, elektrische Jaguar hebt.’

Geert-Jan moet het gesprek afsluiten, omdat hij door moet naar een volgende afspraak. Druk is het nog steeds, maar de lach verdwijnt niet van zijn gezicht. ‘Ik denk dat het ons wel typeert; hier werken mensen met een passie voor auto’s en liefde voor het vak. We hebben veel ambitie en gaan er alles aan doen om onze positie nog verder te verstevigen in en om Utrecht. Afgelopen jaar hebben we gezien dat er genoeg kansen liggen; nu gaan we ze grijpen ook!’