fbpx
Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Max Brandt

'Er hangt een positieve vibe op ons kantoor'

‘Doe je niet beter voor dan je bent. Met de één heb je een klik, met de ander niet’

PoortEijk heeft de wind in de zeilen. Nog geen twee jaar nadat Martijn van Eijkel en Dennis Poorthuis de naam van hun bedrijf bekendmaakten in de coverstory van OnderNamen, lanceert het tweetal per 1 januari een nieuw label: PoortEijk Medisch, gericht op klanten uit de medische wereld. Het is alweer de derde loot aan de stam van het Leusdense kantoor op het gebied van administratie, salaris en fiscaliteiten.

Gefeliciteerd! Wat is de reden dat jullie uitbreiden met dit nieuwe label?
Dennis: ‘Wij zien een flinke aanwas van klanten uit de medische wereld. Voornamelijk startende tandartspraktijken, maar ook huisartsen, dierenartsen en fysiotherapeuten zijn van harte welkom. Het is een andere tak van sport. Tandartsen heffen bijvoorbeeld geen btw en hebben specifieke vragen over hun cijfers die je bij andere ondernemers niet ziet. Daarom vinden wij het handig ons te specialiseren en hebben we bewust gekozen voor een aparte entiteit. Het is een leuke markt met veel ambitieuze starters.’ Martijn: ‘PoortEijk Medisch krijgt naast een eigen website ook een eigen thuisbasis, aan de Ruimtesonde 19 in Amersfoort. Niet geheel toevallig de bovenverdieping bij Karssen Financieel, een samenwerkingspartner van PoortEijk en specialist voor de medische branche.’

Hoe gaat het met jullie eerder opgerichte label Enwijdoenderest?
‘Dat is onze zzp-tak die we samen met Jeroen Berger runnen. Er is een enorme aanwas van zzp-klanten op gang gekomen. De aandacht van Enwijdoenderest gaat echt naar die groep uit. Dat wordt gewaardeerd. Een voordeel is dat we altijd PoortEijk als vangnet met fiscale kennis achter het label hebben. zzp’ers die enorm goed hun brood verdienen en voor een fiscaal omslagpunt naar een bv staan, kunnen makkelijk doorschuiven naar PoortEijk. Dan komt de ondernemer dus niet in een aparte omgeving terecht, want onze fiscalisten kennen zijn of haar cijfers. In de toekomst willen we ook voor de horeca zo’n oplossing vinden, waar de ondernemer terechtkan voor specialistische expertise. One-stop-shopping, alles wordt voor de ondernemer geregeld.’

Hoe verklaren jullie het dat nieuwe klanten PoortEijk zo goed weten te vinden?
‘Dat gebeurt zonder commercieel aan bomen te schudden en bovendien hebben we door corona lang niet kunnen netwerken. We zijn vanaf 2017 met z’n tweeën bezig, hebben destijds samengewerkt aan de overname van Verhoeve Advies en de transformatie tot
PoortEijk. We hebben hart voor het werk dat we doen, dragen dat uit en dat wordt opgemerkt. Wij vinden het gewoonweg heel leuk met de klant in gesprek te zijn. Het is fijn dat er een ongedwongen sfeer is als je zakelijke onderwerpen bespreekt. Daarbij blijven we wel scherp, natuurlijk.’

‘We zijn trots op de weg die we tot nu toe afgelegd hebben. De naamsverandering was de kers op de taart’

Met het oog op de groei: hoe leiden jullie die in goede banen met jullie team?
‘Klanten worden hier met open armen ontvangen en nog steeds met hun naam begroet. Die persoonlijke touch willen we graag behouden. Momenteel kunnen we onze klanten goed bedienen, maar voor uitbreiding zijn we op zoek naar financiële talenten, van het verwerken tot het bespreken van jaarrekeningen. Potentiële werknemers kunnen hetzelfde enthousiasme verwachten als onze klanten ervaren. Het is een kleine vijver waarin we vissen met heel veel andere hengels van andere partijen.’

Een succesverhaal dus, de reis van PoortEijk tot nu toe.
‘We weten nog goed dat we in april 2020 twijfelden of we in die donkere periode wel met onze koppen op de cover van OnderNamen moesten. Maar we hebben er zoveel positieve reacties op gekregen. We zijn blij dat we dit platform destijds hebben aangegrepen om onze naamsverandering kenbaar te maken. We zijn trots op de weg die we tot nu toe samen met ons hele team afgelegd hebben. De naamsverandering was de kers op de taart. Helaas konden we geen feestje vieren, maar dat komt nog wel.’

Laten we het hebben over de gunfactor. Wat is jullie ervaring: hoe ontwikkel je die?
Dennis: ‘Dicht bij jezelf blijven. Geen act opvoeren, want dat komt toch ooit wel uit en dan is de gunning weg. Doe je niet beter voor dan je bent. Met de één heb je een klik, met de ander niet.’ Martijn: ‘Onze kracht is dat we altijd onszelf zijn. Ik ben in dit gesprek dezelfde Martijn als wanneer ik met mijn kids ben. Daarnaast zijn Dennis en ik goede vrienden die elkaar versterken in ons werk. We lachen met elkaar, zijn een twee-eenheid en versterken elkaar waar nodig. En dat stralen we uit naar het netwerk om ons heen.’

Wie heeft volgens jullie de absolute gunfactor?
Martijn: ‘Wat mij recent raakte is het verhaal van Casper Jones op LinkedIn. Hij is eigenaar van een gerenommeerd notariskantoor, het hele land wist hem te vinden. Hij gaat op sabbatical en komt erachter: ik heb hier jarenlang van genoten, maar ik wil nu wat anders met mijn leven. Een moedige beslissing en heel inspirerend om te lezen. Als iemand de Gouden Parel verdient, dan is hij het.’ Dennis: ‘Er zijn horecazaken die het heel zwaar hebben gehad, maar toch bleven investeren. Hier in Leusden is bijvoorbeeld De Munt gevestigd. Daar zijn ze blijven geloven in hun concept, ze zijn zelfs gestart in coronatijd. Dat getuigt van lef. Hetzelfde geldt voor Theo Slotboom en Ed van den Bor van het Bergpaviljoen. Die hebben veel voor hun kiezen gekregen, maar blijven kansen zien en daarvoor gaan. In moeilijke tijden komen de echte ondernemers bovendrijven.’

InterviewOntwikkelingenGroothandelFood (groothandel)Eemvallei