fbpx
Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Max Brandt

‘Wie zichzelf blijft ontwikkelen, helpt ook
klanten verder’

In de groene omgeving van Lexmond, aan het randje van het dorp, liggen CE-ESTER Keuringsbedrijf en CE-ESTER Machine Safety.
Wie er voorbijrijdt, kan haast niet vermoeden dat het bedrijf marktleider is op het gebied van machinekeuringen en machinebeveiligingen.
Eigenaar Efraïm Ester (roepnaam “Eef”), een nog altijd jonge ondernemer, overwon de nodige obstakels en bouwde het bedrijf uit tot wat het nu is: een uitzonderlijk veelzijdige dienstverlener in deze tak van sport, die klanten een stapje hoger brengt op de veiligheidsladder.

Het totaalaanbod van CE-ESTER Keuringsbedrijf en CE-ESTER Machine Safety

 

CE-ESTER bestaat uit twee bedrijven, het Keuringsbedrijf en Machine Safety. Voor beide diensten registreerde Eef een slimme domeinnaam: machineskeuren.com en machinesbeveiligen.com. Zijn broer Johannes, inmiddels compagnon, runt de machinebeveiligingstak, Eef is meer het algemene uithangbord. ‘Onze kracht is dat we onze klanten een heel compleet pakket kunnen bieden’, vertelt Eef in zijn kantoor, uitkijkend op de werkplaats. ‘Als het gaat om keuren doen we niet alleen machines, maar ook gereedschap, klimmateriaal, hef- en hijsmiddelen, bouwliften, heftrucks en nog veel meer. Alle arbeidsmiddelen die een industrieel gerelateerd bedrijf nodig heeft om zijn werkzaamheden uit te voeren. Met Machine Safety erbij staan we niet alleen bij het keuren van machines aan de kant van de ondernemer, maar ook als het gaat om aanpassingen aan bestaande machines en productielijnen, zodat ze weer veilig te gebruiken zijn. De twee bedrijven hebben een heel goede kruisbestuiving.’

‘Ik maak altijd een bewuste groeikeuze’

Een aantal mooie bedrijven behoort inmiddels tot de vaste klantenkring van CE-ESTER: regionale bekenden zoals BlonkStaal uit Schoonhoven, Kiremko uit Montfoort en Terberg uit IJsselstein, maar ook landelijke spelers als Engie, SodaStream en Strukton. Dr. Oetker Nederland is net als nieuwe klant aan boord gekomen. Het zijn stuk voor stuk bedrijven met zowel “standaard” machines als specialistische productielijnen. Juist voor de meest technisch inhoudelijke vragen komen ze bij CE-ESTER uit.
‘Voor klanten zijn wij echt van toegevoegde waarde als het gaat om veiligheid. Natuurlijk, de keuringen zijn noodzakelijk volgens de wet, maar klanten waarderen ook onze brede inzetbaarheid. Wij zorgen dat alle gereedschappen die een bedrijf nodig heeft om het werk uit te kunnen voeren, gekeurd en veilig zijn. Ze hebben één aanspreekpunt, in plaats van voor elk type arbeidsmiddel een andere partij. We kijken echt verder. Zo hebben we al in 2013 als eerste in onze branche een online beheersysteem opgezet. Tegenwoordig is dat een online inlogportaal, waardoor we papierloos en efficiënt kunnen werken. De klant krijgt hierin een overzichtelijke rapportage met de actuele status van de arbeidsmiddelen. Dit kan 24/7 en wereldwijd ingekeken worden. Het geeft aan hoe toonaangevend we waren en door ontwikkeling altijd willen blijven.’

