Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Marlon de Jager-Wessel

Groeien betekent soms ook loslaten wat je leuk vindt

Maarten Kievit, eigenaar van IT-dienstverlener Xpletus, treedt niet graag op de voorgrond. Liever blijft hij achter de schermen actief om de vragen van zijn vaste mkb-klantenkring te beantwoorden. Na enkele jaren lidmaatschap bij OnderNamen, maakt hij voor ons een uitzondering en spreken we hem over ons thema groeipijn. De krappe arbeidsmarkt qua IT-collega’s is het eerste waar Maarten aan denkt. Eenmaal in gesprek, blijkt dat ideale groei echter óók om een andere manier van werken vraagt. 

‘Ik doe dit werk al ruim 22 jaar’, vertelt Maarten. ‘En nog steeds doe ik dat met heel veel plezier. Anders zou ik het ook niet zo lang volhouden. Sinds 2009 werk ik onder de naam Xpletus. De tien jaren daarvoor had ik een eigen bedrijf met de naam Plover Systems. Xpletus ontstond toen ik samen ging werken met mijn toenmalige compagnon. Ook hij had al een IT-bedrijf en samen wilden we ons volledig storten op het leasen van IT-omgevingen. We zaten destijds midden in de financiële crisis en in crisistijd zie je dat bedrijven voorzichtiger zijn met investeren. Ze gaan het uitstellen en langer doen met hun bestaande apparatuur. Wij bedachten dat we, net als met lease-auto’s, onze dienstverlening in een leaseconstructie konden aanbieden. Voor een vast bedrag per maand al je onderhoud en service geregeld. Die constructie bieden we nog steeds aan, al is het inmiddels slechts één van de vormen waarop we onze IT-diensten leveren. In betere tijden merk je dat ondernemers weer liever zelf hun pc’s en servers aanschaffen, in plaats van deze te leasen. Dat lijkt voor de portemonnee voordeliger, al zet ik daar persoonlijk altijd wel mijn vraagtekens bij. Wat je vaak ziet is dat apparatuur in eigendom veel later vervangen wordt. Dan zitten werknemers al twee jaar op trage pc’s te werken. Je kunt je afvragen of dat niet veel duurder is dan het op tijd vervangen van je hardware.’

Klantcontact

‘Ik kom zelf graag bij onze klanten over de vloer, ook al bestaat Xpletus inmiddels uit tien collega’s. Nog steeds vind je mij op de werkvloer om een pc of server te installeren. Ik vind het belangrijk om actief betrokken te blijven. Daarnaast merk ik dat ons type klant die benadering erg waardeert. We hebben vaak langdurige samenwerkingen, waarbij ik als eigenaar de meeste klanten persoonlijk ken. Juist dát is voor de meeste mkb’ers een meerwaarde. Daarnaast haal ik er zelf ook veel plezier uit. Het geeft mij meer voldoening om een kort praatje te maken met een relatie wanneer ik een pc kom installeren, dan wanneer ik daar als een soort accountmanager een afspraak voor plan. Die vaste afspraken zijn meestal meer geforceerde gesprekken en dat past minder goed bij mij.’

‘Het nadeel van een relatief klein team, is dat je best een klap krijgt wanneer er iemand vertrekt’

Groei vs plezier

‘Het nadeel van een relatief klein team is dat je best een klap krijgt wanneer er iemand vertrekt’, vertelt Maarten. ‘Gelukkig hebben wij veel lange dienstverbanden, maar áls er iets gebeurt, is het wel even schakelen. Gezonder zou zijn om te groeien van tien naar twintig collega’s. Dan heb je net wat meer capaciteit om uitval op te vangen. Ik ben alleen niet het type dat veertig uur achter een bureau gaat zitten om de boel aan te sturen. Ik heb nu zelfs geen eigen kantoor, maar zit gewoon tussen de collega’s. Indirect is een gevolg van groei dat ik wel meer in de directeursrol moet kruipen. Dat vind ik een nadeel. Ik wil de feeling houden met het team en met onze klanten. Tegelijk besef ik dat het gezond is om je bedrijf niet afhankelijk te maken van jezelf, dus ik kijk wel waar ik verantwoordelijkheden kan overdragen. Het is continu de balans zoeken tussen gezond groeien, de persoonlijke relatie met je klant behouden en je eigen werkplezier!’

De juiste mensen

Naast het veranderen van de eigen rol, zit de groeipijn vooral in personeelswerving. ‘Goede mensen vinden is altijd moeilijk, maar niet per se moeilijker dan tien jaar terug’, stelt Maarten. ‘Het verschil is dat je nu überhaupt geen sollicitanten meer krijgt, dus zeker niet de goede. Recruiters inzetten is de enige optie, maar dat is een kostbare aangelegenheid. Daarom is het belangrijk dat je de mensen vindt die lang bij je blijven. Ik zoek vooral collega’s die het fijn vinden om in een klein team te werken. Je moet van die sfeer houden én je moet een brede kennis van IT hebben. In het verleden kwamen hier wel eens jongens werken die expert waren in één onderdeel van IT. Maar onze klanten bellen ons over alles. Dan moet je er op zijn minst íets vanaf weten. Allround kennis dus. Daarnaast zoek ik graag mensen uit de buurt. Op den duur gaat iemand zich toch ergeren aan iedere dag dezelfde file. Iemand uit Nieuwegein is voor de lange termijn dus waardevoller, omdat die persoon waarschijnlijk langer blijft. Dat scheelt weer een nieuwe zoektocht naar lastig te vinden medewerkers.’ 

InterviewOntwikkelingenIT & ICTICT/ ITLekstroom