Het Groene Hart Koeriersdiensten: altijd onderweg

‘Wij winnen het met flexibiliteit’

Al twintig jaar zijn ze elke dag – en nacht – op de weg voor nationaal- en internationaal goederentransport. ‘En toch voelt het alsof we net begonnen zijn. We weten vandaag niet wat we volgende week doen. Het maakt het werk boeiend en het betekent dat we snel moeten schakelen.’

Volgens oprichter en mede-eigenaar Jeroen de Vries wordt een koeriersdienst nog wel eens verward met een pakketdienst. ‘Maar dat is beslist niet hetzelfde. Wij gaan rijden op het moment dat de klant dat wil, we laden goederen in en brengen deze naar de afgesproken locatie. Onze koeriers worden ook regelmatig ingezet voor Just-in-time transport, waarbij spullen op een exacte tijd moeten worden geleverd. Daarnaast rijden we veel voor grote webshops, we brengen de voorraden naar hun depot. Wanneer er meer besteld wordt dan verwacht, op bijvoorbeeld een regenachtige dag, leveren wij snel nieuwe voorraad.’

‘Eigenlijk huur je een auto of vrachtwagen met chauffeur’, beschrijft Jeroen de koeriersdienst. ‘Een groot voordeel daarvan is dat de chauffeur verantwoordelijk is voor het veilig vervoeren van de goederen. Een van onze klanten verzond zijn producten met pakketdiensten en was veel geld kwijt aan verpakkingsmateriaal dat tijdens de rit het product beschermt. Hij laat zijn goederen nu door ons versturen en dat scheelt veel verpakkingsmateriaal. De kostenplaats komt bij de koerier te liggen, in plaats van bij het verpakkingsmateriaal. Deze klant is nu zelfs goedkoper uit.’   

Roodgloeiend
Het Groene Hart Koeriersdiensten is 24 uur per dag telefonisch bereikbaar. Volgens Jeroen kan het in de nacht net zo druk zijn als overdag. ‘Als we worden gebeld voor de levering van medische apparatuur of van airco’s voor het koelen van computerservers, dan kunnen we onze klanten natuurlijk niet laten wachten. Voor grote webshops als Coolblue leveren we ’s nachts de nieuwe voorraden.’ Het is wel duidelijk: Het Groene Hart Koeriersdiensten staat altijd voor haar klanten klaar. ‘Dit is hoe wij het doen en voor ons is dat normaal’, aldus Jeroen.

‘Wij gaan rijden op het moment dat de klant dat wil’

Mede-eigenaar Ernst-Jan van Eck haakt in: ‘Met die flexibiliteit winnen we het ook van de concurrentie. De telefoon staat vrijwel de hele dag roodgloeiend voor spoedklussen en daar springen we direct op in. Twee planners luisteren kritisch naar de wensen van klanten en zorgen dat het vervoer snel geregeld wordt. In de loop van de dag komt ook het werk voor de volgende dag weer binnen en worden de leveringen voor de avond aangevraagd. Eén van de planners is tot middernacht aanwezig om alle ritten in te plannen.’  

Cd’s en schilderijen
Het is Jeroen die twintig jaar geleden met een bureau op de slaapkamer en één bestelauto het fundament legde voor Het Groene Hart Koeriersdiensten. Bij andere koeriersdiensten heeft hij de kneepjes van het vak geleerd en ontdekt wat hij belangrijk vindt in het aanbieden van koeriersdiensten. ‘Behandel een ander zoals je zelf ook behandeld wil worden en wees altijd eerlijk. Wij doen geen beloftes die we niet kunnen waarmaken.’ Ernst-Jan vult aan: ‘Als iemand ons vraagt met een halfuur ergens te zijn en dat lukt ons niet, dan zeggen we: we kunnen er wel binnen een uur zijn. Vaak is de klant daar al heel blij mee.’  

Twee maanden na de start neemt Jeroen een eerste chauffeur in dienst en Het Groene Hart Koeriersdiensten groeit de jaren daarop gestaag door. Totdat na vijf jaar Free Record Shop zich meldt als klant. ‘Vanaf dat moment ging het snel’, vertelt Jeroen. ‘Voor Free Record Shop hadden we elke dag twee auto’s op de weg, dat zorgde voor continuïteit.’ Voor de muziekwinkel vervoerden ze de winkelinrichting naar de 140 filialen in het land en brachten mobiele cd-winkels naar live concerten. ‘Ik heb heel wat liveconcerten meegemaakt.’ Jeroen bouwt een bijzondere vertrouwensband op met Hans Breukhoven, de inmiddels overleden oud-eigenaar van Free Record Shop. Hans laat Jeroen zelfs een schilderij van enkele tonnen uit zijn privécollectie vervoeren. ‘Dat geeft wel aan hoe de verstandhouding was. Hans had een blind vertrouwen in ons en dat komt voort uit onze eerlijkheid. We zijn echt te vertrouwen.’
 
Ernst-Jan begint als oproepkracht bij Het Groene Hart Koeriersdiensten, rijdt vervolgens duizenden kilometers als vaste chauffeur en weer later organiseert hij de planning met Liane, de echtgenote van Jeroen. ‘Met Jeroen en Liane had ik het vaak over mijn wens voor een eigen onderneming. In 2013 vroegen ze of ik in de zaak wilde stappen.’ In zijn rol als eigenaar is het voor Ernst-Jan belangrijk om onderdeel te blijven van het team. Hij stapt ook nog regelmatig zelf in de auto. ‘Ik wil gevoel houden met het werk dat we uitvoeren. Ik weet dat onze klanten dat ook waarderen. Dus of het nu om drie uur ’s middags of om vier uur in de nacht is, als het nodig is, stap ik in de auto.’