fbpx
Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Max Brandt

Via deze column houden we jullie op de hoogte van de laatste ontwikkelingen binnen onze branche, zodat jullie op een steeds innovatievere en persoonlijkere manier op afstand met elkaar kunnen communiceren. ardo.hoogeveen@clickon.nl | 0882542566

HET KOMT NU AAN OP DE
ONDERNEMERS

18 mei 2021 | 3 minuten lezen

Ergens diep van binnen willen we het niet meer over corona hebben. Maar dan hoor je het thema van deze OnderNamen-editie, impact, en dan gaan je gedachten toch automatisch weer naar de ingrijpende gebeurtenissen van de afgelopen tijd.

Want als je het hebt over impact dan kun je wel stellen dat het jaar 2020 behoorlijk impactvol is geweest. Corona en de hele situatie daaromheen heeft op ons allemaal impact gehad, dan wel zakelijk, dan wel privé. We hebben ons steeds weer moeten aanpassen, moeilijke keuzes moeten maken en onze organisaties bij moeten stellen. Dat heeft hoe dan ook impact. En hoewel onze branche (nog) niet hard getroffen is, is er rondom de vaste basis van ons werk natuurlijk wel wat verschoven.

‘Juist in het mkb zitten de impactvolle ondernemingen’

Het rottige van deze periode is dat je snel geneigd bent om te denken wat niet kan, in plaats van wat wel kan. Juist nu is het belangrijk om je te focussen op positiviteit. Het nieuws is overweldigend negatief, maar het beste wat je kunt doen is proberen er toch nog wat van te maken. Veranderingen, die de nodige impact hebben, zullen er altijd zijn. Ook na corona. Dat vraagt om denken in mogelijkheden. Er zijn misschien wel horecaondernemers bij wie het afhalen en bezorgen zo goed loopt, dat ze zich straks afvragen in hoeverre en op welke manier ze nog een fysiek restaurant nodig hebben. Het kan, met de nadruk op kán, ook deuren openen. Blijf ondernemen en blijf zoeken naar nieuwe wegen om plezier te houden in je werk en je klanten vooruit te helpen. Het komt nu aan op de ondernemers. Al wordt het sommigen natuurlijk wel extreem moeilijk gemaakt.

Ondernemer zijn heeft echter één groot voordeel: je hebt de vrijheid om keuzes te maken. Je bepaalt zelf wat je doet. Je hebt dus ook de vrijheid om een hele andere weg te bewandelen, misschien wel iets heel nieuws te beginnen of je manier van werken totaal om te gooien. Ik geloof heilig in de kracht van het mkb. Het zijn vooral de grote jongens die profiteren van de financiële steun van de overheid, terwijl Nederland draait op het mkb. Daar zitten de impactvolle ondernemingen. Het mkb wordt ondersteund door regionale mensen en binnen die kring zal altijd impact worden gemaakt, hoe groot of klein ook. Daarom: hoe onze maatschappij misschien ook gaat veranderen door alles wat er dit jaar is gebeurd, er komen altijd weer mooie dingen uit. Daar zijn we van overtuigd. Op naar volgend jaar. Op naar nieuwe kansen.’

OntwikkelingenIT & ICTVideocommunicatieWoerden