Met een onderscheidende manier van service én een leuk en kwalitatief goed product, bestormt Dolly Bikes uit Utrecht de consumentenmarkt met een elektrische bakfiets. HLB Blömer accountants- en adviseurs maakt de buitengewone groei als “huisaccountant” van dichtbij mee.
Twaalf jaar geleden begon Alfred van der Heiden met Dolly Bikes, als onderdeel van een groter fietsmerk. Het ging toen nog om een niet-elektrische bakfiets. Een jaar of vier later werd het merk zelfstandig. Nog eens vier jaar later volgde een omslagpunt. ‘We verkochten onze fiets via fietsenwinkels door heel het land, maar dat betekende ook dat het serviceniveau overal anders was’, aldus Alfred, die sinds 2020 in het management wordt bijgestaan door Daan Buddingh en Joost Velthorst (laatstgenoemde was niet bij het interview aanwezig). ‘Dat wilden we niet meer, we wilden er meer grip op krijgen. We hebben toen besloten om direct aan de consument te gaan leveren. We kochten demobussen en werkplaatsbussen en gingen proefritten aan huis aanbieden. Dat bleek een gat in de markt te zijn. Het gemak van thuis kunnen blijven in combinatie met het proeffietsen van je dagelijkse rondje én het krijgen van uitgebreid advies, dat sloeg aan. We hebben toen echt de resetbutton ingedrukt. Ook het product is doorontwikkeld, op basis van de ervaring die we in al die twaalf jaar hebben opgedaan. De fiets werd volledig elektrisch, luxer en voorzien van zeer goede schijfremmen en andere toponderdelen. Technisch hebben we hem zo goed gemaakt als maar kan. Er is ook maar één uitvoering, namelijk de allerbeste uitvoering.’rnrnGroeiend marktaandeelrnDaar waar de markt van elektrische bakfietsen zo’n twintig tot dertig procent groeit, schiet de Dolly Bakfiets met een groei van twee- tot driehonderd procent per jaar door het dak. Dat heeft deels te maken met de afgebakende doelgroep, voornamelijk jonge moeders en vaders, die via social media campagnes en samenwerkingen met andere media effectief bereikt worden. Een verhuizing om de gigantische groei aan te kunnen, bleek broodnodig. Een paar maandenrngeleden werd dan ook een groot en modern pand aan de Oregondreef in Utrecht betrokken. Vanaf het kantoor kijk je zo het magazijn in, waar tientallen Dolly Bakfietsen in allerlei kleuren staan te wachten om naar hun nieuwe eigenaar gebracht te worden. ‘Toen we twee jaar geleden in ons vorige pand trokken, dachten we: wow, dit is gaaf! Hier kunnen we wel even vooruit! Maar na een jaar was het eigenlijk al te krap geworden en stonden we constant buiten te lossen’, aldus Daan. ‘Dit magazijn is tien keer zo groot. Dat is zoveel efficiënter. Je hoeft niet meer te zoeken en kan alles er makkelijk uit rijden. Heel fijn dat het gelukt is.’
De beste raad is voorraadrnAan tafel luisteren accountants Joost Sterk en Jill van Es van HLB Blömer geamuseerd mee. Joost werkt al zo’n vijftien jaar samen met Alfred, zo’n zes jaar geleden haakte ook Jill aan. Alfred legt uit: ‘Joost en Jill hebben de groei en transitie volop meegemaakt en daar ook in geassisteerd. Tot anderhalf jaar geleden had ik nog nooit een liquiditeitsprognose gemaakt en nu was dat plotseling nodig.’ Dat komt omdat bij Dolly Bikes alles valt en staat met inkoop en de supply chain. Daan: ‘Daarom zijn we heel erg bezig geweest met het opbouwen van voorraad, met name in de tien à vijftien kritieke onderdelen waar leveringsproblemen mee zijn. Dus buiten dat onze voorraad al drie keer zo hoog was omdat we drie keer meer omzet draaiden, ging het nog eens keer twee omdat we de inefficiëntie in de supply chain wilden opvangen. Wij zeggen namelijk altijd: de beste raad is voorraad.’ Jill vult aan: ‘Als je groeit, dan loopt alles hard op. Omdat Dolly Bikes grotendeels afhankelijk is van de inkoop, zitten er best wel wat schommelingen in. In sommige maanden wordt meer geproduceerd en is meer geld nodig. Je moet dan wel goed bekijken hoe het gaat lopen als je nog verder groeit, want dan moet je weer investeren. Dat zijn momenten dat we altijd even samen gaan zitten en de prognoses waar nodig bijstellen.’rnrnJoost: ‘We hebben eveneens geholpen met het vastleggen van afspraken toen Daan en Joost er als aandeelhouders bijkwamen. Je kunt dat maar beter doen op de momenten dat het goed gaat. Ook hebben we overleg gehad met de bank over financiering van het pand en het werkkapitaal. We kijken dus ook buiten de verplichte nummers mee.’ Daan: ‘De salarisverwerking is dankzij HLB Blömer nu ook gestructureerd. Snipperdagen hielden we voorheen op een Excel-sheetje bij, maar nu we met bijna twintig man zijn, kan dat niet meer. Daar gebruiken we het werknemersloket van HLB Blömer voor.’rnrnBeheersbaarrnDe groei van Dolly Bikes gaat in volle vaart door, maar moet wel goed worden beheerst. ‘Onze groei wordt enerzijds belemmerd door de supply chain, anderzijds ook door wat wij operationeel acceptabel vinden. Voor de komende jaren zit verdubbeling er nog in. Over een half jaar zijn we vermoedelijk met 25 man en de voorraad is tot en met 2024 dicht getimmerd. Maar één ding staat voorop: het moet wél leuk blijven. Het is fijn dat HLB Blömer ons helpt om met beide voetjes op de grond te blijven.’