fbpx
Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Max Brandt

Het AFAS kantoor in Leusden is experience op zich

Het is een komen en gaan van pers, klanten en andere geïnteresseerden bij AFAS in Leusden. Werkelijk iedereen wil meer weten van het imposante nieuwe pand, niet voor niets ‘Experience Center’ geheten. Aan de andere kant van de draaideur staat Herman Zondag, directeur Customer Experience, klaar om alles te vertellen over het nieuwe pand. En dan bedoelen we ook echt alles.

Wie AFAS zegt, zegt Leusden. Het bedrijf is vier keer verhuisd binnen een straal van honderd meter en ze zijn zeker nog niet van plan het gebied te verlaten. Wie van de A28 komt en richting Leusden rijdt, ziet de eyecatcher al van een afstand. Een indrukwekkende glazen koepel met een diameter van 42 meter en een hoogte van ruim 24 meter. De grond waarop het nieuwste AFAS Experience Center is gebouwd, is tien jaar geleden al aangekocht. In november 2017 ging de eerste paal de grond in en drie jaar later is het pand klaar voor gebruik.

Door corona wordt het nog niet volledig gebruikt, maar dat geeft tijd om de puntjes op de i te zetten. En laat dat nou net zijn waar Herman goed in is. ‘Vanochtend stond ik met m’n voeten in het zand aanwijzingen te geven aan onze tuinmannen’, begint hij zijn verhaal lachend. ‘Ik ben wel een beetje een muggenzifter; ik zie altijd wel iets als ik door het pand loop. Ik heb net ook weer wat dingen aan m’n to do-lijst toegevoegd. De toegankelijkheid van het pand voor mensen die blind of slechtziend zijn bijvoorbeeld, daar moeten we iets mee. Dat moet ik dan even met Arnold Mars, onze CFO, bespreken.’ Herman ontgaat niets. Een mankement wordt gelijk op video vastgelegd, een verbeterpunt genoteerd en betrokken personen worden onderweg gelijk op de hoogte gesteld.

‘Met beleving kun je het zoveel leuker maken’

Tweede thuis
Herman heeft één keer in zijn leven een sollicitatiebrief gestuurd, gericht aan Piet Mars, dat was in december 1986. Mars is de man die in 1996 samen met Ton van der Veldt AFAS overnam. Herman wordt aangenomen en begint als jongste bediende. In 2000 krijgt hij een functie in het managementteam en inmiddels is hij directeur Customer Experience bij het familiebedrijf. Wie hem vraagt wat hij doet, vertelt hij: ‘Ik heb eigenlijk twee petten op: ik ben eindverantwoordelijk voor de gebouwen en alles daar binnen en buiten, maar ook theaterdirecteur. Het belangrijkst is het voor mij dat mensen hier graag willen zijn, dat alles goed schoon is, maar ook veilig en dat het logistiek goed loopt. Voor iedereen die hier komt moet het als tweede thuis voelen. Of dat nou bezoekers zijn of medewerkers.’

Software
De core business is software, maar dat vergeet je na een rondleiding door het pand compleet. ‘We draaien op het maken, ontwikkelen en implementeren van software, maar dat kun je met beleving zoveel leuker maken’, aldus Herman. Om die beleving een stukje te vergroten worden de verschillende gebouwen verbonden door een atrium met energie-opwekkende dansvloer, is er een binnentuin, een restaurant met plek voor bijna zeshonderd man, een theater met 850 zitplaatsen en nog eens verschillende zalen voor bijeenkomsten.

‘Mensen houden van gezelligheid en warmte. Je merkt dat mensen zich daarbij aan willen
sluiten’

Theater
Het theater is een traditie ontstaan bij de bouw van het vorige pand van AFAS. Zondag: ‘Ton van der Veldt heeft een groot hart voor theater. Toen het pand aan de Philipsstraat werd gebouwd, wilde hij er een theater in. Dat theater had 250 stoelen, maar daar hebben we zo gruwelijk veel plezier van gehad de afgelopen jaren. Het was écht een komen en gaan van allerlei verschillende evenementen. Daarom is besloten het theater nog groter te maken.’ AFAS stelt het theater niet alleen open voor zakelijke klanten, maar ook voor ander publiek. Op 25 september gaat “14 de musical” in première in het AFAS theater Leusden. Herman droomt van hetzelfde succes als “Soldaat van Oranje” en is van plan in de toekomst ook een aantal losse voorstellingen van grote namen uit de muziek- en theaterwereld aan te gaan bieden. Een eigen afdeling hospitality, tuinmannen in vaste dienst en zelfs eigen chef-koks maken het plaatje compleet: ‘Mensen houden van gezelligheid en warmte. Je merkt dat mensen zich daarbij aan willen sluiten.’ Daarbij schuwt Herman een kijkje in de keuken niet; iets wat vlak voor het interview letterlijk nog het geval was toen er een delegatie van Ajax kwam kijken naar de keuken in het pand.

Streven naar een 11
Het pand dat nog nieuw ruikt, de diepe wortels in de regio en het feit dat er zoveel snelwegen in de buurt liggen, maken dat AFAS Leusden niet gauw zal gaan verlaten. Maar wanneer het écht af is, dat is lastig te zeggen volgens Herman: ‘We zijn pas tevreden met een tien, maar het liefst streven we naar een elf. Die elf zal het nooit worden, het zal altijd in staat van ontwikkeling zijn. We streven naar het ultieme en mikken op dat verrassingseffect voor iedereen die door deze deuren naar binnen loopt.’

‘Mensen houden van gezelligheid en warmte. Je merkt dat mensen zich daarbij aan willen sluiten.’

Vragen over het vestigen in Amersfoort?
Neem dan contact op met het Amersfoort Business Team via: www.amersfoortbusiness.com

OntwikkelingenNieuwe vestigingDienstverleningHoreca & RecreatieEventsOnderwijs & CultuurTheaterEemvallei