Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Marlon de Jager-Wessel

‘Het is hier bijna net zo goed als thuis’

Mensen die door een terminale ziekte hun laatste levensfase bereiken, komen in sommige gevallen in een hospice terecht. Daar hopen ze hun leven op een prettige en waardige manier af te kunnen sluiten. Hospice Oudewater is één van die instellingen in Nederland. Bij dit hospice staan ze voor persoonlijke aandacht en intensieve zorg, 24 uur per dag. Om dat te kunnen blijven doen, is wel (financiële) steun nodig. De Stichting Vrienden van het Hospice Oudewater zet zich daarvoor in.

Chiel begon met zijn marketingbureau The New Standard omdat hij altijd al graag wilde onderne-men en hij bijzonder goed bleek te zijn in promo-ties. Hij had diverse baantjes toen hij jonger was, onder andere bij Breuren, Hoveniersbedrijf Jasper de Jong en Profipack, maar voelde altijd al dat hij wilde pionieren. ‘Ik heb zoveel leuke collega’s en werkgevers gehad, had ook een prima salaris, maar ik liep door mijn interesse in ondernemen steeds tegen een muur aan. Ik wilde meer doen. Toen ben ik The New Standard begonnen. Aan-vankelijk had ik de intentie om mij te focussen op promotie. Gaandeweg kwam ik erachter dat als je aan promotie doet, maar je website, propositie of een andere uiting richting je doelgroep niet goed is, je er dan niks aan hebt. Je bent zo sterk als je zwakste schakel. Daarom heb ik samenwerkingen opgezocht met de beste specialisten en werken we bij sommige projecten wel met acht andere be-drijven samen. Je kunt immers maar in één of twee dingen specialist zijn.’

DIGITAAL SCOREN

In zijn rol als projectmanager in al deze projecten – ‘ik hoef door al die fantastische samenwerkings-partners niet meer de hele dag uitvoerend bezig te zijn’ – zag Chiel de laatste jaren een verschuiving ontstaan. ‘De digitale concurrentie is alleen maar toegenomen en het wordt ook steeds kostbaarder om via die weg prospects te bereiken. Tien jaar ge-leden betaalde je een paar cent om een website-bezoeker te krijgen, nu is dat al meer dan een euro. Het wordt moeilijk online. Mensen lezen niet meer op websites, ze klikken er vijf open, scannen ze en kiezen er één. Digitaal scoren is eigenlijk alleen nog weggelegd voor bedrijven die een hele praktische dienst in een nichemarkt bieden. Anderen behalen lastiger resultaat dan ooit. Ik ervaarde dat B2B be-drijven die zwaar inzetten op sales, vaker de grote successen behalen. Dat gat tussen marketing en sales willen wij kleiner maken. Daarom hebben we een systeem gebouwd waarmee we op ba-sis van beschikbare data een prospect kunnen benaderen. Een gemiddeld persoon laat al zo’n vijftien jaar online gegevens achter, dat is hun di-gitale footprint. Met al die data kun je heel goed in kaart brengen wat de behoeftes en problemen van mensen zijn. Dat is wat onze “engine”, die GENESIS heet, kan doen. Hij fi ltert de juiste prospects eruit op basis van relevante data die volledig up to date is.’

PERSOONLIJKE BENADERING

Het gevolg is dat mogelijke prospects of nieuwe klanten op een persoonlijke manier benaderd worden door Whatson, met iets waarvan de kans groot is dat ze er blij van worden. ‘Ik kan je een voorbeeld geven’, aldus Chiel. ‘Je bent vast wel eens tijdens het avondeten gebeld door een energiebedrijf. Naast dat je waarschijnlijk niet op dit aanbod zit te wachten, merk je het gebrek aan spontaniteit, de herhaling en de irritatie die het met zich meebrengt. Belscripts in combinatie met twee gesprekspartners die allebei hun geduld verliezen uit frustratie, maakt dat telemarketing “oude stijl” echt een doodlopende weg geworden is (telemarketing is per 1 juli 2021 overigens ook niet meer toegestaan, red.). De telemarketeer had veel meer kans gehad door tijdens het gesprek jou te doen vergeten dat hij je iets aan wil smeren en de rollen om te draaien door je te laten vertellen. Gewapend met informatie binnen jouw interesseveld, een manier van communiceren die je aanspreekt, een medium dat bij je past en een product waar je écht iets aan hebt, maakt onze vorm van sales succesvol. Daarnaast hoeven accountsmanagers dankzij de automatisering alleen nog maar achterover te leunen en de leads op te volgen die hebben aangegeven dat ze graag in gesprek willen gaan.’

