HOGER VLIEGEN

Den Hoed Creatie & Print gaat voor kwaliteit boven kwantiteit

Bij Den Hoed Creatie & Print draait alles om het maken van mooie producten. Producten waar aandacht en liefde in is gestoken. ‘Niets is erger dan rommel afleveren’, zegt eigenaar Timo den Hoed.

Terwijl we aan een tafel zitten met een bakje koffie, pakt Timo er een mysterieuze rode envelop bij. ‘Dit is een van de mooiste opdrachten van de afgelopen tijd’, zegt hij. ‘Een landelijk bekend beautymerk gaat voor een nieuwe verzorgingslijn gebruikmaken van de beeltenis van een kraanvogel. Ze willen het product graag presenteren met iets vliegends; iets wat je uitpakt en dan gaat fladderen. Via via kwamen ze daarvoor bij ons terecht. We hebben een gouden vogel bedacht die echt uit de kaart vliegt als je hem opendoet. We hebben een oplage van 25 stuks aan het managementteam voorgelegd. Het beviel zo goed dat we er 250 mochten maken. Dit is een goed voorbeeld van producten die we graag maken. Onze ontwerper heeft al zijn creativiteit erin gestoken. Je kunt ervan schrikken als zo’n gerenommeerde klant bij je aanklopt, maar wij gaan dit soort uitdagingen juist graag aan.’

Plezier
Het team van Den Hoed, dat naast Timo uit grafisch ontwerper Joop Hendriks bestaat, is nog even groot als toen het bedrijf werd opgezet. ‘Mijn ouders begonnen 33 jaar geleden met een kleine drukkerij in de binnenstad van Wijk bij Duurstede’, aldus Timo. ‘In 2003 heb ik het bedrijf overgenomen en kwam mijn vader bij mij in dienst. Hij stopte in 2009; dat was tevens het moment waarop alle traditionele techniek de deur uitging en we digitaal gingen produceren voor de zakelijke markt. We zijn als team weliswaar altijd klein gebleven, maar dankzij de nieuwe ontwikkelingen hebben we wel meer mogelijkheden in wat we onze klanten kunnen bieden. De vragen die we krijgen zijn heel divers; van het updaten van een visitekaartje tot het maken van een gedichtenbundel als relatiegeschenk. Snelle levering en gemakkelijk kunnen bestellen zijn belangrijk om aan de vraag van de markt te kunnen voldoen, maar plezier in je werk is nog belangrijker.’

‘Efficiëntie is belangrijk om aan de vraag van de
markt te kunnen voldoen, maar plezier in je werk is nog belangrijker’

Aanbod
Timo blijft met zijn bedrijf bewust weg van het prijsvechten. ‘De grafische industrie is natuurlijk heel erg prijsgestuurd, maar daar wil ik niet in mee. We willen iets moois maken en kwaliteit leveren. We zijn niet de duurste, maar het moet wel goed zijn. Rommel afleveren vind ik het ergste wat er is. Ik zoek klanten die zelf ook mooie producten maken en plezier in hun werk hebben. Pas dan kun je echt wat voor elkaar betekenen. Het is wel zo dat we in de loop der jaren ons aanbod hebben aangepast op de veranderingen in de markt. Veel grafische producten zijn internetproducten geworden; het wordt op internet besteld óf is vervangen door internet. Bedrijven hebben geen duizenden enveloppen meer in huis. Daarom zijn we gestart met het ontwerpen van websites en verzorgen we bijvoorbeeld autobeletteringen. Ook drukken we veel etiketten op rol, naar wens genummerd en gepersonaliseerd. We zijn breed qua mogelijkheden en kennis. Een voordeel is bovendien dat we heel flexibel zijn en van elke bestelling weten waar het over gaat.’ Den Hoed is dan ook meer dan een printbedrijf. ‘De klant kan met zijn hele (merk)communicatie bij ons terecht. Van het ontwerpen van een logo en de vertaling naar een complete huisstijl, van visitekaartje tot website, tot en met een perfecte uitvoering van alle voorkomende communicatiedragers.’

Nieuwe producten
‘We zijn nu steeds meer bezig met het printen op leer. We hebben voor een leerfabrikant prints gemaakt op kleine portemonnees en gaan met hen werken aan een aantal nieuwe producten. Dat zijn meestal geen grote producties, maar daar gaat het ons niet om. Het gaat ons om originele producten. We worden blij van projecten waarbij we van begin tot eind mee kunnen denken. De klant weet op die manier waar hij aan toe is; van creatief voorstel tot en met print en afwerking, alles past bij elkaar en je hebt een vast aanspreekpunt.’ Helemaal digitaal zal Den Hoed overigens niet worden. ‘Wij willen graag samen met de klant een mooi product maken dat resultaat heeft. Ik nodig iedereen het liefst bij ons uit om te laten zien wat we kunnen.’