Hermien is het nieuwe gezicht van Salaris Partners

Klanten krijgen de aandacht die ze verdienen

Voortaan bepaalt Hermien Nap welke koers Salaris Partners vaart. Als nieuwe eigenaar is het vergroten van de zichtbaarheid haar belangrijkste speerpunt. ‘Je kunt je klanten niet van de straat plukken.’

Hermien heet ons enthousiast welkom op het kantoor van Salaris Partners. Ze kent het bedrijf al van binnen en van buiten. Jaren was ze de spin in het web. ‘Zestien jaar geleden begon ik hier als stagiair en ik heb me steeds verder ontwikkeld. De laatste jaren was mijn functie al heel veelzijdig en vulde ik overal de gaten. Als iemand een vrije dag had, dan sprong ik daarvoor in. Ook fungeerde ik, met al mijn ervaring op zak, als vraagbaak voor mijn collega’s.’

Voor oprichter Rik Bouhuis was het na vijfentwintig jaar tijd om zijn Salaris Partners van de hand te doen. In Hermien zag hij de ideale opvolger. Hermien: “Zoals jij, daarvan vind je geen tweede”, zei Rik. Voor mij een mooie kans, die ik niet wilde laten schieten.’ Als dochter van een ondernemer, is het ondernemerschap haar met de paplepel ingegoten. Ze is gedreven en weet van aanpakken, vertelt ze. ‘Bovendien weet ik dat een eigen bedrijf niet alleen maar successen met zich meebrengt. In mijn jeugd konden we soms niet op vakantie omdat er simpelweg niet genoeg geld was. Die ervaringen vormen je, ook en misschien wel juist als ondernemer.’

‘De behoeften van klanten zullen blijven veranderen’

Aandacht
Salaris Partners verzorgt de salaris- en financiële administratie voor het mkb, boekhoudkantoren en uitzendbureaus. Daarnaast kunnen ze de volledige HR-administratie uit handen nemen: ziekteverzuim, advies bij arbeidsrecht en andere personeelszaken. Sinds 1 april is Hermien officieel eigenaar. Ze wil niet als een olifant in een porseleinkast tekeergaan, dus voorlopig merken klanten niet zoveel van de overname. ‘Onze dienstverlening is gewoon goed. Ik wil vooral sneller naar klanten toestappen, mijn gezicht laten zien. Even koffiedrinken als er onduidelijkheden of frustraties zijn of de telefoon pakken om te vragen of alles nog naar tevredenheid verloopt. Ik wil elke klant de aandacht geven die hij nodig heeft.’

Daarnaast zal ze haar driekoppige team meer betrekken bij de onderneming. ‘Ik wil dat we het echt samen doen. Tijdens vaste overlegmomenten bespreken we wat er speelt voor bestaande en nieuwe klanten. Zijn ze nog blij met ons? Krijgen we signalen over wat beter kan? Dat geeft duidelijkheid voor onszelf en daarmee voor onze klanten. Bovendien wil ik elke drie maanden mijn functioneren evalueren. Wat kan beter? Als collega’s zich aan mij ergeren, dan wil ik dat ook weten.’

Door het hele land
Met klanten van Groningen tot aan Limburg is de klantenkring wijdverspreid. Wat vinden deze bedrijven bij Salaris Partners in IJsselstein, wat ze dichter bij huis niet vinden? ‘We hebben een klein team en vinden persoonlijke aandacht belangrijk. Veel van onze klanten komen van grote accountantskantoren, waar ze regelmatig lang op antwoorden moesten wachten. Wanneer ze ons bellen, krijgen ze direct iemand aan de lijn die weet waar het over gaat. Daarnaast is onze dienstverlening duidelijk en overzichtelijk. We hanteren vaste prijzen en berekenen geen extra uren.’

Per maand worden er honderden salarisstroken door Salaris Partners gemaakt, maar de strook van de bakker ziet er heel anders uit dan van iemand die op de bouw werkt. Andere wet- en regelgeving bepaalt de inhoud van de stroken. ‘Die verscheidenheid maakt het werk zo interessant. Geen dag is hetzelfde en ik leer nog steeds. Bijvoorbeeld over wijzigingen in wet- en regelgeving, nieuwe pensioenfondsen of cao’s. Met het team brainstormen we over hoe we al deze wijzigingen kunnen doorvoeren. Omdat we samen tot een eindbeoordeling komen, kunnen we ons hier allemaal in vinden.’

‘Als collega’s zich aan mij ergeren, dan wil ik dat ook weten’

Mond-tot-mond
Tijdens haar stage zestien jaar geleden werden de loonstroken nog geprint en in enveloppen verstuurd. Tegenwoordig kunnen werknemers en werkgevers 24 uur per dag salarisstroken en andere informatie inzien in een digitaal portaal. ‘Ik heb deze transitie helemaal meegemaakt en de behoeftes van klanten zullen blijven veranderen. Om hierin te kunnen blijven voorzien, volg ik met aandacht de ontwikkelingen op dit gebied en bekijk ik wat de concurrentie doet qua dienstverlening en prijsstelling. Met de softwareleverancier ga ik om tafel om de nieuwe doelen te verwerken in ons softwarepakket.’

Natuurlijk, ze wil Salaris Partners laten groeien. Het zou mooi zijn als ze in de toekomst één of twee medewerkers extra kan aannemen. Maar Hermien voelt er weinig voor om koude acquisitie in te zetten om nieuwe klanten aan te trekken. ‘Ik geloof niet zo in een e-mail of telefoontje vanuit het niets. Mond-tot-mond-reclame is voor ons het meest effectief. Als wij goed werk leveren, dan wordt dit rondverteld. We merken zelfs dat mensen bij ons terugkomen wanneer ze bij een nieuwe werkgever gaan werken. Ze willen dan de salarisverwerking weer via ons laten lopen. Zij hebben een goed gevoel bij ons omdat we zaken snel regelen en oplossen. Dat wekt vertrouwen!’