Stichting Hospice Oudewater geeft mensen een waardig
einde

Wie bij het hospice aankomt, zou niet anders kunnen denken dan dat het een woonhuis is aan de Kerkwetering 11 in Oudewater. En dat is ook precies de bedoeling. Het hospice profileert zich als een “bijna-thuis-huis”. ‘Mensen die hier verblijven, kunnen om wat voor reden dan ook niet thuis sterven, bijvoorbeeld omdat zij te veel zorg nodig hebben. Daarom is het ons doel om van dit hospice het beste alternatief voor hun eigen huis te maken’, vertelt voorzitter van de Stichting Vrienden van het Hospice Oudewater én ondernemer, Sjaak Six. ‘Dit betekent dat het huis kleinschalig is – er verblijven maximaal drie personen tegelijk – en sfeervol is ingericht.’ Het hospice bevat op de begane grond drie gastenkamers, twee badkamers en een woonkamer/keuken. Op de bovenste etage zijn er nog een huiskamer, logeerkamer, toilet- en doucheruimte en een kantoor. In het tuinhuis bevinden zich nog een ontmoetingsruimte en opslag. Rondom het huis is een prachtige tuin aangelegd en de gasten hebben een mooi uitzicht op de weilanden. Vanuit de stichting worden speciaal opgeleide vrijwilligers ingezet om 24 uur per dag zorg te dragen voor de gasten die in het hospice verblijven. Ze ondersteunen hen met fysieke zorg, mentale zorg en facilitaire diensten. ‘We willen gasten niet alleen een thuisgevoel geven, maar ook duidelijk maken dat alles mogelijk is. We doen er alles aan om hen een fijne tijd te geven.’

Functie in de regio
Hoewel het hospice in Oudewater gevestigd is, heeft het een belangrijke regionale functie. Ook inwoners uit plaatsen als Haastrecht, Montfoort, Lopik, Linschoten, Driebruggen, Waarder, Polsbroek en andere omliggende plaatsen kunnen bij het hospice terecht. Sjaak: ‘Als je in de vreselijke situatie terechtkomt dat je niet meer beter zult worden en nog maar enkele maanden te leven hebt, dan wil je niet te ver van huis moeten gaan. Het voelt over het algemeen toch vertrouwder om in je eigen regio terecht te kunnen. Daarom is het voor ons ook zo belangrijk om naamsbekendheid te creëren en aan de hele regio te laten weten dat er een heel fijn hospice in het mooie Oudewater staat.’

‘We kunnen de ondernemers uit de regio goed gebruiken om onze waardevolle zorg te
kunnen blijven geven’

Stichting Vrienden van Hospice Oudewater
Het hospice kan niet alleen op eigen benen staan om de hoogstaande zorg in het huis te kunnen blijven waarborgen. Daarvoor is de Stichting Vrienden van het Hospice Oudewater er. ‘Ons doel is het werven van fondsen om te zorgen voor financiële middelen’, aldus Sjaak. ‘Er zijn Vrienden die jaarlijks een vast bedrag schenken, donateurs, sponsoren en mensen die ons via een legaat of jubileum steunen. Het is bijvoorbeeld ook mogelijk om ons te ondersteunen door middel van het organiseren van een klein of groot evenement, waarbij de opbrengst ten goede komt aan het Hospice Oudewater. Het mag ook sponsoring in natura zijn, zoals een drukkerij die drukwerk voor het hospice uitvoert of OnderNamen die nu voor ons dit artikel kosteloos publiceert. We kunnen de ondernemers in de regio daar goed bij gebruiken. Het kan hen of hun dierbaren ook treffen. We kunnen allemaal in deze situatie terechtkomen. Mocht je echt in de laatste paar maanden van je leven beland zijn, dan is het heel fijn om te weten dat er een plek in de buurt is waar je naar toe kunt om de nodige palliatieve zorg te krijgen en in alle rust naar het einde toe kunt leven. Veel mensen vinden het moeilijk om hierover te praten, want het is natuurlijk iets waar we liever (nog) niet over nadenken, maar het kan zomaar voor de deur staan. Elke ondernemer in de regio die maatschappelijk ondernemen belangrijk vindt kan iets voor ons betekenen. Hospice Oudewater heeft de ANBI-status, wat inhoudt dat we vrijgesteld zijn van belastingen over giften of schenkingen. Het geld wordt dus echt besteed aan de mensen die die waardevolle palliatieve zorg nodig hebben. Daarnaast is een gift bij de aangifte inkomstenbelasting aftrekbaar onder het onderdeel “giften”. Het hospice is kleinschalig, laagdrempelig en vervult voor heel veel terminaal zieken en hun dierbaren een belangrijke rol. Dat willen we heel graag blijven voortzetten.’

Zorg & WelzijnGezondheidszorgUitvaartLopikerwaard