fbpx
Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Max Brandt

ICT-OPLOSSINGEN ZO EENVOUDIG MOGELIJK MAKEN

Met hun ICT-oplossingen voor het onderwijs heeft Cloudwise het afgelopen jaar heel wat leraren, ouders en leerlingen de quarantaine(s) door geholpen. Niet alleen leraren en leerlingen waarderen hun COOL platform, maar ook ouders zagen nu hoe eenvoudig en fijn het online platform van Cloudwise werkt. ‘Tijdens de lockdown werd het belang van een online leeromgeving plots heel duidelijk.’
Voor leraren en leerlingen

In het moderne pand aan de Polanerbaan in Woerden heb ik een afspraak met Ludo Hertroijs, CEO van Cloudwise en Huig Ouwehand, één van de drie oprichters en eigenaren. Althans, Huig krijg ik op een groot scherm te zien, aangezien hij momenteel met zijn gezin op het zonnige Bali vertoeft. Het is weer eens wat anders, zo’n ontmoeting die half digitaal en half face-to-face is. Maar al snel kom ik erachter dat het gesprek prima verloopt op deze manier. Het is iets wat we dankzij corona wel hebben geleerd: op afstand werken, studeren of contact hebben kan hartstikke goed met de juiste ICT-middelen. Maar dat wisten ze bij Cloudwise natuurlijk al.

In de cloud
‘ICT was en is voor sommige leraren een noodzakelijk kwaad, maar het is here to stay’, begint Huig zijn verhaal. ‘Het zal alleen maar een groter deel van het onderwijs en van ons leven worden. Ons doel is om het geven van onderwijs met onze ICT-oplossingen voor de leraren – en leerlingen – zo makkelijk mogelijk te maken, zodat zij zich kunnen focussen op wat écht belangrijk is: onderwijs geven en volgen.’

‘ICT is voor sommige leraren een noodzakelijk kwaad, maar het is here to stay’

Maar waar moeten we dan aan denken bij zogenaamde ICT-oplossingen voor het onderwijs? Huig: ‘We hebben met Cloudwise een online platform in de cloud ontwikkeld, het zogenaamde COOL platform, waar zowel leerlingen als leraren van het basis- en voortgezet onderwijs op in kunnen loggen. Leraren kunnen hierin online onderwijs aanbieden, maar ze kunnen er bijvoorbeeld ook eenvoudig en snel hun administratie in doen, zodat ze daar zo min mogelijk tijd aan kwijt zijn. Dit kan op school, vanuit huis of waar dan ook. Leerlingen kunnen in deze online omgeving onderwijs volgen, ook zowel op school als desgewenst vanuit huis. Het systeem is heel eenvoudig in gebruik, zodat ook leraren met weinig ICT-kennis ermee overweg kunnen.’

Platform én dienstverlening
Maar wat kun je er dan allemaal mee wat zo handig is? Ludo: ‘Jonge leerlingen kunnen bijvoorbeeld inloggen door middel van plaatjes of een QR-code in plaats van een inlogcode en zij kunnen dan vervolgens oefeningen maken. Leraren kunnen daarnaast meekijken op het scherm van een leerling, dat was tijdens het thuisonderwijs bijvoorbeeld heel handig. Ook kan een leraar weektaken klaarzetten en kan hij of zij eenvoudig een leerling wat moeilijkere lesstof aanbieden als het kind al wat verder is dan de rest. Bovendien zijn ze geen uren meer kwijt aan nakijken: ze zien in één oogopslag met welk soort opgaven een kind moeite heeft.’

Wat volgens de heren ook belangrijk is, is dat Cloudwise niet alleen het platform ontwikkelt, maar ook de gehele dienstverlening en service eromheen verzorgt. ‘We leveren de Chromebooks en laptops aan scholen, installeren en onderhouden wifinetwerken, we zorgen dat alles klaar voor gebruik is als ze ermee gaan werken en als er een device kapotgaat, repareren wij die. Ook bieden wij trainingen op het gebied van ICT-gebruik aan het schoolteam en geven we de directie advies over ICT-trajecten in de vorm van Cloudwise Academy. Als je als school investeert in ICT, wil je dat het optimaal wordt ingezet. Daar ondersteunen we ze dus bij.’

Thuisonderwijs tijdens de lockdowns
Door corona en de bijbehorende lockdowns kwam afgelopen jaar de noodzaak van een online leeromgeving pas echt duidelijk aan het licht bij scholen. ‘Gelukkig hebben we gezien dat de leraren én ouders van de leerlingen zich tijdens de lockdowns binnen no-time hebben aangepast aan de veranderde situatie. Er kwam een bepaalde vernieuwde energie vrij om het onderwijs zo goed mogelijk bij de kinderen thuis door te laten gaan. We hadden afgelopen jaar ook veel meer contact met ouders. Er werd twee keer zoveel gebruik gemaakt van ons platform en dat ging probleemloos. Maar als het bijvoorbeeld een ouder of leraar niet lukte om in te loggen, of er was een ander probleem, dan konden en kunnen ze bij ons terecht en lossen wij het direct voor ze op. Dat wordt ontzettend gewaardeerd.’

Waardering vanuit het onderwijs
Die waardering vanuit de scholen geeft de heren toch wel de grootste voldoening. Ludo: ‘We hebben bijvoorbeeld een keer verwenpakketten met borrelnootjes, koekjes en chocola ontvangen. Ook krijgen we regelmatig berichtjes van leraren, die ons complimenteren met het eenvoudige en soepel werkende platform. Het onderwijs is een warme en menselijke sector en dat maakt het werk extra leuk.’

Die waardering is natuurlijk niet alleen voor het management, maar voor het hele team, dat snel groeit en inmiddels alweer uit zo’n honderd man bestaat. ‘In Woerden zit het grootste gedeelte van ons team, zo’n tachtig mensen’, vertelt Huig. ‘Daarnaast hebben we nog een kantoor in België, waar we ons platform ook willen gaan uitrollen, en één in Turkije, waar een aantal developers werkt. Ons team is jong en hecht, dus onze medewerkers moesten erg wennen aan het thuiswerken. Af en toe moesten we uitkijken dat er niet te veel medewerkers naar kantoor kwamen. Iedereen wil elkaar nu eenmaal graag zien en spreken. Maar dat zien we maar als een compliment: er heerst een positieve, gezellige en energieke werksfeer.’ En tot slot: ‘We hebben op de site nog vacatures openstaan trouwens, zet dat er ook maar in.’

OntwikkelingenIT & ICTICT/ ITWoerden