fbpx
Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Max Brandt

Gerard van den Tweel is ondernemer. Hij is algemeen directeur en eigenaar van Van den Tweel Groep BV en daarnaast honorair consul van de Republiek Suriname in Nederland. Motto: doe maargewoon, dan doe je gek genoeg.
info@vandentweel.nl | 0332471450

Het is je gegund

14 april 2022 | 2 minuten lezen

Groei. Het woord klonk mij als ondernemer altijd als muziek in de oren. Groei was goed. Groei was zowel het teken ván als de sleutel tót het zakelijk succes. Natuurlijk, ik had de tijd mee toen ik in 1968 mijn eerste stappen zette als zelfstandig ondernemer. Het was “go with the flow” in het naoorlogse Nederland, waar de kleine kruidenierszaken plaatsmaakten voor supermarkten en winkelcentra werden gebouwd. Hoewel er in de loop der jaren af en toe door een periode van recessie best wel wat dipjes zijn geweest, vonden de “overlevenden” altijd weer een toekomst door te blijven moderniseren en/of uitbreiding van activiteiten. Groei zit ondernemers in de genen.

Vandaag de dag heeft groei helaas ook een andere, veel minder positieve, betekenis gekregen. Denk aan het groeiend aantal coronabesmettingen dat onze maatschappij en economie bijna twee jaar lang op zijn kop zette. Denk aan de groeiende inflatie. De kranten staan vol met berichten over de kosten van energie en levensonderhoud die de pan uit rijzen en dat de prijzen van woningen zo hoog zijn gestegen, dat ze voor starters niet meer te betalen zijn. Zet de televisie aan en zie hoe een groeiende stroom vluchtelingen uit het door oorlog geteisterde Oekraïne in het westen een veilig heenkomen probeert te zoeken. 

‘Het midden- en kleinbedrijf is altijd de motor van de economie geweest en als die gaat haperen, komen we in een neerwaartse spiraal terecht’

We leven in onzekere tijden. Verwacht wordt dat de grote negatieve effecten van de coronacrisis zich nog moeten gaan openbaren. Onduidelijk is ook welke invloed de oorlog op het Europese continent gaat hebben: op onze economie en onze handelsbetrekkingen. Voor ons ondernemers betekent dat voorzichtigheid. Dit betekent overigens niet dat we moeten gaan stilzitten. Het midden- en kleinbedrijf is altijd de motor van de economie geweest en als die gaat haperen komen we in een neerwaartse spiraal terecht. Behoedzaam investeren en vooral de markt goed in de gaten blijven houden, is mijn devies in deze tijd. Als mensen minder te besteden hebben, zal de vraag naar goedkopere producten en merken toenemen. Daar moet je als ondernemer flexibel op inspelen; nieuwe kansen zoeken in een tijd van verandering.

Onzekere tijden brengen mensen ook samen. Dat hebben we gezien bij de acties “wees loyaal, koop lokaal” tijdens de coronacrisis en dat zien we ook aan de manier waarop we momenteel in dit land de groeiende stroom oorlogsvluchtelingen uit de Oekraïne proberen op te vangen. We staan met zijn allen, ook wij als ondernemers, de komende tijd voor heel grote uitdagingen. Daar zullen we ons samen doorheen moeten slaan. En als dat betekent dat we naar elkaar toegroeien, dan zou er zomaar iets heel moois uit kunnen voortkomen, waardoor het woord groei weer vooral een positieve betekenis krijgt.

Eemvallei