fbpx
Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Max Brandt

Facility maakt impact in coronatijd met wendbaarheid en ondernemersgeest

Als je het hebt over impact, dan kun je niet om de coronacrisis heen. Bij Facility tonen ze juist in deze periode een sterk staaltje wendbaarheid. Ondernemers Rob Hakvoort en Chris Kluijtmans zitten niet bij de pakken neer, maar komen juist nu met nieuwe oplossingen. Met gepaste trots presenteren zij het facilitair uitzendbureau FAC. en een label waarmee ze thuiswerken faciliteren. Oh ja, ze hebben ook nog hun website en huisstijl compleet vernieuwd. ‘We zijn boven onszelf uitgestegen.’

‘We zijn boven onszelf uitgestegen’

Er is veel gebeurd bij Facility. ‘Veel goede dingen’, zegt Rob met een glimlach. Begrijp hem niet verkeerd: ook Facility heeft door de coronacrisis een flinke tik te verwerken gekregen. De omzet is teruggelopen en er waren impopulaire maatregelen nodig om de kosten te drukken. Maar Rob en zijn businesspartner Chris zijn blijven ondernemen. En dat heeft tot mooie ontwikkelingen geleid, die maken dat Facility met opgeheven hoofd de toekomst tegemoet kan gaan.

Tijd voor een recap: wat is er allemaal gebeurd in de afgelopen acht maanden? Beginnen bij het begin. Terug naar maart dus. Rob: ‘Ik hou wel van een beetje paniek. En die was er! Een uur na de persconferentie ging de communicatie naar onze opdrachtgevers eruit: dit is het beleid, zo gaan we het doen. Dat was niet voor iedereen een leuke boodschap, maar duidelijkheid brengt wel rust.’

‘De impact van de crisis op die eerste maanden was voor ons dus niet zo dramatisch’, vervolgt Chris. ’11 mei ging alles weer open, de zorg kon het aan. Dan denk je: poeh, even ademhalen. Maar toen kwam voor ons de echte impact pas. We hadden drie maanden overleefd, maar in die periode nauwelijks commerciële afspraken gehad. De funnel raakte leeg. We wisten: dit gaat ons later dit jaar raken.’

Versneller
Bewegen dus, zo luidde het devies. En rap ook. Rob: ‘We hebben onszelf afgevraagd: wat kan er wel en hoe gaat de vraag veranderen? Eén ding wisten we zeker: bedrijven willen hun flexibele schil groter maken, het is immers spannend en onzeker om zelf medewerkers in dienst te nemen. Facility is een detacheringsbureau en daarmee nemen we mensen aan voor een specifieke opdrachtgever. Een uitzendconstructie zou dus beter passen bij de komende tijd. Dus hebben we een facilitair uitzendbureau opgericht: FAC.’

Chris: ‘Prompt was een van de eerste klanten van FAC. de GGD. Er rijdt zeven dagen per week iemand van ons rond om de teststraten te bevoorraden. Geen idee hoe lang dat duurt, maar het is een mooi voorbeeld. Het idee om een uitzendtak op te richten bestond al langer, dus corona is een versneller geweest. Bovendien heeft onze accountmanager Benjamin de kennis van de uitzendbranche, dus kunnen we gas geven. Anticyclisch investeren: op het moment dat het eigenlijk niet logisch lijkt, ga je investeren en ga je voor nieuwe kansen.’

‘We komen altijd terug op het punt dat we zeiden: oké, corona is er, maar laten we gewoon doorgaan met ondernemen’

Thuiswerken
Mooi bruggetje naar nóg een nieuwe loot aan de Facility-stam: een heus thuiswerklabel is live (Own your own Workplace at home). ‘De verhouding kantoor- en thuiswerken verandert heel snel nu. Iedereen heeft een goede thuiswerkplek nodig, dus zijn we daar ingedoken. We zijn in gesprek gegaan met een Amersfoortse interieurbouwer. Zij zijn van origine onder andere leverancier van kantoormeubilair en zaten met de vraag: hoe gaan we thuiswerkers helpen? Zij zijn uiteindelijk leverancier van de fysieke werkplekken (bureaus, stoelen, etcetera), aangevuld met onze diensten: een A tot Z-pakket. Je ziet nu al dat meer thuiswerkers bij de fysio lopen, het ergonomische vraagstuk gaat meer en meer spelen. Wij kunnen daarin adviseren en faciliteren. Wij zijn het aanspreekpunt en zetten de thuiswerkplek ook nog voor je in elkaar (arbo-goedgekeurd). Kijk, er doen zich momenteel veel kansen voor, maar wij moeten niet ineens mondkapjes gaan verkopen. Maar deze nieuwe ontwikkeling past bij ons DNA. Wij zeggen altijd: Facility zorgt voor de ultieme klant- en pandbeleving. Dus als mensen thuis gaan werken, kunnen we dat ook faciliteren.’

Altijd doorgaan
Rob: ‘Natuurlijk worden wij ook hard geraakt. Maar we gaan onverminderd door met het ‘facilitair servicen’ van vele organisaties. En ondanks alles staan er ook mooie uitbreidingen van ons klantportfolio op de rol. We hadden al een landelijke dekking door het servicen van alle ANWB-winkels. En dat gaan we nu ook doen voor een organisatie met vele (kleine) vestigingen. We sturen iemand langs die de verzamelde facilitaire klussen uitvoert. Een enorme besparing voor onze opdrachtgevers om dat centraal te beleggen bij één partij en op afroep. Die bal rolt door en dat maakt het mogelijk om dit voor meer partijen met veel winkels, kantoren of gehuurde ruimten te doen.’

Rob en Chris laten in deze tijd samen met hun team zien hoe wendbaar ze zijn. Wat dat van ze vereist? ‘Je moet continu uitzoomen om het overzicht te behouden en verder te kunnen kijken’, zegt Chris. ‘Anders mis je de impact die je straks kan maken.’
Rob: ‘We hebben boven Facility moeten uitstijgen om nieuwe initiatieven te bedenken. We komen altijd terug op het punt dat we zeiden: oké, corona is er, maar laten we gewoon doorgaan met ondernemen. Dan kom je natuurlijk ook voor impopulaire beslissingen te staan, maar daarbij gaat het om communiceren. Snel keuzes maken, focussen en door. Dat heeft ons in alle hectiek toch veel rust gebracht om verder te kunnen ondernemen.’

Rob; ‘Oh ja, stay tuned: binnenkort nóg een tof initiatief samen met OnderNamen-leden Mark Pot en Edwin van Korlaar!’

InterviewDienstverleningFacilitaire dienstverleningEemvallei