HET KUSSEN OPSCHUDDEN

LEOXX binnen een jaar klaargestoomd voor “nieuwe” toekomst

Wie vandaag de dag langs het pand van LEOXX in Houten loopt, herkent het bijna niet terug. De gevel van de specialist in innovatieve projectvloeren heeft een complete metamorfose ondergaan: een mooie, houten uitsparing in combinatie met de donkergrijze stenen geeft het pand een moderne look. Ook in het interieur is van alles veranderd. De metamorfose onderstreept het “nieuwe” LEOXX.

Hans ter Hart is sinds november 2018 in dienst als directeur bij LEOXX. Sindsdien heeft hij eigenlijk geen moment meer stilgezeten. 2019 is een transitiejaar geweest voor LEOXX, zo kunnen we wel stellen als we horen waar aan gewerkt is. ‘Het was mij al vrij snel na mijn komst duidelijk dat er iets moest gebeuren om LEOXX op een andere manier op de kaart te zetten. De projectenbranche heeft een zwarte tijd achter de rug. Van pakweg 2009 tot halverwege 2017 zaten we in een crisis en werden er nauwelijks investeringen gedaan. Ook bij onze leveranciers veranderde veel. Vanwege de economische crisis gingen veel leveranciers een eigen businessplan maken voor de toekomst. De consequentie voor ons was dat we niet meer met exclusieve merken konden werken, de fabrikanten gingen dit zelf doen. Dus wij moesten ook schakelen en het kussen weer opnieuw opschudden. We hebben een businessplan voor “2019 en beyond” opgesteld. De basis van dit plan kun je beschouwen als het “vijf grote steden”-plan. Het grootste deel van onze effort is vanaf nu gericht op de vijf grote steden: Amsterdam, Den Haag, Rotterdam, Utrecht en Eindhoven. Alle kengetallen uit de markt vertellen ons dat daar de grootste groei zit wat betreft b2b in de projectenmarkt. Het betekent niet dat we de rest van Nederland niet faciliteren, maar de marketing- en kernactiviteiten van onze accountmanagers zijn voornamelijk gericht op de grote steden.’

‘Er moest het een en ander gebeuren om LEOXX op een andere manier op de kaart te zetten’


Vernieuwd assortiment
Het assortiment van LEOXX werd eveneens flink onder de loep genomen. ‘Het was ons doel om weer exclusiviteitscontracten te sluiten met andere en nieuwe fabrikanten die daar wel voor openstaan. Een eerste aanzet kregen we van mijn voormalige werkgever, een leverancier van vinylvloeren. Hij wilde graag dat ik het merk meenam naar LEOXX. Dat was voor ons een mooi begin, waardoor een soort sneeuwbaleffect ontstond. We vonden ook een nieuwe leverancier voor prachtig geweven vinyl en hernieuwden onze samenwerking met een aantal tapijtfabrikanten. In totaal hebben we tachtig procent van onze collectie veranderd en vier nieuwe productgroepen gepresenteerd. We werken nog uitsluitend met Europese leveranciers. Dat heeft als reden dat alles gericht is op Europese normen, bijvoorbeeld als het gaat om emissies. Alles wat van buiten de EU komt, kunnen we niet controleren. Nu weten we zeker dat een product groen is, maar ook dat het onder eerlijke werkomstandigheden gemaakt is.’ Om alle nieuwe ontwikkelingen kracht bij te zetten, werd ook het pand aan een metamorfose onderworpen. ‘We hebben besloten dit helemaal aan te pakken, want je kunt het maar één keer goed doen. De voorkant en de zijkant hebben we opgeknapt en er zijn nieuwe isolatiematerialen en meer zonnepanelen geplaatst. We zijn daardoor volledig energieneutraal. We hebben twee elektrische laadpalen aangelegd en alle vloeren in het pand zijn vervangen. Helemaal LEOXX 2.0 dus. 

Geluk
De definitieve, officiële aftrap van “LEOXX 2.0” vond onlangs op 21 november plaats. Toen organiseerde het bedrijf een bijeenkomst voor relaties en de interieurarchitecten waar LEOXX mee samenwerkt, om onder andere de nieuwe product launches te laten zien. Het was niet alleen een presentatie, maar ook een samenzijn dat in het teken stond van bouwen aan geluk: “FEEL FREE BE HAPPY”.

We hadden een aantal leuke sprekers uitgenodigd, waaronder geluksprofessor Patrick van Hees en illusionist Victor Mids. Het was een middag die in het teken stond van humor en lachen. Want als je lacht, krijg je een vrij gevoel. Dat past bij het vernieuwde imago van LEOXX. We hebben het afgelopen jaar ontzettend hard gewerkt met z’n allen, iedereen heeft zijn of haar steentje bijgedragen. We zijn in staat geweest om tachtig procent van het productportfolio om te bouwen naar andere producten en acht nieuwe mensen in ons team neer te zetten. Dat voelt als een overwinning op zich. Eén van onze belangrijkste doelstellingen voor volgend jaar en verder is om voet aan de grond te krijgen in België. De komende vijf jaar willen we drie keer zo groot worden en daar is internationale expansie voor nodig. In Nederland heeft LEOXX al sinds de oprichting een heel goede naam onder interieurarchitecten. Dat is ook waar we op voort hebben kunnen borduren. We bedienen grote klanten met onze standaard LEOXX-producten en ons “made to order”-merk Prints van Oranje. Daarmee kunnen we alles maken wat de klant wil en een totaalconcept leveren met hoogwaardige projectvloeren, akoestische panelen en diverse interieurmaterialen. In de hospitality- en leisurebranche is steeds meer behoefte aan een “Instagrammable” interieur, iets wat er mooi uitziet en eigenzinnig is. Dat kunnen wij bieden, ook in de rest van Europa.’