Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Marlon de Jager-Wessel

Groot, groter, grootst!

Grond-, weg- en waterbouwbedrijf Van Schaik groeit en bloeit. De projecten worden groter, evenals het personeelsbestand en het kraan- en machinepark. En daar is eigenaar Peter van Schaik maar wat trots op. ‘Zeven jaar geleden had ik zeven man in dienst, nu 32.’

Op dit moment is het bouwbedrijf een aantal grote projecten aan het uitvoeren voor diverse opdrachtgevers. Peter licht er graag een paar uit.

Project stillere HSL-lijn
Zo vervangt Van Schaik de geluidsschermen langs de HSL-lijn in Zoetermeer binnen een tweejarig project in opdracht van BAM. Over een afstand van tien kilometer worden alle achtduizend schermen erafgehaald en vervangen door nieuwe, stillere schermen. Peter: ‘Het is een project wat deels overdag en deels ’s nachts uitgevoerd wordt. Dat heeft een best grote impact op onze medewerkers. Daarom heb ik inmiddels 32 medewerkers in vaste dienst en 25 flexibele medewerkers, bijvoorbeeld zzp’ers. Wij vervangen niet alleen de geluidsschermen, maar doen ook alle overige werkzaamheden: van het grondwerk eromheen, zoals platenbanen maken voor alle bouwvoertuigen, tot transport en de inzet van kranen.’ Peter laat trots een film zien waarop zijn personeel aan het werk is bij de HSL-lijn. Alle machines en kranen zien er imposant uit bij elkaar. Opvallend? De vloot ziet er ook verbazingwekkend netjes uit. ‘De kraanmachinisten zijn verantwoordelijk voor hun “eigen” machine en behandelen ‘m ook zo. Ze vertroetelen en poetsen ‘m bijvoorbeeld regelmatig. Sommigen gaan zelfs op hun sokken in de machine zitten.’

‘Ons volledige werk gaat over het uitvoeren van metamorfoses’

Project A9 Holendrecht-Badhoevedorp
Op de A9 tussen Holendrecht en Badhoevedorp wordt de snelweg op dit moment verbreed én verdiept. Bij het stadshart van Amstelveen zal de snelweg acht meter dalen. Wandelaars en fietsers zullen via een weg boven de snelweg naar de overkant kunnen. Peter: ‘Het is een gigantisch project dat zo’n zes jaar gaat duren. Er worden tijdelijke wegen naast de snelweg aangelegd, en vervolgens wordt de A9 omgelegd, verdiept en vernieuwd.’ Van Schaik doet dit overigens niet alleen, maar in samenwerking met andere aannemers. ‘We zijn benaderd vanwege één van onze specialismen: riool- en dieprioolwerk. Het riool moest omgelegd worden voor deze metamorfose; een uitdagende klus. We hebben zelf de engineering gedaan: van voorbereiding tot uitvoering. Het is heel gaaf om te zien dat het loopt zoals je bedacht had. De gemeente vond het best spannend, want die riolering vervoert maar liefst zeshonderd kuub water per uur. Maar het is allemaal gelukt. Verderop in het project hebben we argexkorrels, een ophoogmateriaal, aangebracht en verwerkt. Er worden hoge eisen gesteld aan hoe je dit materiaal aan moet brengen, en wij zijn hierin gespecialiseerd. We voeren ook dit project met volledig eigen materieel uit, met een groep van zo’n twintig medewerkers.’

Project Aalsmeerderbaan op Schiphol
Op Schiphol is in de afgelopen maanden de Aalsmeerderbaan vernieuwd. Van Schaik was daarbij verantwoordelijk voor de voorbereidende werkzaamheden. Peter: ‘Wij hebben een tijdelijke bouwplaatsvoorziening gemaakt voor wegenbouwer Heijmans, zodat hun machines daar aan het werk konden. Drie medewerkers van ons hebben in totaal negentienhonderd betonplaten neergelegd van bij elkaar zo’n achttienduizend vierkante meter; een paar voetbalvelden groot. Hierin werkten we samen met een leverancier uit Drenthe die verantwoordelijk was voor de platen.’

Metamorfose
Het thema van deze editie van OnderNamen, “Metamorfose”, past natuurlijk perfect bij het bedrijf van Peter. ‘Ons volledige werk gaat eigenlijk over het uitvoeren van metamorfoses; wij zijn daar elke dag mee bezig. Geloof me: de A9 herken je straks niet meer terug. Van niets iets maken of van iets ouds iets moderns maken in een bepaald tijdsbestek vind ik het mooiste wat er is, net als mijn medewerkers.’ Opvallend is dan ook dat in tijden van personeelskrapte in vele branches, Peter daar geen last van heeft. ‘Ik heb momenteel zelfs een kleine wachtlijst van mensen die bij ons willen werken.’ Hoe dat kan? ‘Ik post best veel op social media. We hebben een mooi en uitgebreid machinepark en worden ingehuurd voor gave projecten met een moeilijkheidsfactor. Dat is natuurlijk uitdagend voor de medewerkers. Bovendien krijgen ze alle vrijheid.’

Opdrachtgevers over Van Schaik
Martijn Kessels, Technisch Manager Uitvoering HSL Geluid bij BAM
‘Omdat we een bepaald type kraan nodig hadden voor de werkzaamheden aan de HSL-lijn, kwamen we bij Van Schaik uit. Het is in onze ervaring een correct bedrijf, met kundige medewerkers. Dat geldt voor zowel de jongens op de machines, als de mensen op kantoor. Ze zijn flexibel waar het kan. Ze sturen niet zomaar iemand naar een project, maar zorgen altijd voor de juiste persoon. Het materieel ziet er keurig uit en is goed onderhouden.’

Dick Gomes, hoofduitvoerder FCC Veenix BahoA9
‘De samenwerking met Van Schaik Grondverzet bevalt erg goed. Ze zijn een grote aanwinst voor ons project op de A9. Ze denken mee met oplossingen voor problemen die we onderweg tegenkomen. De kwaliteit die neergezet wordt is hoog en de medewerkers zijn erg professioneel. De machines zien er bovendien keurig uit en er wordt netjes volgens de richtlijnen gewerkt. Kortom: het bevalt uitstekend!’

 

Meer weten over Van Schaik Grondverzet?
Bekijk de website via www.vanschaikgrondverzet.nl

 

OntwikkelingenSamenwerkingBouw & VastgoedGrond- weg- en waterbouwWoerden