HORECA-ONDERNEMER DON JANMAAT NOG LANG NIET KLAAR MET DROMEN 

Over jong ondernemerschap, het thema van deze OnderNamen- editie, gesproken: de 27-jarige Don Janmaat, oprichter van catering- en eventbureau DON Food & Events, is een gepassioneerde horecaman die flink aan de weg aan het timmeren is. Hij heeft inmiddels drie locaties, maar is nog lang niet klaar met dromen.

OnderNamen treft Don vroeg in de ochtend bij Weids, een hippe locatie voor trainingen, meetings, feesten en bruiloften, gelegen in het groene polderlandschap van Oudewater. Een enthousiaste Don serveert een kop koffie terwijl het gesprek van start gaat.

Don, we zijn een jaar verder sinds het vorige in- terview. Hoe gaat het?
‘Heel goed. We hebben grote veranderingen doorgemaakt. Naast Weids hebben we twee locaties erbij; het Zomerhuis in Linschoten en café de Bokkesprong in Oudewater. Beide locaties lenen zich heel goed voor een evenement of feest. Bij de Bokkesprong werk ik zelf ook op vrijdag- en zaterdagavond, om dat ik het leuk vind om tussen de mensen te staan. Verder organiseren we toffe evenementen op locatie. Of dat nu een intieme barbecue voor een klein familiegezelschap is, of een evenement met zevenhonderd man waar we in anderhalf uur tijd een walking dinner verzorgen. Van beide word ik erg enthousiast.’

Hoe moeten we die events precies voor ons zien?
‘Om een voorbeeld te noemen; we zijn in augustus 2018 begonnen met DON Food & Events. Niet lang daarna – in november – hebben we voor het eerst een écht groot evenement voor twaalfhonderd man georganiseerd. Dat was het tweedaagse Love of Living festival (LOL) waar de nieuwste trends op het gebied van wonen en interieur gepresenteerd werden, in combinatie met een hapje eten en muziek. Wij regelen dan alles: tenten, stroomvoorziening, licht en geluid en tot slot mijn favoriet: het eten en drinken.’

‘Mijn grootste uitdaging is mijn ambitie’ 


Hoe kom je als jong eventbureau aan je opdrachten?
‘Het LOL-festival ging via mijn netwerk van de Hoge Hotelschool. Daarnaast heb ik een zakelijk netwerk overgehouden uit de tijd dat ik werkte als commercieel manager bij Van der Kroft Events. Bovendien mag ik mijn directe kring in Oudewater niet uitsluiten. Ik ben – denk ik – best gemakkelijk benaderbaar. Ik merk dat er steeds meer mensen uit de regio op mij afkomen met de vraag: “Don, mijn ouders willen een goed feestje geven. Jij doet ook catering toch?”’

Je bent een jonge ondernemer. Zijn er dan zaken waar je tegenaan loopt?
‘Zeker weten. Mijn uitdaging is om ervoor te zorgen dat de continuïteit blijft. Ik heb een bedrijf waarvan ik moet beseffen dat het conjunctuurgevoelig is. Ik heb volop geïnvesteerd in materialen, zoals eigen ontworpen bartafels en stoelen. Dat is gaaf, maar dat betekent ook dat we een kleine vrachtwagen en opslagruimte nodig hebben. Het is mooi dat we kunnen investeren, maar als het minder zou gaan, moeten we ook weer tijdig kunnen afschalen. Mijn grootste uitdaging is mijn ambitie. Ik spreek wel eens collega-ondernemers die tevreden zijn. Ik heb dat niet. Ik wil voorlopig door en door. Ik wil dé partner zijn voor Oudewater, Montfoort, Woerden en daarbuiten. Als mensen een feest of bedrijfsevenement willen organiseren is het prachtig als ze denken: hier moeten we Don voor bellen.’

Met wie bespreek je dit soort zaken? Wie zijn jouw sparringpartners?
‘Als ik ondernemers spreek zijn dat vaak hele succesvolle mannen en vrouwen die soms al vijftig jaar aan de weg timmeren. Wat ik zelf heel leuk vind is dat mijn leeftijdsgenoten nu ook instappen. Ik ken diverse generatiegenoten die een directiefunctie bekleden. In de horeca zie je ook veel nieuwe, jonge ondernemers. Het is zo fijn om met je eigen generatie te sparren over dilemma’s waar je mee zit. We zijn allemaal jong en we zijn al lemaal nieuw. Een voorbeeld van zo’n dilemma is het motiveren en begrijpen van de ‘digitale’ generatie. Je merkt dat jongeren geboren na ’00 andere interesses hebben en op een andere manier gemotiveerd moeten worden. Dit is interessant om te onderzoeken en hier tijdig op in te spelen.’

Prefereer je de jonge generatie boven de oude generatie om van te leren?

‘Daar kan ik niet per se tussen kiezen. Om een voorbeeld te noemen: DON Food & Events werkt met een team van echte horecatijgers en jonge mensen. De meerderheid van hen is relatief ouder dan gebruikelijk is voor de horeca. Dat doe ik bewust, want qua gastvrijheid kan de jonge generatie nog wat leren van de oudere generatie. Daarmee doel ik op het ouderwets in de watten leggen: het aannemen van iemand zijn jas en het onthouden wat iemand de hele dag drinkt. Het eten kan nog zo goed zijn, als de gastvrijheid niet op orde is, kan dat je evenement maken of breken. Wat mijn generatie als voordeel heeft is dat de meesten van ons een opleiding achter de rug hebben. We denken na over nieuwe methoden en processen om efficiënter te worden. Verder zijn er heel veel dingen die ik kan leren van de oudere garde. Zij hebben toch de ervaring en hebben geleerd wat werken is. Maar, aan het eind van de dag is het denk ik toch laagdrempeliger om advies aan leeftijdsgenoten te vragen.’

Tot slot: wat biedt Don Food & Events de zakelijke markt?
‘Een doordacht evenement. Dat hoeft niet altijd duur en luxe te zijn, maar kan ook gewoon klein en goed zijn. Bij ieder type segment is iets passends te vinden. Hoe ik dat doe? Door vragen te stellen en goed te luisteren. Ik heb energie voor tien en zet me volledig in. Of ik nou zestig of tachtig uur bezig ben; mij hoor je niet klagen.’