GEEN WOORDEN MAAR D(R)ADEN

Met die mentaliteit wint totaalinstallateur Bectro haar klanten voor zich

Hoe je elke dag weer je klanten voor je wint? Bij Bectro Installatietechniek weten ze waarmee het allemaal begint. “Geen woorden maar daden”. Die mentaliteit kenmerkt de Amersfoortse totaalinstallateur, niet in de laatste plaats doordat Rotterdammer Albert Engel al 12,5 jaar aan het roer staat. Portret van een landelijk actieve onderneming die ook haar binding met de regio steeds meer versterkt.

‘Kom, ik moet je iets laten zien.’ Met een brede lach gaat Albert voor naar een vergaderruimte, waar een ingelijst shirt hangt met daarop de tekst: “Geen woorden maar draden”. ‘Een woordspeling naar onze elektra-activiteiten, gekregen van de eigenaar van De Herberg uit Valkenburg, waar onze monteurs maandenlang verbleven voor een grote opdracht in The Student Hotel Maastricht. Het oude Sphinx-gebouw is getransformeerd tot studentenhotel’, vertelt hij. ‘Er ontstond zo’n goede band met de gastheer van de herberg waar onze medewerkers overnachtten, dat hij een afscheidsfeestje organiseerde en ons dit shirt heeft geschonken. Geweldig toch?’ Albert bekent wel direct dat hij geen Feyenoorder is. ‘Ik ben Spartaan, haha! Maar “Geen woorden maar daden” is kenmerkend voor heel Rotterdam. En ook voor Bectro, ja. In ons vak heb je met de factor tijd te maken. Je moet het elke keer weer waarmaken om de installatietechnische onderdelen op tijd op te leveren. Harde deadlines zijn we gewend, ons team is daadkrachtig. Eén keer kwamen we handjes tekort. Toen hebben mensen van ons secretariaat geholpen bij het afmonteren. Is echt gebeurd. We doen het hier met z’n allen.’

Totaalinstallateur
Bectro bestaat al dik dertig jaar. Begonnen in Hoogland, vloog het familiebedrijf aan het begin van het nieuwe millennium uit naar het huidige onderkomen op Isselt. De roots liggen in de elektrotechniek. Met name in de retail was de onderneming actief; een mooi voorbeeld is de realisatie van technische installaties van het Hema-pand in de Amersfoortse binnenstad. Nadat Albert in 2007 zijn intrede deed als roerganger – 12,5 jaar geleden, een jubileum! – verbreedden de techneuten hun dienstenpakket. ‘We kunnen alle vraagstukken op het gebied van gebouwgebonden installaties invullen voor onze klanten. Verwarming, elektra, airco, sprinklertechniek, data-installatie, verlichting: we doen het allemaal. Met veel vakkennis en creativiteit. En met het volste begrip van wat de business van onze klanten inhoudt. We adviseren op basis daarvan over totaaloplossingen, engineering, realisatie, beheer en voeren het uit.’ Het maakt dat Bectro – met 75 medewerkers – al jaren een sterke speler is in de Nederlandse markt. Van Groningen tot Maastricht: de totaalinstallateur komt door het hele land in actie. ‘We bewegen ons allang niet meer alleen in de retail, maar passen onze expertise ook toe voor onder meer ziekenhuizen, kantoren, hotels en scholen. We hebben serieuze groei doorgemaakt.’

Regionale binding
Nu is het tijd voor meer binding met de regio waar Bectro al zo lang geworteld is. Albert: ‘We willen meer betekenen voor groot Amersfoort. Ik ben lid geworden van verschillende netwerken, waaronder OnderNamen en recent hebben we mooie projecten opgeleverd in Amersfoort. Zo hebben we alle W- en E-installaties gerealiseerd in Het Platform, het nieuwe onderkomen van TwynstraGudde in De Nieuwe Stad. We zijn betrokken geweest bij verbouwingen en uitbreidingen van diverse zorglocaties van Beweging 3.0 en het Meander Medisch Centrum. En we zijn hoofdsponsor van NIKA, dat in 2017 verhuisd is naar een compleet nieuw trainingscentrum: het Bectro NIKA Gymnastics Center. Geweldig dat het zo heet. Over regionale binding gesproken.’ Het klinkt als een omgekeerd verhaal: van het land naar de regio, al blijft Bectro ook buiten de grenzen van Amersfoort volop in actie komen. ‘Grappig dat je dat opmerkt’, zegt Albert. ‘Mijn hele carrière is de omgekeerde wereld. Ik ben begonnen als adviseur in de installatietechniek, maar zit met Bectro volop in de praktijk. Dat combineren we natuurlijk ook met advies. Steeds vaker worden we al aan de voorkant van het proces betrokken bij het bedenken van ideeën en oplossingen voor de opdrachtgever.’

Techniek als kracht
Een raak voorbeeld is het eerder genoemde The Student Hotel, dat op meerdere plekken in Nederland is verrezen in voormalige kantoorpanden. Zowel bij de conceptvorming als in de uitvoering was en is Bectro nauw betrokken. Alle installatietechniek is door haar verzorgd. Zelfs de techniek die achter de deurklink schuilgaat. ‘Deurbeslag valt onder het pakket van de bouwkundig aannemer’, vertelt Albert. ‘Maar wil je moderne toegangscontrole, dan zit er techniek achter en dat is onze kracht. Dankzij ons partnership met Salto kunnen studenten met een app op hun smartphone de deur openmaken. Daardoor staat er in Maastricht een “receptieloos” hotel. Zo zijn wij graag bezig met nieuwe technieken. Ook de huidige energietransitie volgen we op de voet. De installaties die we nu realiseren zien er over vijf jaar heel anders uit. Waterstof? Wellicht. We gaan erop broeden. Mensen zeggen weleens: Albert, wat is jouw bureau rommelig. Dan zeg ik: dat is geen rommel, dat zijn ideeën.’

Waarom gedijen medewerkers in het “winning team” van Bectro? ‘Vraag het ze zelf’, oppert Albert. Goed idee! We beginnen bij managementassistente Loulou Riethoff. Zij prijst de gemoedelijke en toegankelijke sfeer. ‘Daar zorgt Albert ook voor: zijn deur staat voor iedereen open. En we verzanden niet in een vergadercultuur, maar houden juist van aanpakken.’ Sabrina Braamse is net nieuw bij Bectro, als werkvoorbereider meet- en regeltechniek. ‘Mijn eerste indruk? Enthousiaste en betrokken mensen, korte lijnen. Daar hou ik wel van.’