HIFI & SMARTHOMES MET EEN PERSOONLIJKE TOUCH

Aelivé zorgt dat alles in een huis samenkomt

Bij home entertainment-specialist Aelivé draait het om veel meer dan alleen beeld en geluid. Het bedrijf helpt mensen hun eigen huis te leren begrijpen en het naar eigen zeggen als een warme deken te laten voelen. Alle mogelijkheden op het gebied van home entertainment komen samen in een prachtige showroom in Soesterberg en het kantoor/de expeditie in Woerden.

Ja, ze verkopen er geluidsinstallaties en televisies. Maar eigenaar Martijn van Buren houdt zich met zijn bedrijf met veel meer bezig dan alleen hifi. ‘Coolblue doet ook beeld en geluid, maar wat wij doen, gaat veel verder.’

De enthousiaste eigenaar legt graag uit wat hij daarmee bedoelt. ‘Bij Aelivé creëren we een totaalplaatje waarin bediengemak, beeld en geluid samenkomen. Daarmee zorgen we ervoor dat mensen hun huis begrijpen, dat deze warm aanvoelt en er een infrastructuur ontstaat die jaren vooruit kan. Een huis kun je beschouwen als een bedrijf dat goed moet draaien. Je wilt er kunnen kijken, luisteren, de verlichting aan kunnen doen, zonwering en gordijnen kunnen bedienen en tot slot het klimaat kunnen beheersen. Dat kun je in een gemiddeld huis allemaal automatiseren, maar daar heb je dan wel twintig apps voor nodig. Dat werkt op zich prima, maar veel mensen worden er gek van. Aelivé heeft daar een antwoord op. Grote techbedrijven hebben er ook een antwoord op, maar dan leg je wel je privacy in de waagschaal. Zij doen immers constant data-analyses en weten meer van jou dan jijzelf. De vraag is waar dat heengaat: is het ultiem gemak dat leidt tot meer welzijn of fungeer je als het ware als een majorettepop onder een groot algoritmisch gedreven computersysteem?’

Techbuddy
Het klinkt bijna filosofisch, maar Martijn bedoelt het praktischer. ‘Het is niet zo dat ik een soort wereldverbeteraar ben en mensen op techniveau uit een negatieve toekomstvisie wil trekken. Dat zou te nobel zijn ten opzichte van wat wij kunnen bieden. Maar wij kunnen het wel veel persoonlijker maken, zonder dat er data-analyse plaatsvindt. Je koopt iets bij ons, dat is jouw eigendom, en wij stemmen het af op je wensen en beheren het. Zodoende dienen wij meer als partner. Een klant noemde ons laatst zijn “techbuddy” en die term past eigenlijk heel goed bij wat we doen. Onze klanten vinden het fijn om goed advies over home entertainment te krijgen en een woning te creëren die ze, op elk gewenst moment, naar hun hand kunnen zetten. We zitten qua doelgroep nu nog aan de bovenkant van de markt, maar ik denk dat als we deze groei doorzetten we naar het midden of zelfs de onderkant van de markt kunnen bewegen. Het zijn vaak de klanten die voor zichzelf bepalen dat wat wij bieden te exclusief voor ze is. Maar dan doen ze zichzelf tekort, ze sluiten zichzelf uit van een wereld die enorm leuk is en voor iedereen iets te bieden heeft.’

Woningbouw
Aelivé moet het als relatief klein bedrijf hebben van de persoonlijke relatie. Martijn: ‘Als we als consument in een e-mail van een grote webwinkel worden aangesproken met onze voornaam, hebben we al gauw het idee dat het persoonlijk is. Maar dat doet een computer op basis van jouw opgeslagen gegevens. We worden eigenlijk voor de gek gehouden. Bij Aelivé doen we dat niet, wij blijven altijd een persoonlijke touch bieden. Als mensen ons bellen, gaan we niet vragen welke tv iemand heeft of bij welke provider hij zit. Dat wéten we allemaal. We zijn op de hoogte, we kennen je en helpen je. We regelen het, maar je blijft altijd zelf in charge.’ Juist vanwege de grote hoeveelheid kennis die aanwezig is bij Aelivé, denkt Martijn ook veel te kunnen betekenen voor de woningbouw. Terwijl hij een rondleiding geeft door de showroom, die gedeeld wordt met specialist in lederen meubelen en interieuradviseur Mondileder, probeert hij het verhaal uit te leggen. ‘Wil je home entertainment echt goed aanpakken en écht op iemands wensen afstemmen, dan moet je al vóór de nieuwbouw of verbouw weten wat er moet gebeuren. Er zijn veel projectontwikkelaars waarbij die ruimte er niet of nauwelijks is en er vervolgens een duur huis wordt gebouwd dat eigenlijk helemaal niet aansluit op wat de bewoner écht wil. Een gemiste kans, zowel voor de eindgebruiker als de aannemer. Het enige wat de aannemer hoeft te doen, is zijn klant naar Aelivé sturen en wij vertellen hem vervolgens waar welke aansluiting moet komen. We hebben al veel mooie aannemers die hiervoor openstaan en met ons samenwerken.’


‘We zijn op de hoogte, we kennen je en helpen je. We regelen het, maar je blijft altijd zelf in charge’

 

Na het zien van een groot deel van het productaanbod in de huiselijke settings van de Aelivé-Mondileder-showroom – van grote design hifi-speakers tot complete geluidsinstallaties die volledig in de muur zijn weggewerkt – volgt het huzarenstukje van Aelivé. We nemen plaats op een bank in een ruimte die oogt als een gezellige woonkamer. Met één druk op de knop sluiten de gordijnen zich, dimt het licht en komt een groot beamerscherm uit het plafond naar beneden. Martijn laat fragmenten zien van films als Gravity en een concert van John Mayer en we horen geluid zoals we het nog niet eerder hebben ervaren. ‘Van echt mooi geluid kun je tranen in je ogen krijgen’, sluit Martijn af. We geven hem gelijk.