even een potje hokjes- denken

Quote_teken_links

‘De meest succesvolle bedrijven hebben een mooie mix van mensen aan boord’

TOINE

Toine Hitzert is advocaat en partner bij Mistral Advocaten. Hij is praktisch en ‘opgeven’ staat niet in zijn woordenboek. Specialist op het gebied van het ondernemingsrecht en contracten. hitzert@mistraladvocaten.nl | 0857734433

OnderNamen staat deze keer geheel in het teken van “Next Generation”. Maar wie is die Next Generation? Is het de Millennial (1985-2000) met zijn smartphoneverslaving en zijn overmatige gevoeligheid voor burnouts? Of is het de aanstormende Generatie Z (bouwjaar vanaf 2000) met een aandachtspanne van vijf centimeter en autoriteitsproblemen? Het is vast niet de generatie van de Baby Boomers (1940-1955) met zijn materiële inslag of de daaropvolgende (wat cynische) generatie Nix (1955-1970). Wat fijn… even een potje ‘hokjesdenken’ en vooroordelen spuien!

Eigenlijk maakt het me niet zoveel uit. Natuurlijk zijn er verschillen. Ik denk alleen dat die verschillen met name samenhangen met de tijd waarin we leven en niet zozeer met een specifieke groep mensen die nu eenmaal een bepaald bouwjaar deelt. Had de Baby Boomer vroeger ook niet moeite met het accepteren van gezag en zijn we tegenwoordig niet allemáál een beetje verslaafd aan onze mobiele telefoon?

In mijn werk als overnameadvocaat kom ik veel verschillende bedrijven tegen. Bedrijven met veel personeel of juist wat minder. Bedrijven met jonge teams en teams waarin de gemiddelde haarkleur lichtgrijs is. Over het algemeen gaan de verschillende generaties binnen deze bedrijven prima met elkaar om.

Wat mij altijd weer opvalt, is dat de meest succesvolle bedrijven een mooie mix van mensen aan boord hebben. Jong en grijs. Vrouw en man. Als er dan tegelijkertijd ook niet teveel hiërarchie heerst en er op de werkvloer genoeg wordt gelachen, dan heeft zo’n bedrijf goud in handen! Of dit niet een beetje een “open deur” is? Misschien, maar daarmee niet minder waar.

Er is overigens nog een link met mijn eigen overnamepraktijk. Recent heb ik een overname mogen begeleiden waarbij een Millennial uit het bedrijf de uitdaging aanging en het bedrijf van zijn baas overnam. Gedurfd, maar vooral buitengewoon succesvol. De baas (Baby Boomer in hart en nieren) geniet van zijn welverdiende oude dag én zijn “kindje” is in goede handen. De Millennial alle vrijheid om ‘zijn bedrijf’ te leiden en verder te laten groeien.

Of u nu doet aan generatiedenken of niet… de juiste mix zorgt niet alleen voor een goede sfeer op de werkvloer, maar kan ook bijdragen aan een succesvolle bedrijfsoverdracht.