Ik behandel klanten zoals ik zelf ook geholpen wil worden’

95 jaar was Schakel Autogroep een begrip in Schoonhoven. Sinds januari is de Ford-dealer echter samen met vijf andere vestigingen overgenomen door dealerbedrijf Zeeuw & Zeeuw. We spraken Jeroen de Pater, die al lange tijd vestigingsmanager is van deze locatie.

Allereerst: wie hebben we tegenover ons?  
‘Mijn naam is Jeroen de Pater, vestigingsmanager bij Zeeuw & Zeeuw Schoonhoven. Ik werk inmiddels ruim twintig jaar op deze vestiging. Ik startte hier als verkoper naast mijn neef Wim de Pater, toen verkoper en tegenwoordig vestigingsmanager bij Zeeuw & Zeeuw Nieuwegein. Toen Wim hier vertrok, werd ik verkoopleider en later vestigingsmanager.’

Twintig jaar is een lang dienstverband. Gaat dat nooit vervelen?
‘Eigenlijk is het zelfs nog iets langer, want tijdens mijn studie commerciële economie werkte ik hier op zaterdag al als autowasser en -poetser. Het bedrijf zit een beetje in m’n bloed, want mijn vader was hier 43 jaar lang werkplaatschef. Het feit dat ik na twintig jaar ook nog steeds bij mijn eerste werkgever zit zegt denk ik al genoeg. Het is gewoon een heel leuk bedrijf.’

Wat maakt het zo leuk?     
‘Dit is een kleine vestiging. Dat zorgt voor korte lijntjes en heeft zijn eigen charme. Je kent klanten bij naam en je kent hun verhaal. Dat is echt de kracht van zo’n kleinere vestiging. Achter de schermen zijn we een grote organisatie, met alle voordelen die daarbij horen. Maar hier op de vestiging is er ruimte voor persoonlijk contact.’

Waar uit zich dat in?
‘We doen hier net even een stapje extra voor de klant. We willen de verwachtingen overtreffen door net wat meer service te bieden dan de mensen gewend zijn. Bijvoorbeeld door een vaste klant de gelegenheid te geven om een nieuwe auto een paar dagen te laten uitproberen. Zo kunnen ze de auto veel beter ervaren dan met een proefritje van vijf minuten. Maar ook onze manier van afleveren is zo’n voorbeeld. Vaak zie je dat mensen alleen de sleutels krijgen. Geen uitleg. Niets. Ik snap dat niet. Er zit zoveel techniek in auto’s tegenwoordig. Dat wil ik de mensen wel laten zien. Dat kost veel tijd, maar ik doe het graag. Ik behandel onze klanten zoals ik zelf ook graag geholpen zou willen worden.’  

Kun je dat blijven doen nu jullie Zeeuw & Zeeuw zijn geworden?
‘Die vraag krijg ik van onze klanten vaker. Iedereen is bang dat alles anders wordt, maar de overgang naar Zeeuw & Zeeuw is niet direct groot. Er staat een andere naam op de gevel, maar we blijven hetzelfde bedrijf, met dezelfde mensen die er werken. Natuurlijk kunnen er veranderingen optreden, maar dat is alleen maar positief. We pakken de sterke punten van beide bedrijven en voegen die samen.’