fbpx
Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Max Brandt

Iedereen kan bij Euromaster Woerden terecht

Eduard Verweij runt sinds twee jaar de vestiging van Euromaster Woerden, de bandenspecialist die sinds jaar en dag gelegen is aan de Pompmolenlaan 33. De vestiging kende mindere tijden, maar klimt onder leiding van Eduard inmiddels flink op. Volgens de vrachtwagen- en autoliefhebber zit hem dat met name in de snelle aanpak.

‘Als het rond is en het draait, kunnen wij het maken.’

Euromaster is een dochteronderneming van de Michelin Groep, een van de grootste bandenproducenten ter wereld. De onderneming telt in Nederland alleen al 95 vestigingen en in Europa maar liefst 2.300. ‘We verkopen autobanden, onder meer van de prominente merken zoals Michelin, maar ook van budgetmerken zoals Maxxis’, vertelt Eduard, over de core business van het bedrijf. ‘En we zijn gespecialiseerd in het onderhoud aan je banden en andere onderdelen, zoals de accu of airco.’

Het feit dat Euromaster zo’n grote partij is heeft zo zijn voordelen, merkt Eduard. Want wie herkent het volgende scenario niet? Je bent op weg naar een afspraak en je ziet een symbool op het dashboard oplichten. “Wat nu weer?”, is misschien je eerste – licht geïrriteerde – gedachte. Het symbool attendeert je erop dat er sprake is van een lage bandenspanning. Dat is heus niet het einde van de wereld, volgens Eduard, maar wel een bezoekje aan de garage waard. ‘Het is op de lange termijn niet best voor je banden, want een lage bandenspanning gaat gepaard met slijtage, een slechte wegligging en een verhoogde kans op klapbanden.’

‘In het kort proberen we daarmee de banden niet één, maar vier levens te geven’
Flexibel
In dat soort gevallen kan Eduard heel snel schakelen. ‘Als een personenauto of vrachtwagen stante pede onderhoud nodig heeft, vraag ik naar de locatie van de betreffende persoon en zorg ik dat de dichtstbijzijnde Euromaster hem opvangt. Maar ook in minder noodzakelijke gevallen komt de grootte van de organisatie van pas. Mensen bellen weleens: ik rijd nu op de A16 en ik heb tijd over, kan ik bij je terecht? Dan rij je toch even naar de garage in Rotterdam, zeg ik dan.’

‘Bovendien kunnen we flexibel op situaties inspringen. We hebben hier een aantal garages om de hoek zitten. Als iemand daar zijn vrachtwagen of personenauto brengt voor een keuring en die heeft slechte banden, kan het nog wel eens dat de garage mij belt met de vraag: hoe zit het met je voorraad? Dan ga ik natuurlijk niet zeggen: ik kan overmorgen pas leveren. Ik haal die banden desnoods uit een nabijgelegen vestiging. Een stilstaande vrachtwagen kost namelijk klauwen met geld. Dat snelle handelen heeft ons de afgelopen maanden leuke samenwerkingen opgeleverd.’

Lift
Zelf ging Eduard op 23-jarige leeftijd, na een carrière in de bouw, aan de slag als monteur bij Euromaster. Ik kan altijd weer terug de bouw in, was zijn gedachte. Achteraf bleek het een goede zet, want hij werkte zich op tot assistent, deed een interne opleiding en runt sinds twee jaar de vestiging in Woerden. ‘Dat probeer ik ook aan die jonge jongens hier te vertellen. Omdat het zo’n grote organisatie is, kun je intern best wat stappen maken. Dus als je die behoefte voelt, volg een opleiding!’

De vestiging in Woerden heeft mindere tijden gekend, volgens Eduard. ‘Dus toen ze mij vroegen om deze locatie te runnen, was mijn eerste reactie: willen jullie van mij af?’, vertelt hij geamuseerd. ‘Maar sinds ruim een jaar zitten we in een opwaartse spiraal. Natuurlijk merken we wel iets van de crisis. Sommige bedrijven zie je niet tot nauwelijks. Anderen juist weer wel. Zoals de voedseltransporteurs of pakketbezorgers. Die chauffeurs weten niet wat ze meemaken. Ze hebben nieuwe banden nodig, maar wanneer ze langs kunnen komen? Ze zijn voortdurend op weg. Vandaar dat we de afgelopen tijd weleens op zaterdagochtend banden hebben staan monteren. Particulieren zien we momenteel ook veel, want het is weer tijd voor de winterbandenwissel. Sommige thuiswerkers vinden dat opeens een aangenaam uitstapje, merken wij.’

Vier Levens
Eduard gaat sinds zijn komst regelmatig op bezoek bij potentiële klanten of mensen die al langere tijd klant zijn. ‘Van onze klanten rijdt ongeveer vijftig procent een vrachtwagen of beheert een vrachtwagenpark. De andere helft bestaat uit ondernemingen met een wagenpark, leasemaatschappijen en natuurlijk de particulieren. Wat ik dan vertel is dat wij om de zoveel weken het wagenpark controleren. We checken het profiel van de banden, eventuele slijtage, de bandenspanning: noem maar op. Dat doen we op voorhand om gekke dingen te voorkomen, zoals een klapband. Maar ook om de levensduur van de banden te verlengen.’

Bij de garage in Woerden staan regelmatig de mooiste auto’s. ‘Van een Tesla, tot een Mini of een Ferrari. Dat vinden die mannen prachtig. Ik ook, al ben ik vooral een man van de vrachtwagens. Ons klantenbestand met vrachtwagenchauffeurs is aanzienlijk gegroeid, misschien omdat ik het zelf zo mooi vind. Dan is het contact makkelijk gelegd. Bovendien bieden we iets moois voor hen: de 4-levensstrategie. In het kort proberen we daarmee de banden niet één, maar vier levens te geven. Door ze te herprofileren en het loopvlak te vernieuwen. Dat scheelt aardig in de portemonnee en het is duurzaam.’

Op de vraag wie bij Eduard terechtkunnen, geeft hij kort maar krachtig antwoord: ‘Iedereen. Hier komen mensen met de kruiwagen of skelter van hun kinderen. Als het rond is en het draait, kunnen wij het maken.’

Transport & AutobrancheOpbouw, onderhoud en onderdelenWoerden