Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Marlon de Jager-Wessel

Het begint vaak bij betere communicatie

In IJsselstein zullen de meeste mensen haar vermoedelijk vooral kennen van REactive, het leefstijl- en hardloopcentrum waar ze leefstijlcoach is. Maar Elma Sandee is ook mediator. Met haar bedrijf Het Mediationkantoor probeert zij de communicatie tussen partijen weer op gang te brengen en tot oplossingen te komen die voor beide partijen gunstig zijn.

Ze heeft altijd wel wat met dat bemiddelen gehad, zo ontdekte Elma in de bestuurlijke rol die ze heeft bij Golfclub Amelisweerd. ‘Ik merkte dat ik vaak tussen de wedstrijdcommissies en het bestuur stond en dan vanzelf de rol van mediator op me nam. Het gaf me een goed gevoel als we dan met iedereen tot een oplossing kwamen. Zodoende ben ik een opleiding gaan volgen en gecertificeerd mediator geworden. Ik richt me daarbij met name op conflicten in de zakelijke sfeer.’

‘Bij mediation zijn er twee winnaars en geen verliezers’

Neutrale partij
Dat kan bijvoorbeeld een conflict tussen werkgever en werknemer zijn – na het ontslag van laatstgenoemde of langdurige ziekte bijvoorbeeld –, conflicten tussen collega’s onderling of tussen familieleden bij de overdracht van het familiebedrijf. ‘Overal waar mensen samenwerken, kunnen conflicten ontstaan. Als je er niet meer uitkomt, is het fijn om een neutrale derde partij in te schakelen. Mijn taak begint met het op gang brengen van de communicatie. Je ziet vaak dat mensen niet meer met elkaar praten, waardoor het moeilijker wordt om eruit te komen. Als mediator breng je de partijen weer met elkaar in contact en probeer je ze beter naar elkaar te laten luisteren. Vaak als ze begrijpen hoe de ander erin staat, komen er oplossingen aan het licht.’

Het mooiste aan het vak vindt ze dat er bij mediation twee winnaars zijn. ‘De gang naar de rechter heeft in mijn ogen meerdere nadelen; het is duurder, duurt langer en er komt maar één winnaar uit. De rechter stelt één partij in het gelijk of verwijst ter plekke alsnog naar een mediator. Dan heb je dus altijd één partij die teleurgesteld achterblijft. Bij mediation gaan de mensen het zelf oplossen en blijven beide partijen met een goed gevoel achter. Dat geeft uiteindelijk veel meer voldoening en een betere basis voor een eventuele verdere samenwerking.’

Elma is tevens actief bij buurtbemiddeling in IJsselstein (voor de typische “burenruzies”) en is druk bezig zakelijk IJsselstein van haar diensten te voorzien. ‘Mijn kantoor is heel toegankelijk, ik wil alle drempels wegnemen. Ik verdiep me met alle oprechtheid in de belangen van iedereen en kom ook op de werkvloer zodat ik weet wat er speelt. In IJsselstein heerst een sterk gevoel van “met elkaar en voor elkaar”, ze gunnen elkaar de markt. Ik draag als IJsselsteiner graag een steentje bij aan dit fijne ondernemersklimaat.’

InterviewOntwikkelingenDienstverleningAdvocatuurLekstroom