GROWTH HACKING AMERSFOORT; CULTURELE INSTELLINGEN LEREN SAMEN OVER ONLINE MARKETING

Op initiatief van Citymarketing Regio Amersfoort heeft een aantal Amersfoortse culturele instellingen de handen ineengeslagen om samen hun online marketing naar een hoger niveau te tillen. Hiervoor is het traject “Growth Hacking Amersfoort” opgestart, waarin marketinggoeroe Martin van Kranenburg zijn kennis deelt met marketeers van de culturele instellingen. ‘Door samen dit traject in te gaan, leren we niet alleen veel van Martin, maar ook van elkaar.’

Amersfoorter Martin van Kranenburg houdt zich al meer dan twintig jaar bezig met het optimaliseren van websites. Hij staat daardoor bekend als één van Nederlands grootste conversiespecialisten en is een veelgevraagd spreker. Ooit stond hij aan de wieg van websites voor onder meer D-reizen en Micazu. Tegenwoordig geeft hij via diverse organisaties trainingen, onder meer via Beeckestijn Business School, en helpt hij ondernemers die een volgende stap willen zetten met hun website aan de hand van een ConversionFriday groeiprogramma. Zo’n groeiprogramma is wat Citymarketing ook voor ogen had, maar dan voor de culturele instellingen in Amersfoort. Samen met Martin zetten ze daarom het traject Growth Hacking Amersfoort op. Vaste samenwerkingspartners als Flint, Kunsthal KAdE, Theater De Lieve Vrouw en het Mondriaanhuis, maar ook SOMT University of Physiotherapy en DierenPark Amersfoort meldden zich daarna aan.


Met Citymarketing zetten we volop in op het promoten van cultuuraanbod

 

10-20-70 en 48-uursregel
‘Kennis delen is één van de leukste kanten van mijn vak als trainer’, zegt Martin. ‘Het concept is dat we met een groep marketeers gedurende een periode van drie maanden vijf keer bij elkaar komen voor workshops. Hierbij wordt telkens eerst kennis gedeeld. Direct daarna gaan de deelnemers met deze kennis aan de slag met hun eigen websites.’ Op het programma staan onderwerpen als usability, conversie, analytics en traffic, maar ook neuromarketing: hoe verleid je bewust het onbewuste brein? De deelnemers leren hierover niet alleen van Martin, maar ook van elkaar. Martin: ‘Growth Hacking Amersfoort is opgezet vanuit de 10-20-70-regel. Dat wil zeggen: tien procent van je kennis en leercurve doe je op door de les zelf, twintig procent van de leercurve zit in wat deelnemers leren van elkaar en zeventig procent is gewoon doen: direct toepassen van de kennis op je eigen website.’ ‘Als stok achter de deur hebben we hierbij de 48-uurs regel: uit onderzoek is gebleken dat je binnen die tijd aan de slag moet gaan met je nieuwe kennis. Doe je dat niet, dan is de kans heel klein dat je er daarna nog wel iets mee gaat doen.’

Groei is mogelijk
Citymarketeer Dennis Sille nam het initiatief voor Growth Hacking Amersfoort. ‘Ik wilde al langere tijd de marketeers van de Amersfoortse culturele instellingen bij elkaar brengen. Niet alleen om kennis met hen te delen, maar ook om tot meer samenwerking tussen de instellingen onderling én met Citymarketing te komen. Zo kunnen we Amersfoort samen nog beter op de culturele kaart zetten en de culturele instellingen laten groeien.’ Dat er groei mogelijk is, daar is Dennis van overtuigd: ‘Amersfoort is in aantal inwoners de vijftiende stad van Nederland. Op veel rankings die jaarlijks worden gemaakt, presteert Amersfoort beter dan die vijftiende plek. Elsevier rekent ons inmiddels al vele jaren tot de top drie meest aantrekkelijke steden om te wonen. In de sociaal-economische index van de Atlas voor Gemeenten staan we ook in de top drie. Maar in diezelfde Atlas voor Gemeenten staan we op het gebied van cultuur slechts op plek 25.’ ‘De score in deze ranking wordt mede bepaald door het aantal voorstellingen in theaters en poppodia,’ vervolgt Dennis. ‘Met Citymarketing zetten we volop in op het promoten van het cultuuraanbod. In de afgelopen jaren doen de musea en podia als Fluor en De Lieve Vrouw het steeds beter. Mede hierdoor zijn we al flink gestegen in deze ranking, maar verdere groei van het culturele aanbod is zeker nog mogelijk.’

Blijvende samenwerking
Dennis hoopt dat Growth Hacking Amersfoort de aanzet is tot een blijvende samenwerking tussen de culturele instellingen. ‘Door samen dit traject in te gaan, leren we niet alleen veel van Martin, maar ook van elkaar. Ik hoop dat de deelnemers aan Growth Hacking Amersfoort zullen inzien dat we veel voor elkaar kunnen betekenen. Als we daarna nog regelmatig bij elkaar komen om nieuwe kennis uit te wisselen, noem ik mijn idee geslaagd. Daarnaast verwachten we op korte termijn al concrete resultaten te kunnen boeken. De directeuren van de culturele instellingen waren aanwezig bij de aftrap van Growth Hacking Amersfoort, omdat we hen het belang van investeringen in marketing wilden laten inzien. In januari zijn zij er weer bij, maar dan laten we zien wat er in de tussenliggende maanden is bereikt.