Zwaar ongeluk
Eef is pas negentien jaar oud als hij in 2005 begint als zelfstandig keurmeester. ‘Ik kwam net van school af en had het machines keuren gezien bij een bedrijf waar ik werkte. Het leek me wel wat, dus ik ben gewoon begonnen. Op dat moment was ik nog totaal niet bezig met het opbouwen van een bedrijf; ik wilde gewoon vooral heel veel werk in zo kort mogelijke tijd doen. Van lieverlee heb ik wel personeel aangenomen voor reparatiewerk, maar een ondernemer kon ik mezelf nog niet noemen.’ Een zwaar bedrijfsongeval in 2010 veranderde alles. ‘Ik kwam in een steekvlam te staan en liep ernstige brandwonden op. Ik had bijna een jaar nodig om te revalideren – ik kon nog geen honderd meter lopen – en in die periode heb ik veel nagedacht over de toekomst van mijn bedrijf. Het idee dat de hele onderneming van mij afhankelijk was vond ik niet prettig, ik had een ander doel nodig. In 2012 heb ik ons huidige bedrijfspand in Lexmond laten bouwen. Ik nam keurmeesters aan en ging vol gas de weg op. Elk jaar kwamen er ongeveer twee nieuwe keurmeesters bij. Inmiddels zijn we met vijftien man: elf in de keuring en vier in de machineveiligheid.’ Wie overigens denkt dat de naam CE-ESTER voortkomt uit de CE die voor bepaalde certificeringen staat, heeft het mis. ‘Het is eigenlijk te gênant voor woorden maar ik heb het bedrijf naar mezelf genoemd. C en E zijn mijn voorletters. Ik was nog jong, zullen we maar zeggen. Ik heb ooit overwogen om de naam te veranderen, maar uit klantonderzoek bleek dat klanten ons toch goed weten te vinden onder deze naam. Iedereen spreekt het anders uit en zeker voor Engelstalige klanten is het een ramp, maar mensen kennen en herkennen ons wel.’

‘Ik had bijna een jaar nodig om te revalideren en in die periode heb ik veel nagedacht over de toekomst van mijn bedrijf’

Ontwikkelen en doorgaan
In heel veel opzichten is Eef de afgelopen jaren gegroeid, als ondernemer en als mens. Niet voor niets prijkt de volgende zin uit het nummer van dj Avicii op zijn kantoormuur: “One day you’ll leave this world behind, so live a life you will remember”. Vandaag de dag staat voor hem alles in het teken van ontwikkeling. ‘Ik ben in aanraking gekomen met The Power Community, waar ik aan de slag ging met mijn fysiek en een opleiding volgde tot leidinggeven. Zeker in de beginfase had ik moeite om alles uit handen te geven. Nu doe ik dat wel heel nadrukkelijk en heb ik meer de rol van coach. Ik heb geleerd dat doelen stellen en beslissingen nemen je verder brengt. Je kunt altijd terug, maar stilstaan of krimpen is voor niemand goed. Ik maak altijd bewust een groeikeuze. Dat verandert ook de dynamiek in het bedrijf en zorgt ervoor dat ik een andere rol krijg. Ik word nu uitgenodigd door grote bedrijven om een presentatie te geven over management en ontwikkeling. Doordat ik een ander voorkomen heb, kan ik ook op een bepaalde manier presteren. Dat is ook waardoor we opdrachten krijgen; dat is vaak gebaseerd op gunning en betrouwbaarheid. En naar mijn mensen toe probeer ik inspirerend te zijn. Want als ik dat doe, kan ik makkelijk over mezelf heenstappen. Ik denk altijd na: hoe kunnen we het morgen beter of anders doen? Welke nieuwe wegen kunnen we inslaan? Zo gaan we ook met klanten in gesprek. Zij hebben een issue en wij helpen, op een manier die het beste bij hen past. Onze kernwaarden zijn heel belangrijk: afspraak is afspraak, orde en netheid, tijd wordt gerespecteerd, we leveren kwaliteit en spreken een duidelijke en verklarende taal. Dat is waar we onze meerwaarde in creëren en waar ik met CE-ESTER bekend om wil staan.’

Hoewel Eef liever vooruitkijkt dan terugblikt, vragen we hem toch waar hij het meest trots op is. ‘Dat is toch wel de ontwikkeling van de mensen die hier werken en die van onze klanten. De eerste monteur die ik hier aannam, werkt hier nog steeds. Hij deed in het begin een paar reparaties in een schuurtje, werd daarna onderhoudsmonteur en is nu chef werkplaats. Bovendien ving hij de boel op toen ik aan het revalideren was. Ik zie die ontwikkeling bijvoorbeeld ook bij mijn broer. In het begin hield hij niet zo van klantgesprekken en offertes maken en nu zit hij zelfverzekerd bij leidinggevenden van de grootste bedrijven aan tafel. De kern is dat iedereen in het groeiproces van het bedrijf meegaat en zich daardoor ontwikkelt. Ook onze klanten komen verder. Ik probeer daarin een voorbeeld te zijn. Ik ga een uitdaging niet uit de weg, probeer een probleem niet als probleem te zien, neem beslissingen en ga altijd door. Ik geloof erin dat hoe je zelf overkomt, als bedrijf en persoon, de doorslag geeft waarom klanten zaken met je doen. Het gevoel moet goed zijn, je moet van waarde zijn en het makkelijker maken voor je klanten. Vanuit daar is alles mogelijk.’

Machines en apparatenIndustrieLekstroom