fbpx
Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Max Brandt

Fanatieke gasten UBN Uitzendbureau wil zowel op zakelijk - als sportief gebied de beste zijn

Bij UBN Uitzendbureau weten ze wat er nodig is om een overwinning over de streep te trekken. Je best doen is volgens eigenaren Willem de Groot, Frank oude Egbrink en Harry Noorlander soms simpelweg niet genoeg. Samen met hun team runnen ze vandaag de dag acht fysiekeen zeven inhouse UBN-vestigingen door heel Nederland. Met Harry in preventieve zelfquarantaine praten we in het clubhuis van Golfclub De Haar met Willem en Frank over mentaliteit, succes en natuurlijk de golfsport.

‘Als je op die manier wil winnen krijg je een keer last van je geweten denk ik’

Jullie hebben een driekoppige directie. Hoe hebben jullie de rollen binnen het team verdeeld?
Frank: ‘Willem, Harry en ik vormen met z’n drieën de directie, waarbij we ieder onze eigen tak van sport beoefenen. Harry is verantwoordelijk voor de commercie, Willem voor de operatie en ik doe zo’n beetje alles wat daarbuiten aan de orde komt, zoals HR, IT en opleidingen. Natuurlijk stemmen we gezamenlijk alles af en bespreken we de belangrijke besluiten samen. Ik vind het heerlijk om samen met Harry en Willem sturing te geven. We zijn het niet altijd met elkaar eens, maar dat is goed, want daar krijg je heldere discussies van. Je houdt elkaar scherp.’

Zijn jullie teamplayers of individualisten?
Willem: ‘Binnen heel UBN acteren we als team en sparren we veel. Ik heb sowieso een hekel aan mensen die alleen maar ja en amen zeggen. Tegengas geven binnen de grenzen, dat is nodig om verder te komen en daar geven we de mensen de ruimte voor. Terecht, want wij zijn al bijna dertig jaar onderweg en doen niet alles zelf meer. Zeker inhoudelijk niet; wij faciliteren, maar die gasten doen het. Daarom hebben wij deskundige professionals in dienst, die ons informeren en adviseren, in plaats van andersom. We zitten inmiddels met een man of zeventig, dus we moeten altijd in het belang van het team denken. Langdurige dienstverbanden, met elkaar verder komen, daar zijn wij heel erg bij gebaat.’

Grappig dat je dat zegt terwijl jullie een uitzendbureau
runnen…
Willem: ‘Ja, dat klinkt misschien een beetje tegenstrijdig uit mijn mond, maar onze klanten hebben ook graag een vast aanspreekpunt. Hoe langer we met elkaar werken, hoe beter we onze klant begrijpen. En die continuïteit willen we ook voor onze uitzendkrachten.’

‘Men gunt het ons, omdat we normaal doen en goed werk leveren’

Is het speelveld van uitzenden veranderd de laatste jaren?
Willem: ‘Het is allang geen “piek en ziek” meer. Je bent meer een werving- en selectiebureau. Echt kijken naar kwaliteiten en competenties. Doordat wij onze klanten goed kennen, kunnen we supergoede matches maken. Natuurlijk blijven wij voor sommige klanten de flexibele schil invullen, maar we zien ook dat steeds meer uitzendkrachten naar een vast dienstverband gaan.’

Frank: ‘Vanuit de politiek wordt vaak gezegd dat flexibele arbeid negatief is voor werkzoekenden. Dat is onterecht, want het gebeurt juist heel vaak dat men via een flexcontract in een vaste baan rolt.’

Willem: ‘Eerlijk is eerlijk; er zijn nog steeds uitzendorganisaties die er een potje van maken. Je spreekt met elkaar af dat je cao-lonen betaalt en dat gebeurt dan niet. Terwijl wij vinden dat je jouw uitzendkrachten, net als je eigen mensen, moet omarmen en verwennen. Nog steeds willen te veel bedrijven het onderste uit de kan halen. Maar als je die lage tarieven ziet, dan moet je als bedrijf eigenlijk al weten dat het niet goed geregeld is.’

Frank: ‘In onze branche zijn er bureaus bij die de wetgeving misbruiken. Dat we in Europa vrij verkeer van mensen hebben is fijn, maar wij zien dat er via bepaalde constructies mensen vanuit Oekraïne, via Polen en dan door een uitzendbureau in Nederland aan het werk worden gezet. Daarmee kun je mensen zwaar onder tarief aanbieden. Wij blijven daar ver van weg. Net als in de golfsport gelden er bepaalde regels – geschreven en ongeschreven – en daar moet je je aan houden. Wie wil saboteren kan saboteren, maar als je op die manier wil winnen krijg je een keer last van je geweten, denk ik. Wij houden ons netjes aan de regels en daar hoeft geen ondernemer slecht van te worden.’

Willem: ‘Ik vind mijn nachtrust ook net iets te belangrijk. Ik wil helemaal
niet achterom hoeven kijken.’

Wat vinden jullie belangrijker: meedoen of winnen?
Willem: ‘Winnen. Absoluut. Als ik met vrienden een baantje loop is het niet zo spannend, maar in een toernooi ga ik toch echt tot het uiterste om te winnen. Als je een fanatiek mannetje bent – zoals ik – dan is golf wel een lekkere sport. Je bent namelijk compleet op jezelf aangewezen.’

