fbpx
Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Max Brandt

'Het spelen is eraf, maar de liefde voor bier blijft altijd'

Koen Overeem (38) onderneemt zoals hij praat: bevlogen, in volle vaart en met zijn gedachten altijd een stap verder. Begonnen als hobby-bierbrouwer bouwde hij samen met zijn compagnons en hun minstens zo enthousiaste team aan het merk dat niet meer weg te denken is uit de Nederlandse bierwereld: Rock City Brewing. Vanuit – inderdaad – de Keistad brouwt en broedt hij door, want de ambities reiken verder. Dit is zijn inspirerende verhaal. 

‘Het allereerste zaadje? Alles is begonnen met mijn fascinatie voor smaken. Waar komen ze vandaan? Hoe werken grondstoffen? En hoe ontwikkel je daarmee bier met een eigen smaak? Je kan dat het beste thuis in het klein proberen, dus dat ben ik met vrienden gaan doen. Dat was niks anders dan buiten op de loggia — een overdekt balkon waar het passen en meten was — gisten, proeven, nog meer proeven en blijven proberen.’

‘Zo kwamen we op echt lekkere bieren die we wilden delen met een breder publiek. Maar er is een regel die zegt dat je maar honderd liter bier achter je voordeur mag maken. Ik had aan mijn vrouw gevraagd: kunnen we half Amersfoort hier uitnodigen? Dat kon niet, dus zijn we op zoek gegaan naar een brouwerij die voor ons bier kon maken. Daar waren er in die tijd, rond 2014, nog niet veel van. Het was nog echt pionieren.’

‘Uiteindelijk kwamen we in de polder terecht, bij Brouwerij Praght in Dronten. Hartstikke leuke plek. Mensen met een beperking krijgen daar dagbesteding. Er was plek vrij voor ons, maar dan moesten we wel meteen duizend liter maken. Wij wat spaargeld erbij gelegd en we konden onze eerste badge brouwen. Dat was Koene Ridder, gebaseerd op mijn naam en op ons eerste eigen recept. We zijn daarmee de hort opgegaan in Amersfoort, langs horeca en slijterijen. De stad was er klaar voor; binnen twee weken was die duizend liter bier weg.’

Eigenwijs

‘We hadden meteen door: dit gaan we vaker doen. Maar dan meer, meer, meer. Er kwam steeds meer capaciteit op de markt. Door heel Europa heen hebben we brouwerijen ingehuurd. Dat ging goed, behalve de consistentie van het product. We moesten met al die eigenwijze brouwers, wat we zelf ook zijn, vechten om onze Koene Ridder elke keer hetzelfde te houden. De tijd was rijp om het zelf te gaan doen.’

‘We zegden onze baan op en begonnen een crowdfundingsactie: Amersfoort, willen jullie investeren? Zeshonderd ambassadeurs omarmden ons project, fantastisch. Na zes weken hadden we een half miljoen op de rekening staan en konden we gaan bouwen. Dat is deze locatie geworden: naast de brouwerij een restaurant en proeflokaal waar je ongehaast kunt genieten. Mensen komen ’s middags voor een borrelplank en blijven de hele avond hangen. Even uit de stadsdrukte. Hond mee, kinderen mee, het kan allemaal.’

‘We hebben 21 bieren op de tap. De meeste uit eigen brouwerij, maar ook een aantal van bevriende brouwers. We hebben ook altijd een aantal specials. Dat hoort bij een tasteful adventure, dat is wat we bieden. We kunnen eigenwijs zijn, maar ook voor een groot publiek brouwen. We blijven elkaar ook uitdagen om aan nieuwe smaken te werken, om combinaties aan te gaan met de gerechten van onze koks. Komen er hypes uit Amerika overwaaien? Dan kunnen we meteen switchen en meebewegen, want we zijn wendbaar.’

‘Als ondernemers dit lezen en ze zouden graag een bijzondere ervaring willen delen met relaties, kom hierheen! Zeg erbij dat je met ondernemers komt en je krijgt een rondleiding van mij, gevolgd door een lekkere lunch. Als je Amersfoort op een speciale manier wil laten zien is dit je kans, want ik denk dat we ondertussen wel meetellen in de stad.’

‘Als ondernemers dit lezen en ze zouden graag een bijzondere ervaring willen delen met relaties, kom hierheen!’

Miljoen flessen

‘Waar we nu staan met Rock City? We zijn volle bak aan het draaien, produceren dit jaar meer dan een miljoen flessen. Die gaan naar detailhandels, slijterijen, ketens, horeca. We staan bij de meeste Jumbo’s in de schappen en bij alle Jan Linders. Ons product is volwassen, we hebben onszelf bewezen. Op die manier groeien we mee in de kansen om grotere ketens te bedienen.’

‘De grens van levensvatbaarheid zijn we voorbij. De volgende stap is onze capaciteit verdubbelen. Uiteindelijk hopen we een keten van onze proeflokalen te maken, zodat je Rock City ook in andere steden kunt beleven. We doen het stap voor stap, we moeten geduldig zijn. Voor mij is dat het moeilijkste, haha.’

Doorstomen 

‘Of ik weleens uit sta als ondernemer? Die vraag krijg ik thuis ook, haha. Ik heb drie kleine kinderen en moet mijn tijd verdelen. Maar goed, er is wel altijd iemand in het bedrijf die doorstoomt. Daardoor zakt de rest niet in. Medewerkers proeven elke dag weer enthousiasme en dat motiveert om er een toffe dag van te maken.’

‘Ik vind het daarbij heel belangrijk dat onze mensen mijn compagnons en mij zien als collega’s. We staan tussen de jongens in, in plaats van erboven, we streven ernaar om hiërarchieloos en transparant te werken. Dan ontstaat er veel betrokkenheid. De passie van onze medewerkers is ongekend. Ze komen in het weekend kijken hoe het met hun bier gaat. Het zijn jongens die willen. Ze klokken wel, maar de hoeveelheid uren maakt ze niet uit.’

‘Als ondernemer knijp ik mezelf weinig in mijn arm. Ik ben iemand die altijd meer, sneller en groter wil. Altijd bezig met wat we volgend jaar gaan doen. Ik ben wel blij dat ik een ondernemer ben die de granen even kan loslaten om met ondernemen bezig te gaan. Het spelen is eraf, hè? Het is business geworden. Als oprichter haal ik gelukkig ook lol uit het volwassen worden van ons bedrijf. Maar de liefde voor bier blijft altijd. Uiteindelijk gaat allemaal om smaak en beleving. Wat dat betreft kunnen we nog heel veel kanten op.’

 

Meer weten over Rock City Brewing?
Bekijk de website via www.rockcitybrewing.nl

 

OntwikkelingenGroothandelFood (groothandel)Eemvallei