Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Marlon de Jager-Wessel

Het familiebedrijfje is verleden tijd

Vorig jaar verbouwde – en breidde Business Fashion hun bestaande pand uit, werd er een aantal nieuwe gezichten toegevoegd aan het team en is er een flinke professionaliseringsslag gemaakt. De totaalleverancier van bedrijfskleding, PBM’s en alle mogelijke service daaromheen zit midden in een nieuwe fase. ‘Onze focus ligt niet per se op de verkoop van onze artikelen, maar juist op het uit handen nemen van het gehele kledingproces binnen de verschillende organisaties. Bedrijfskleding leveren is geen rocket science maar het (logistieke) proces kan best complex zijn en in dat laatste onderdeel ligt onze kracht.’

ONTWIKKELEN

De afgelopen jaren heeft Business Fashion een flinke groeispurt gemaakt. Nog steeds is het bedrijf dagelijks bezig met nieuwe ontwikkelingen. John van der Velde, die samen met zijn vrouw Francis eigenaar is van het bedrijf, vertelt: ‘De coronapandemie heeft ons veel gekost, maar het heeft ons ook veel nieuwe inzichten opgeleverd. We hebben de tijd kunnen nemen om alles weer eens goed onder de loep te nemen. We hebben de boel strakgetrokken en de zaken opgepakt die normaal gesproken op de hoek van het bureau blijven liggen.’ Terwijl het pand van Business Fashion vorig jaar twee keer zo groot is geworden én het team uit is gebreid met nieuwe gezichten, blijft het ouderwets gezellig bij het Utrechtse bedrijf. ‘We willen wel het Business Fashion-gevoel behouden, want dat is nog steeds ons onderscheidend vermogen’, verklaart John.

VER GEKOMEN

Familiair, betrokken en gezellig blijft het bedrijf altijd, maar van een klein familiebedrijfje is geen sprake meer. ‘Stiekem leveren we toch al aan heel wat serieuze bedrijven bedrijfskleding’, vertelt zoon Tim. ‘Voor organisaties met meer dan duizend medewerkers draaien we onze hand niet om. Mooi, maar het is goed om ook regelmatig stil te staan bij waar we vandaan zijn gekomen. Op die momenten realiseer ik me dat we met iets heel tofs bezig zijn!’ Francis vult aan: ‘Ik vind het mooi om te zien hoever we zijn gekomen sinds we ruim twintig jaar geleden begonnen vanuit huis. John en ik gingen er blind in met z’n tweeën en nu werken we met een heel team en onze zoons!’

‘Stiekem leveren we toch al aan heel wat serieuze bedrijven bedrijfskleding’

PROFESSIONALISERINGSSLAG

Rick en Tim, de zoons van John en Francis, maken beiden onderdeel uit van het bedrijf en hebben de groei van dichtbij meegemaakt. Rick: ‘Ik ben er rustig ingerold. Vroeger wilde ik niet in het bedrijf werken, ik had er weinig gevoel bij. Toch besloot ik om hier af te studeren, want de gezelligheid trok me wel. We zaten hier toen nog met z’n zessen en er heerste zo’n relaxte sfeer onderling! Die sfeer vertaalde zich af en toe natuurlijk ook in een georganiseerde chaos, iedereen deed eigenlijk van al- les. Harstikke leuk, maar ondertussen groeiden we verder en kregen we steeds meer klanten. Nu kan ik zeggen dat we echt een professionaliseringsslag hebben gemaakt. De processen zijn op orde, de automatisering en systemen zijn van superhoog niveau en iedereen houdt zich aan zijn eigen takenpakket. De verbouwing heeft daar – met name door de ruimte en structuur die de uitbreiding ons biedt – zeker aan bijgedragen.’

HET DUURZAME VERSCHIL MAKEN

Ook zoon Tim heeft zich na enige tijd bij de Business Fashion-selectie aangesloten. ‘In het begin was het voor mij een rare stap. Ik heb hiervoor bij een groot bedrijf gewerkt, waar alles op een andere manier ging. Maar de uitdaging om het bedrijf met elkaar uit te bouwen zag ik helemaal zit- ten. Ik vond het bovendien raar om als enige geen onderdeel te zijn van het familiebedrijf. Nu klopt het.’ Waar zoon Rick inmiddels een echte salestijger is geworden, stuurt Tim juist op efficiëntie en duurzaamheid. ‘Dat is wel mijn ding, ja. Zo hebben we onze eigen duurzame kledinglijn gelanceerd, onder de naam BUFA Workwear. Deze lijn bestaat uit kleding van gerecycled polyester en biologisch katoen. Bij BUFA Workwear staat het doorontwikkelen op het gebied van duurzaamheid en circulariteit centraal. De items zijn dan ook stuk voor stuk tot op de eerste grondstof traceerbaar, recyclebaar en alle producenten zijn inzichtelijk.’ John: ‘Bij verschillende klanten hebben we onze recyclevaten staan, bedoeld voor bedrijven die met kleding blijven zitten waar ze op een duurzame manier afscheid van willen nemen. Wij halen de kleding op en zorgen ervoor dat de grondstoffen opnieuw worden ingezet, of dat er zelfs opnieuw kleding van wordt gemaakt.’

FAMILIEFACTOR

Wie het verschil wil maken, moet een sterke mentaliteit hebben, zo beamen ook John en Francis. ‘Als ondernemer moet je sowieso lef hebben’, zegt John. ‘Zo’n verbouwing en alle duurzame initiatie- ven kosten geld en dat moet je wel durven te investeren. We zijn geen klein bedrijfje meer, maar een serieuze speler. Dat vertaalt zich door in alle facetten van de organisatie. Personeel, klanten, automatisering, alles staat nu op een serieus niveau. Francis, de jongens en ik zijn daar dag en nacht mee bezig. Het kost energie, maar het levert ook heel veel energie én een ontzettend trots gevoel op.’ Francis vult aan: ‘En we groeien dus zonder de familiefactor uit het oog te verliezen. De betrokkenheid die we allemaal hebben, naar elkaar en naar de klanten toe, die is namelijk cruciaal. Aan de ene kant omdat dit de sfeer op kantoor bepaalt – humor blijft een belangrijke factor bij ons –, en aan de andere kant omdat klanten nooit twee keer dezelfde vraag hoeven te stellen. Wij delen alles, waardoor we allemaal aanspreekpunt zijn. We zijn professioneler geworden, maar we vergeten nooit waar we vandaan komen.’

InterviewGroothandelRetail (groothandel)FamiliebedrijfEemvallei