Frank: ‘En als ‘ie niet wint is het gelijk ongezellig!’

‘Als je het laat liggen, wijs dan niet naar een ander, maar kijk wat je zelf beter had kunnen doen.’

Doe je dan wel eens iets minder je best als je met klanten golft?
Willem: ‘Nooit. Je gaat de strijd aan en de beste wint. Ik gedraag me niet anders bij klanten en zit er heel open in; meer overleggen dan uitvoeren. Je moet mij ook niet voor het blok zetten en commanderen, want dan kap ik er meteen mee.’

Frank: ‘Er is een parallel met sport te trekken als je kijkt naar hoe wij werken met UBN. De klant heeft een behoefte en daarom schakelt hij ons in. Dat is vaak flexarbeid, tijdsgebonden. In onze business – industrieel en logistiek – probeer je altijd tijd en mogelijkheden te winnen. En vaak is dan alleen je best doen niet genoeg. Je moet meer dan eens tot het uiterste gaan om het beste resultaat te krijgen. Dat is trouwens wat anders dan alles doen wat de klant vraagt. We moeten er wel achter staan.’

Willem: ‘Ik heb het ook liever over partners dan klanten. Als je partners bent kan je zeggen dat de ander uit z’n nek lult. Niet zomaar alles accepteren, want dan kom je niet verder. Mensen die bij ons via de mail de laagste prijs opvragen, vinden wij over het algemeen moeilijk. Wij willen samen met de klant zo goed mogelijk de behoefte invullen, voor een redelijk tarief. Wij vragen onze klanten dan ook om met ons mee te doen. Vinden wij dat de beloning omhoog moet? Dan verwachten wij dat onze klanten dit begrijpen en meegaan in onze adviezen. Dan vinden wij het leuk.’

Welke vergelijkingen tussen sport en ondernemen kunnen jullie nog meer trekken?
Willem: ‘Als je iets wil bereiken, en je knokt ervoor, dan gaat het je altijd lukken. En als je het laat liggen, wijs dan niet naar een ander, maar kijk wat je zelf beter had kunnen doen.’

Frank: ‘En als je mentaliteit niet goed is, dan ga je het niet redden. Hoe talentvol of technisch je ook bent. Dat is bij uitzenden precies hetzelfde. Wij willen alles goed regelen. Daar moet je wel dingen voor doen en laten. Ervoor knokken en aan de gang.’

Willem: ‘Of het nu om een sportwedstrijd, of om je werk gaat; als je meer doet dan dat je had verwacht en je hebt het gehaald, dan smaakt het biertje na afloop veel lekkerder. Ik kan een lekker rondje golfen, maar er kan niets tippen aan een voetbalwedstrijd die je na anderhalf uur buffelen in de laatste minuut met 2-1 wint. Zonder strijd geen overwinning.’

Frank: ‘Ik kan nog wel een vergelijking trekken tussen golfen en UBN. Je kunt in de golfsport op verschillende manieren met elkaar door de baan lopen. Je kunt hopen dat je tegenstander een slechte bal slaat en dat jij dan wint, of je kunt genieten van het succes van je tegenstander. Het gaat om gunnen. Wij weten allemaal dat de coronacrisis een enorme spelbreker is in iedere onderneming. Als dan de groei en de omzet naar beneden duiken, kun je heel snel in je kosten gaan snijden en subsidies gaan aanvragen. We willen de mensen die bij ons werken behouden, koste wat het kost. Wij hebben dus niet als eerste naar de kosten gekeken, want wij staan voor het menselijke. Het is niet alleen in het golfen mooi om een ander wat te gunnen. Zakelijk geldt dat ook: accepteer dat je af en toe genoegen moet nemen met minder. Wij hebben wat dat betreft een hele lange adem.’

Tot slot: waarmee kunnen jullie, in jullie branche, slagen winnen?
Frank: ‘Met deskundigheid. Verstand hebben van alle zaken waarin je opereert. Het informeren van je mensen, cursussen verstrekken, inwerktrajecten begeleiden, procedures toelichten… Je moet precies weten wat er te koop is.’

Willem: ‘Wij hebben mensen rondlopen die al heel wat jaartjes bij ons werken. Die collega’s zijn heel belangrijk, want zij hebben een heel goed gevoel ontwikkeld voor wat wij belangrijk vinden en wat de klant leuk of juist klote vindt. Als iedereen dat DNA heeft, kom je uiteindelijk toch weer op de ouderwetse gunfactor uit. Men gunt het ons, omdat we normaal doen en goed werk leveren. Andersom willen wij ook geen klanten hebben die alleen maar al hun shit bij ons op de stoep leggen. Als je elkaar als partner ziet en niet als klant en leverancier, dan werkt het, want dan ga je samen voor het beste resultaat.’

Frank: ‘Wij kunnen ons werk alleen maar doen doordat we goed geïnformeerd zijn. En we zitten er al zo lang in, dat we onszelf inmiddels wel specialist kunnen noemen.’

InterviewDienstverleningUitzendbureauUtrecht