fbpx
Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Max Brandt

HYSOLAR VOORZIET
NIEUWEGEIN VAN WATERSTOF

Accountant HLB Blömer zet financiële plaatje op poten

Wie denkt dat er in Nieuwegein nauwelijks duurzame initiatieven worden genomen, zou eens naar KWR moeten rijden. Verstopt achter een industrieterrein doemt een indrukwekkend gebouw op. Hier wordt dagelijks gewerkt aan duurzame oplossingen voor water en energie.
Aannemingsbedrijf Jos Scholman is onlangs met Allied Waters (zusterbedrijf van KWR en gevestigd op hetzelfde adres) in zee gegaan om het straks voor iedereen mogelijk te maken om op waterstof te rijden. Het toeval wil ook nog dat ze allebei dezelfde accountant hebben die de zaken financieel in goede banen leidt: HLB Blömer.

De afgelopen zes jaar hebben KWR en Allied Waters in samenwerking met Ad van Wijk, hoogleraar op het gebied van waterstof en duurzame energie, onderzoek gedaan naar de waterstofeconomie. ‘We doen dat met het doel om tot een praktische oplossing te komen, waardoor waterstof straks voor iedereen toegankelijk wordt’, vertelt Jos Boere van Allied Waters. ‘Toen we aan dit onderzoek begonnen, kregen we best wel wat kritiek. Waterstof werd toen nog weggezet als een niet-rijpe en te dure techniek. Aan de critici vroegen we: wat is dan een alternatief? Dat kwam er niet. Inmiddels horen we dagelijks over waterstof. Waterstof behoort dan ook tot de schoonste energiebronnen die er zijn. Toen wij ons onderzoekswerk zover hadden dat we het in de praktijk konden brengen, zijn we met bedrijven in gesprek gegaan. Er was wel interesse, maar de partijen die daadwerkelijk wilden investeren waren op één hand te tellen. Vooroplopen is toch een beetje eng.’

Eerste gesprek
Dat vonden ze bij Aannemingsbedrijf Jos Scholman niet. Jos Scholman en zijn zoons Robert en Jos jr. zagen er wel wat in. ‘Tweeënhalf jaar geleden stonden we op het punt om te investeren in bedrijfswagens en personenauto’s en moesten we de keuze maken tussen diesel en elektrisch’, vertelt Robert. ‘Precies op dat moment kwam Hyundai op de markt met de Nexo, een elektrische SUV op waterstof. Daar hebben we er elf van gekocht. Maar toen begon het eigenlijk pas. We vroegen ons af; waar gaan we nu tanken? Toen zei de vertegenwoordiger van Cluistra Nieuwegein dat we eens moesten gaan praten met Allied Waters. Mijn vader en ik hebben getwijfeld of we dat wel wilden; we waren bang dat we zo’n verkoper tegenover ons kregen die ons allerlei dure opties zou aansmeren. Maar toen zat Ad van Wijk aan tafel. Samen met Jos deelde hij een enthousiast en wetenschappelijk onderbouwd verhaal over het idee om een elektrolyzer neer te zetten op het terrein naast KWR voor de productie van waterstof. Ze vertelden ook dat ze nog een richting zochten om van die waterstof af te komen, het liefst in de vorm van een waterstoftankstation in Nieuwegein. Binnen een uur waren onze duurzame ambities zo sterk aangewakkerd dat we een plan maakten voor de gezamenlijke exploitatie van een waterstoftankstation.’

‘Binnen een uur waren we plannen aan het maken voor een waterstoftankstation’

Hetzelfde accountantskantoor
In de eerste daaropvolgende gesprekken kwamen ze erachter dat Allied Waters en Scholman ook nog eens hetzelfde accountantskantoor delen: HLB Blömer, in de persoon van respectievelijk Jeroen Witteveen en Joost Sterk. In hun bijzijn werd de nieuwe bv Hysolar in sneltreinvaart opgezet. Joost vertelt: ‘Ik hoorde via Jos en Robert van de plannen met Allied Waters en dacht: die naam ken ik ergens van. Toen heb ik dit besproken met Jeroen en het bleek inderdaad ook een klant van HLB Blömer te zijn. We zijn samen gaan zitten om kaders te maken en grenzen in kaart te brengen. Het meest uitdagende was om de gedachtes van Allied Waters en Scholman in structuur en statuten op te schrijven en de belangen van beide partijen te waarborgen. Ook moest er ruimte blijven voor eventuele andere participanten. We moesten tot iets komen waar beide partijen volmondig ja op konden zeggen. Gelukkig zijn we daarin geslaagd.’ Jeroen vult aan: ‘We hebben ook geholpen met het “laaghangende fruit”; de subsidies die er zijn voor elektrische voertuigen. Het is belangrijk dat je die aanvraagt zodra je de investeringsverplichting bent aangegaan en niet wacht tot de auto’s er zijn. Al met al ben ik heel erg trots op dit project, niet alleen vanwege het vooruitstrevende aspect ervan maar ook omdat het zo’n mooie samenwerking is tussen twee lokale partijen.’

De vruchtbare samenwerking tussen Allied Waters, Aannemingsbedrijf Jos Scholman en HLB Blömer heeft ervoor gezorgd dat Nieuwegein aan de vooravond staat van de opening van een waterstoftankstation, op het terrein bij Aannemingsbedrijf Jos Scholman. Nieuwegein is daarmee één van de eerste steden met zo’n station. ‘Iedereen die na ons komt krijgt het makkelijker’, lacht Robert. ‘Maar wij vinden het prachtig om koploper te zijn in verduurzaaming. Een potentiële opdrachtgever die vragen heeft over duurzaamheid, zal snel bij ons uitkomen. Ook als het gaat om aanbestedingen heb je pluspunten.’ Bij Scholman zijn ze ook bezig met het ombouwen van nieuwe tractoren naar ‘dual fuel’ machines, op zowel diesel als waterstof.’ Jos legt uit: ‘Dat is ook een route om de transitie naar waterstof te versnellen, een dieselmotor waar waterstof in wordt gedoseerd. Ook dat komt mede dankzij Aannemingsbedrijf Jos Scholman op gang. Het is nu belangrijk om volume op te bouwen om het levensvatbaar te maken. De keten moet zich nog ontwikkelen, er is bijvoorbeeld nog te weinig aanbod van voertuigen. Subsidies zijn fijn als hulpmotor, maar de kern van verandering ligt echt bij de bedrijven zelf. Aannemingsbedrijf Jos Scholman is daar het perfecte voorbeeld van.’

SamenwerkingDienstverleningAccountancyLekstroom