Het grote geheel…

Quote_teken_links

‘Zorg dat alles klopt voor de klant’

JOHAN

Johan Pouw, directeur van Pouw Vervoer, is een goedlachse rasondernemer met een neusje voor kansen. Hij houdt van uitdagingen en het combineren van krachten
én van teamwork. Actief in horeca, personenvervoer en ontwikkeling onroerend goed.
johan@pouwvervoer.nl | 0306868306

In Utrecht bestaat een club die City Marketing heet. Die bestaat uit mensen die betaald worden door gemeente en bedrijfsleven. Het doel van deze club is om toerisme en grote events naar de provincie te halen. Zo ook – net als vele andere steden – het Eurovisie Songfestival. Dat wordt logistiek een flinke uitdaging; om al die mensen ook te vervoeren.

Neem bijvoorbeeld het grote evenement dat begin augustus in de Jaarbeurs plaatsvindt. Hier nemen drie dagen lang 45.000 mensen per dag aan deel. In alle hotels in en rond de stad zijn meer dan 26.000 bedden geboekt. Zij zullen hier niet alleen slapen, maar ook ergens een hapje gaan eten. Dus al met al levert dit een omzet van meer dan tien miljoen euro voor de regio op.

Onder andere de mensen die in de hotels verblijven, worden met onze bussen vervoerd om op plaats van bestemming te komen. Op sommige dagen zetten wij hier rond de driehonderd bussen voor in. Daarom vraag ik een medewerker van gemeente Utrecht voor toestemming voor het gebruik van de busbanen. Dan blijven de wegen vrij voor de gasten die zich met de auto verplaatsen. Hier worden er ook circa vijfduizend van verwacht. Het is tenslotte vakantie dus het gebruik van de busbanen is minimaal. Zeker omdat het evenement deels in het weekend valt.

Een man die belast is met OV en tijdigheid van het openbaar vervoer moest toestemming geven voor het gebruik van de busbanen. Hij kijkt alleen naar zichzelf en is bang voor overlast voor de lijnbussen. Hij geeft dus geen toestemming. Het gevolg is dat wij met driehonderd bussen tussen de auto’s door moeten rijden. Kortom: wij gaan dus nooit alles op tijd bij de Jaarbeurs krijgen.

Wil je toerisme en grote evenementen stimuleren? Zorg dan dat alles klopt voor de klant. Eén tegenvaller en de beleving is weg. Heb je bijvoorbeeld een topavond in de schouwburg, maar aan het eind van de avond blijkt je jas te zijn kwijtgeraakt in de garderobe, maakt dat de avond toch minder geslaagd. En dat verhaal vertel je door.

Kijk daarom naar het grotere geheel en verder dan je eigen wereld. Vaak ben je een schakel in een grote ketting.