HET NIEUWE WERKEN IS
“HERE TO STAY”

‘Millennials stomen bedrijven klaar voor de toekomst’

Er is geen ontkomen meer aan: de arbeidsmarkt verandert. Het ‘nieuwe’ werken doet steeds meer zijn intrede. Laat dat nieuwe werken nou precies de passie zijn van Paula Kager. Sinds twee jaar werkt ze met haar bedrijf Kager-159 Works als zelfstandig HR-adviseur. ‘Hardnekkige personeelsproblemen zijn niet op te lossen met een traditionele manier van denken.’

Paula heeft dit jaar haar veertigste arbeidsjaar bereikt. ‘Veertig jaar!’, zegt ze enthousiast. ‘Daar ben ik eigenlijk best wel trots op.’ Voordat Paula voor zichzelf begon, was ze werkzaam in de zakelijke dienstverlening. ‘De laatste vijftien jaar werkte ik bij PwC binnen de businessunit “People and Organisation”. Daar gaf ik advies over onder andere beloningsstructuren. Daarna werd ik director bij PwC en werkte ik zestig uur per week. In 2010 dacht ik: ik ga een stapje terug doen, zo hard wil ik niet blijven werken. Ik ging terug naar drie dagen. Dat betekende dat ik minder cliënten had, maar veel meer op inhoud kon sturen. De unit werd eigenlijk alleen maar groter, maar ik kon er niet helemaal mijn eigen ding van maken. Toen heb ik met PwC de deal gemaakt om voor mezelf te beginnen en als freelancer opdrachten voor hen te blijven uitvoeren. Zo maakte ik een vliegende start met mijn bedrijf. Het draait inmiddels heel goed. Ik ben 63 jaar, maar wil nog niet stoppen. Dat kan ook niet zomaar: ik bén mijn
bedrijf. Bovendien kan ik uren over dit onderwerp praten.’

Ferme stappen
Met Kager-159 Works presenteert Paula zichzelf als HR-adviseur met een expertise op arbeidsvoorwaarden, leren en presteren en beloning. ‘Het cijfer 159 in mijn bedrijfsnaam staat voor een trap met ferme stappen op weg naar een meer rendement uit personeel. Ik help bedrijven om belangrijke stappen te zetten in de issues waar ze mee worstelen. Dat zijn vaak vrij hardnekkige personeelsproblemen die niet op te lossen zijn met een traditionele manier van denken. Je kunt via de voordeur wel personeel werven, maar als ze net zo snel de achterdeur weer uitgaan, schiet je er niks mee op. We leven in een andere tijd, alles is veel dynamischer geworden. De markt is ook niet meer zo overzichtelijk en gesegmenteerd als het was; autoproducenten werken bijvoorbeeld ook samen aan het ontwerp van elektrische en zelfrijdende auto’s. De concurrentie kan uit een totaal onverwachte hoek komen. Je moet vijf stappen vooruitdenken en hebt personeel nodig dat snapt waar het in jouw business om gaat. Ze moeten begrijpen dat ze geen statische rol hebben, maar eentje die constant in beweging is en waarvoor ze moeten blijven leren en ontwikkelen. Zowel je organisatie als je werknemers moeten wendbaar zijn. Ik probeer organisaties te wijzen op oplossingen op dit gebied en ze zo op een ander spoor te zetten. Gedurende dat hele traject fungeer ik als sparringpartner, maar reik ik ook tastbare oplossingen aan, zoals nieuwe arbeidsvoorwaarden of een herziene verlofregeling.’

‘Ik kan hier uren over praten’

Millennials
Met name millennials, de generatie geboren tussen 1985 en 2000, hebben Paula’s interesse. ‘Er wordt soms nog gezegd dat millennials “lui” zijn en alleen maar willen reizen. Maar ze zijn niet in een hokje te stoppen. Er zijn ook traditionele millennials die willen trouwen en waarde hechten aan een fulltimebaan. Over het algemeen is het wel zo dat millennials op een andere manier willen werken. Ze willen vrijheid, autonomie, flexibiliteit en zingeving. Ook vinden ze het heel belangrijk om samen te
werken en met een team ergens aan te bouwen. Ze waarderen het als ze hun werk zelf kunnen inplannen. Ze kunnen een tijd lang ontzettend buffelen, maar daarna willen ze zichzelf weer even “uitzetten”. Ze knappen af op controle, hiërarchie, bureaucratie, 9 tot 5 banen en 24/7 aanstaan. Ze willen een gevoel van gelijkwaardigheid ervaren, snel feedback krijgen en niet constant worden teruggefloten. Als je hier als onderneming in mee weet te gaan, heb je goud in handen. Millennials zijn namelijk ook erg waardevol: ze zijn slim en snel in IT en social media, ze hebben een frisse blik en kijken kritisch naar een bedrijf. Ze kunnen vaak heel goed aanvoelen wat een bedrijf nodig heeft.’

Basisinkomen
In het kader van een nieuwe arbeidsmarkt, is Paula voorstander van een basisinkomen. ‘Veel mensen kampen met het dilemma tussen flexibiliteit en zekerheid. Ze vinden het fijn dat ze zelf kunnen bepalen hoe ze werken, maar vinden het ook prettig om een vast inkomen te hebben. Hoe mooi zou het zijn als iedereen een basisinkomen heeft, waar je zelf meer van kan maken. De ene week ga je alle dagen aan de bak, om vervolgens de week daarna weer even rustig aan te doen. We vragen vaak aan een zestigplusser of hij geen behoefte heeft om af te bouwen en rustig aan te doen, maar iemand van 35 met drie kinderen wil net zo goed wel eens rust. Kinderen die nu geboren worden, worden gemiddeld misschien wel honderd en moeten tot hun 75ste werken. Ik verwacht dat hun loopbanen niet bij één baas en in één beroep zullen zijn. Millennials en de generaties daarna stomen bedrijven juist klaar voor de toekomst. Bedrijven die snappen dat je in een dynamische markt wendbare mensen
nodig hebt en leren en ontwikkelen moet ondersteunen, gaan het verschil maken.’