Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Marlon de Jager-Wessel

Ruud Muis is ondernemer in hart en nieren. Hij is gelukkig getrouwd met Etske en woont met veel plezier in Langbroek.

r.muis@aegirmarine.com | 0343432509

Groei

20 april 2022 | 2 minuten lezen

Groei, het thema van deze editie van Ondernamen, kun je natuurlijk op heel veel manieren bekijken. Toch wordt bij ondernemen vaak gekeken naar de groei in harde cijfers. Een groot deel van de bedrijven heeft zelfs een specifieke groeidoelstelling. Binnen vijf jaar de omzet verdubbelen, door groei en acquisitie marktleider worden, double digit growth of over vijf jaar draaien we x miljoen omzet. Ik heb persoonlijk niks met dat soort targets. 

Toen mijn compagnon en ik in november 2000 de eerste wankele stappen op het ondernemerspad zetten, kwamen we uit een organisatie met doelstellingen zoals hierboven beschreven. Naïef, maar vol energie “om het anders te doen”, bedachten we dat we helemaal geen budgetten wilden maken, als doelstelling vooral plezier wilden hebben in het werk en zo onze boterham zouden verdienen. Als iemand toen voorspeld had waar we nu zouden staan, dan hadden we hem of haar keihard uitgelachen.

Doordat onze aanpak vanaf het begin goed aansloeg bij klanten hadden we al snel medewerkers nodig. Eerst natuurlijk oud-collega’s of mensen uit het netwerk. Maar als je daar op een bepaald moment uitgevist bent, komt het moment dat je een vacature gaat plaatsen. Uit de reacties maak je een selectie en die mensen worden natuurlijk uitgenodigd voor een gesprek. Je legt vol enthousiasme uit hoe en waarom je de markt wilt bedienen en wat je van de kandidaat verwacht. Ik heb honderden van dat soort gesprekken gevoerd. Vaak merkte je dat we ook bij kandidaten een snaar raakten met onze aanpak en kijk op zakendoen. Als iemand dan ook nog kwalificeerde en we kwamen eruit met de arbeidsvoorwaarden, was er een nieuwe collega aan boord.

‘Als iemand toen voorspeld had waar we nu zouden staan, dan hadden we hem of haar keihard uitgelachen’

Zo breidde de club lekker uit en kwamen er voorzichtig wat structuren in beeld. Maar er gebeurde ook iets anders. Veel mensen waren wel enthousiast over onze kijk en onze filosofie, maar al werkend vonden ze die toch ook wel eens onduidelijk. Wat wilden we nu eigenlijk? Waar waren we naar op weg? Waar werkten we voor? Voor mijn compagnon en mij bijzondere vragen, maar voor veel anderen niet.

We zijn toen maar eens gaan zitten. We hebben het nog een keer uitgelegd en we hebben een gezamenlijk doel bedacht: we willen het beste maritieme servicebedrijf ter wereld worden. Wel in de ogen van de klant natuurlijk, want van jezelf kun je dat moeilijk zeggen (of je moet Louis van Gaal heten). Het beste maritieme servicebedrijf ter wereld, dat is sinds die dag onze mantra. En we geloven dat, als we ons werk goed doen, we groeien. En dat is gebleken. En toch lopen we er nog regelmatig tegenaan dat dit als onduidelijk wordt beleefd. Want wanneer ben je de beste? Hoe meet je dat? Zo kun je nog wel tien vragen verzinnen. Voor veel mensen, zeker de commerciëlen onder ons, is een doel als “een verdubbeling van de omzet in vijf jaar” veel concreter en makkelijker na te streven. Maar wat is de toegevoegde waarde? Worden we daar gelukkiger van? Betekent een dubbele omzet ook dubbele winst? En is dat dan het ultieme doel? Voor ons niet. Misschien onduidelijk, maar wel zoals wij het zien. Ze wennen er maar aan.

GroothandelMachines en apparatenThema verhaalLekstroom