Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Marlon de Jager-Wessel

Glissenaar Accountants opent nieuw kantoor in Utrecht

Het gaat Glissenaar Accountants voor de wind. In de afgelopen anderhalf jaar kwamen er drie nieuwe medewerkers in dienst bij het familiebedrijf. Om alle achttien medewerkers een fijne werkplek te bieden én toekomstige groei mogelijk te maken, ging Henk Glissenaar op zoek naar meer kantoorruimte. Die vond hij in een schitterend pand aan de Maliebaan in Utrecht, de stad waar hij zijn middelbare school- en studententijd doorbracht. ‘Het voelt als thuiskomen.’

 

Henk is geboren en getogen in Vleuten. -Samen met zijn gezin woont hij in zijn – geheel verbouwde – ouderlijk huis, waar het kantoorpand van Glissenaar Accountants pal naast ligt. In 1965 startte vader Glissenaar zijn accountantskantoor in Haarzuilens en hij verhuisde na een paar jaar naar het pand in Vleuten. Als veertienjarig jochie deed Henk al boekhoudklusjes voor zijn vader. ‘Sindsdien heb ik naast mijn school en studie altijd voor het bedrijf gewerkt. Zo verdiende ik wat bij en leerde ik alles over het vak. Daardoor kon ik op mijn 21ste met volle overtuiging zeggen dat ik het bedrijf wilde overnemen op het moment dat mijn vader met pensioen zou gaan.’ Zo geschiedde. Op 27-jarige leeftijd stond Henk aan het roer van Glissenaar Accountants. ‘Ik miste nog wel wat senioriteit, dus heeft mijn vader nog een paar jaar vanaf de zijlijn meegekeken.’

‘Ik ben niet alleen een ­techneut die goed voor de boeken zorgt, maar ook een ondernemer die wil groeien’

Ambitie om te groeien
Waar Glissenaar senior tevreden was met vier medewerkers, heeft Henk altijd de ambitie gehad om te groeien. ‘Al snel nam ik meer medewerkers in dienst. Zo is het bedrijf in de afgelopen 25 jaar gestaag doorgegroeid. Die groei wil ik in de toekomst doorzetten. Zo kunnen we nog meer mkb-ondernemers helpen om te bouwen aan hun bedrijf.’ Door een tweede kantoor te openen op de Maliebaan, weten Utrechtse ondernemers Glissenaar nog beter te vinden. ‘Ik ben ontzettend blij dat dit pand op mijn pad is gekomen. We hebben nu de ruimte die we nodig hadden om te overleggen en prettig te kunnen werken. En dat in één van de mooiste straten van Utrecht! En hoewel je misschien anders zou verwachten in zo’n statig pand, blijven wij onszelf: een accountantskantoor met een informele bedrijfscultuur.’

Het verhaal achter de cijfers
Veel klanten van Glissenaar reageren enthousiast op de stap van Henk om een tweede kantoor te openen. ‘Ik merk dat veel ondernemers het gaaf vinden om te zien dat hun accountant niet alleen een techneut is die goed voor de boeken zorgt, maar óók een ondernemer is die wil groeien. Daardoor vinden ze mij een goede sparringpartner. Natuurlijk kijk ik naar de cijfers, maar ik ben ook geïnteresseerd in het verhaal daarachter. Ik wil weten wat de ambitie van de ondernemer is, zodat ik hem kan helpen om zijn doelen te behalen. Ook ondersteun ik bij dingen waar de ondernemer misschien niet direct om vraagt, maar waarvan ik denk dat die wél goed zijn om de ambities te realiseren. Als accountant adviseer ik mijn klanten aan de voorkant, op het moment dat ze voor financiële keuzes staan. Ik wil er niet achteraf in de boeken achterkomen dat de ondernemer misschien een betere keuze had kunnen maken.’ Naast klanten die hun boekhouding uitbesteden, werkt Glissenaar ook voor bedrijven die een eigen boekhouder in dienst hebben. ‘Door de digitalisering en automatisering van het boekhoudproces zijn boekhouders tegenwoordig bijna ICT’ers. Wij helpen bedrijven om hun boekhouding te automatiseren en ondersteunen boekhouders in deze manier van werken.’

Ruimte voor nieuwe krachten
Henk is trots op alles wat hij tot nu toe met zijn familiebedrijf bereikt heeft. ‘Natuurlijk zou ik het leuk vinden als één van mijn kinderen in mijn voetsporen treedt en het bedrijf voortzet. Maar ik laat ze helemaal vrij om hun eigen keuze te maken. Mijn oudste zoon is zeventien en studeert bedrijfskunde in Rotterdam. Hij wil graag één dag per week hier komen werken. Zo zal hij, net als ik destijds, veel leren en vanzelf ontdekken of het werk iets voor hem is. En tijd voor een bedrijfsovername is het voorlopig nog niet. Daarvoor vind ik mijn werk nog veel te leuk. Ik wil me nu eerst focussen op ons nieuwe kantoor en de groei realiseren die ik voor ogen heb. We hebben letterlijk ruimte voor nieuwe krachten. Dus iedereen die geïnteresseerd is, is van harte welkom voor een kop koffie. Onze mooie deuren staan wagenwijd open!’

InterviewOntwikkelingenNieuwe vestigingDienstverleningAccountancyUtrecht