HEROPLEVING VOOR WINKELCENTRUM NOVA IN KANALENEILAND

Jarenlange investeringen van Urban Interest betalen zich uit

 
Op een regenachtige dinsdagmiddag spreken we Dolf Mook in een bistro in winkelcentrum Nova in Utrecht. Als retailspecialist bij vastgoedbelegger en ontwikkelaar Urban Interest, was Dolf de afgelopen jaren verantwoordelijk voor de heropleving van het  wijkwinkelcentrum van Kanaleneiland. Ondanks de crisis bij de aankoop destijds, had Urban Interest het lef om flink te investeren in het winkelcentrum. Met resultaat. Bezoekersaantallen stijgen met tien procent per jaar en daar ligt volgens Dolf zeker niet het eindpunt.  

Als we zien hoe druk het is voor een normale dinsdagmiddag, kunnen we ons voorstellen dat de ontwikkelaars tevreden zijn met hun werk. ‘Het is heel anders dan vijf of tien jaar terug’, vertelt Dolf. ‘Daar hebben we hard aan gewerkt. We kochten het winkelcentrum in 2005 aan. Er was toen een groot gevoel van onveiligheid, door bijvoorbeeld winkeldiefstallen, inbraken en overlast. Dat hebben we daarom als eerste aangepakt. We hebben meer beveiligers ingeschakeld en bewust mensen die de wijk en omwonenden kennen betrokken bij het winkelcentrum. Zij weten goed in te spelen op situaties die zich voordoen en kennen het rondlopende publiek vaak persoonlijk. Ook werkten we samen met de politie en met onderzoeksbureau TNO. Met hen hebben we een proef gedaan met gezichtsherkenning via camerasystemen. Alles bij elkaar heeft het ervoor gezorgd dat de criminaliteit hier vandaag de dag volledig is verdwenen.’ 

‘Kanaleneiland heeft nog steeds een slechte naam, maar dat is al lang niet meer terecht’

Gratis parkeren
‘We hebben ook het aangrenzende parkeerterrein gekocht. De parkeergarage was al van ons, dus met zoveel plekken hebben we een sterke troef in handen. Je parkeert hier bovendien de eerste twee uur gratis. Dat is voldoende voor boodschappen en het voorkomt dat omwonenden of kantoormedewerkers de plekken de hele dag bezet houden. We hebben flink geïnvesteerd in het terrein en we houden het ook goed schoon. Dat geldt trouwens ook voor het winkelcentrum. We besteden meer dan gemiddeld aan schoonmaak. Als alles er netjes uitziet, draagt dat namelijk ook bij aan het gevoel van veiligheid.’ 

Meer dan een wijkfunctie
Kanaleneiland werd in 2007 aangeduid als een van de veertig wijken van Vogelaar. Daarmee werd extra aandacht gevestigd op de wijk, om deze om te vormen tot een bloeiend deel van de stad. ‘Kanaleneiland heeft nog steeds een slechte naam,’ vertelt Dolf, ‘maar dat is al lang niet meer terecht. De wijk is heel erg veranderd en verandert nog steeds. Je ziet steeds meer jonge Utrechtse bewoners die hier een huis kopen. De binnenstad is te duur geworden, dus wijken ze uit naar de buitengebieden. De doelgroep van ons centrum is daarmee ook aan het verschuiven. We zijn door de ruime parkeervoorziening en onze grootte bovendien ook echt wijkoverstijgend. Ook mensen uit omliggende buurten komen hier hun boodschappen doen. Dat gaat alleen maar groeien, want in de komende jaren worden om ons heen tussen de vijf- en de tienduizend woningen bijgebouwd. Op die plekken komen niet of nauwelijks winkels, dus die bewoners zijn ook aangewezen op Nova. Komende tijd zal het winkelcentrum dus alleen maar drukker worden.’ 

Op de fiets
Naast bewoners, zet Urban Interest met het winkelcentrum ook in op omliggende bedrijven. ‘Net over de brug ligt Papendorp, waar zo’n dertigduizend mensen werken. We hebben nu een deal met het ecotransferium voor een deelfietsenplan. Zowel in Papendorp als hier bij het winkelcentrum komen fietsen te staan, die je met een app van het slot kunt halen. Normaal betaal je daar geld voor, maar voor kantoormedewerkers van Papendorp is het gratis. Het is van daar naar hier maar vijf minuutjes fietsen, ideaal om in de pauze een broodje te halen of even boodschappen te doen. Samen met de marketingclub van Papendorp voeren we actief campagne om dit te stimuleren.’

Grote veranderingen
Om in te spelen op de nieuwe doelgroep en om het achterhaalde imago van het oude winkelcentrum te veranderen, onderging Nova in de afgelopen jaren een flinke make-over. ‘Het is sowieso een mooi en licht centrum. We hebben ook wat aan de indeling veranderd. Zo hebben we het winkeloppervlak verkleind. De retailmarkt is enorm aan het veranderen en daar moeten we rekening mee houden. We hebben bij een aantal winkels de bovenverdieping naar beneden gehaald en op die manier ruimte gecreëerd voor andere bedrijven op de eerste etage. Zo is er een sportschool gekomen en is het gezondheidscentrum uitgebreid. Het centrum krijgt daarmee een bredere functie dan alleen winkelen. Je komt hier voor je boodschappen, maar ook voor de apotheek, of om even te sporten. Daarmee wordt de wijkfunctie nog groter.’

Wensenlijstje
Ondanks de grote veranderingen en de goede cijfers, heeft Dolf nog steeds wensen voor het centrum. ‘We willen het nieuwe publiek van de wijk straks nóg beter bedienen. Zij hebben een ander bestedingspatroon, dus daar horen andere winkels bij. Een langgekoesterde wens is een vershoek met een slager, visboer en kaas- en notenwinkel. En we willen de horeca nog verder uitbreiden, vooral met gelegenheden voor het avondeten. Zo wordt het centrum steeds completer.’