fbpx
Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Max Brandt

HERBOREN HOTSPOT

Dat Hotel Restaurant Abrona dit jaar noodgedwongen haar deuren moest sluiten zorgde voor commotie in Oudewater. Het was immers een begrip in de regio. Het goede nieuws is dat op diezelfde plek een nieuw hotel en grandcafé komt: Broeck! Uitbaters Don Janmaat en Jamie de Jong bieden net als hun voorganger werk- en leerplekken voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Tegelijkertijd steken de twee het voormalige concept in een geheel nieuw jasje

Op 1 januari krijgen Don en Jamie de sleutels van Broeckerstraat 20, het voormalige Hotel Restaurant Abrona, wat sinds 1999 werkgelegenheid bood aan mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Voor de twee horecaondernemers is het al jarenlang een droom om een eigen hotel te exploiteren en ze hebben ambitieuze plannen. Hotel en Grandcafé Broeck, vernoemd naar de straat waaraan het monumentale pand gelegen is, wordt de nieuwste hotspot van Oudewater. ‘We maken er een sfeervolle gelegenheid van, waar je straks met het grootste gemak even binnenwipt voor een hapje en een drankje’, vertelt Don. ‘Bovendien bieden we een comfortabel verblijf in 25 hotelkamers.’

Jonge uitbaters nemen Hotel Restaurant Abrona over

Initiatief
In juli werd Don benaderd door Erik Schoonderwoerd, van SVC Vastgoed Expertise. Het sluiten van Hotel Restaurant Abrona had Oudewater duidelijk niet onberoerd gelaten. Erik had contact gehad met een aantal ondernemers dat individueel aangaf dat het hotel nieuw leven moest worden ingeblazen met een sociaal maatschappelijk belang. Snel daarna volgde een bijeenkomst met Don, Jamie en John Vork als zorgondernemer bij dit initiatief. Tijdens de brainstormsessies was van groot belang; vóór en dóór Oudewater. Het draagvlak werd uitgebreid door tien ondernemers te betrekken bij dit initiatief. De ondernemers, allen met een enorm sociaal hart, zagen het initiatief direct zitten. Een business case volgde. Allemaal met de wens om er wederom een hotel te vestigen, inclusief werk- en leerplekken voor mensen met een beperking.

Na een aantal succesvolle sessies werd een constructie geboren: Jamie is hotelmanager, Don doet de sales, Erik is verantwoordelijk voor het beheer van het vastgoed en John is verantwoordelijk voor het zorgaspect. ‘John vervult een cruciale rol’, vertelt Jamie over de verdeling. ‘Hij zorgt dat 75 procent van de functies straks vervuld wordt door medewerkers met een afstand tot de arbeidsmarkt. Hij regelt coaches en daarmee de juiste begeleiding. Het uitgangspunt “schoenmaker, blijf bij je leest” is leidend en dat is nu juist zo sterk aan onze aanpak.’

Potentie
Het openen van een horecagelegenheid in coronatijden is niet voor iedereen weggelegd, maar Don en Jamie zien potentie. ‘Wij verwachten niet open te gaan in de normale situatie’, vertelt Don. ‘Maar wat in ons voordeel werkt, is het pand zelf. Naast het karakteristieke uiterlijk beschikt het over bijzonder veel ruimte. Zodat als de horeca straks open mag, wij die anderhalve meter goed kunnen waarborgen. Oudewater heeft weinig plek om te rouwen, trouwen en samen te komen. Dat is precies het gat dat wij gaan opvullen.’

Beleving is ontzettend belangrijk in het uitdragen van een goed horecaconcept. Er zal daarom een aantal veranderingen plaatsvinden. ‘Het eerste wat we doen is het grandcafé loskoppelen van het hotel’, legt Jamie uit. ‘Het grandcafé krijgt zijn eigen ingang, zodat je meteen de gezelligheid induikt. Verder verplaatsen we de bar, waar je ongedwongen een stadshap kunt prikken en een drankje kunt doen. Ons voornaamste doel is het gevoel van hospitality weer teruggeven aan de gasten. Attente service en een glimlach maakt daarin het verschil.’

Ook de open serre en het restaurant kunnen straks van elkaar worden afgesloten, zodat er ook afzonderlijke bijeenkomsten kunnen plaatsvinden, zoals vergaderingen en partijen. In het hotel worden negen badkamers gerenoveerd en twee slaapkamers toegevoegd. Bovendien gaan in de keuken medewerkers aan de slag met zoetigheden om onze eigen Broeck-bars te ontwikkelen.’

‘Het grandcafé krijgt zijn eigen ingang, zodat je meteen de gezelligheid induikt’

Slim
Een fijne bijkomstigheid is dat de productiekeuken van ‘DON Food en Events’, het cateringbedrijf van Don, ook in het hotel ondergebracht wordt. ‘Dat is niet alleen efficiënt, maar maakt ook onze sociale voetafdruk groter. Mensen kunnen zich naast het hotel en de bakkerij ook in het cateringbedrijf ontwikkelen.’ Het feit dat de horecamannen sociaal gaan ondernemen biedt bovendien kansen voor de regio. De betrokken ondernemers hebben al laten weten dat zij hun (internationale) klanten graag in het hotel onderbrengen.

Don en Jamie gaan rond maart-april open en zij verwachten een flinke aanloop. ‘Tegen die tijd is de behoefte aan samenkomen, gezellig eten en drinken weer enorm. Dus stap vooral binnen voor een goede biefstuk, of lekkere borrel.’

VerhuizingHoreca & RecreatieRestaurant/ barHotelLopikerwaardWoerden