IK BEN EEN TEVREDEN MENS’

Marco Hogenkamp trots op tienjarig bestaan Autotaalglas Amersfoort

Dubbel jubileum voor Marco Hogenkamp! Zijn franchisevestiging Autotaalglas Amersfoort bestaat tien jaar en dat betekent ook dat hij een decennium ondernemer is. Alle reden voor een goed gesprek met de man die het succes van zijn zaak niet van de daken schreeuwt, maar dat ondertussen wel heel solide uitbouwt met zijn team. ‘Ik ben een heel tevreden mens, maar achterover leunen is er niet bij.’

Borstklopperij is aan Hogenkamp niet besteed. Maar als je met hem praat over “zijn” Autotaalglas Amersfoort, dan zie je een trotse twinkeling in zijn ogen. Ook na tien jaar nog. Of misschien wel juist omdát hij samen met zijn team al tien jaar aan de weg timmert. En dat ook nog eens beloond ziet met hoge tevredenheidsscores onder zijn klanten, netjes in kaart gebracht door de franchise-organisatie waarvoor hij met enthousiasme werkt.

Die organisatie is Autotaalglas, met 54 vestigingen door het hele land een sterke speler op het gebied van autoruitreparatie en -vervanging. Hogenkamp klopte er dik tien jaar geleden aan om voor zijn kans als ondernemer te gaan. ‘Autotaalglas Apeldoorn stond toen in de verkoop’, vertelt hij. ‘Ik woon in Apeldoorn en wilde dichter bij huis werken. Maar vooral: op eigen benen staan.’

De franchise-organisatie had een andere, misschien wel nog mooiere uitdaging voor de ervaren bedrijfsleider in petto. In Amersfoort was er nog geen Autotaalglas-vestiging. De tijd was rijp om er daar een te openen. Of Hogenkamp daar oren naar had? Hij hoefde niet lang na te denken en hapte toe. ‘Heel mooie uitdaging natuurlijk. In Amersfoort kon ik helemaal vanaf het begin een nieuwe vestiging opbouwen.’

‘Er is niemand die zegt: kom, we gaan even een ruitje kopen bij Autotaalglas’

Dankbare rol
Aan de Radonweg op bedrijventerrein Isselt, om precies te zijn. Daar beleefde Autotaalglas Amersfoort vijf mooie eerste jaren. ‘We hebben een dankbare rol: die van dienstverlener. Er is niemand die zegt: kom, we gaan even een ruitje kopen bij Autotaalglas. Ze komen pas bij ons als er een ruit kapot is. Dat is nooit leuk, maar als het gebeurt, wil je dat je goed geholpen wordt. Wij kunnen dat. Het geeft ons een goed gevoel als de klant vervolgens tevreden weer de weg op kan.’

Altijd hield Hogenkamp, die als jong jochie al sleutelde aan auto’s, een oogje op die ene toplocatie: Maanlander 19 op bedrijventerrein Calveen. Uitstekend bereikbaar, in het zicht van het verkeer op de Rondweg-Noord en een mooi, ruim en relatief nieuw pand. Alsof het zo moest zijn kwam het vrij toen zijn toenmalige huurcontract aan de Radonweg bijna afliep.

Primeur
Een grootscheepse verbouwing begon. Autotaalglas gunde Hogenkamp en zijn team zelfs een primeur: die van allereerste Autotaalglas-vestiging in de nieuwe huisstijl, met transparant, modern en natuurlijke tinten als belangrijkste kenmerken. Hogenkamp: ‘Open en toegankelijk. Alles zichtbaar voor de klant, we hebben immers niks te verbergen. Een balie in het midden van de ruimte. Een grote glazen wand tussen de ontvangst- en werkruimte, zodat de klant het reparatieproces aan zijn of haar autoruit kan volgen. Wil je liever in de tussentijd doorwerken? Dat kan in onze stilteruimte. Daar wordt veel van gebruikgemaakt. Meestal kunnen mensen na een uur de weg weer op, maar soms zitten ze er na twee uur nog te werken.’

Vijf jaar later lijkt het interieur nog steeds nieuw. En de pilot? Die is meer dan geslaagd te noemen en heeft veel navolging gekregen. 44 van de 54 vestigingen zijn inmiddels “om”. Hogenkamp noemt de metamorfose van zijn zaak een hoogtepunt in het tienjarig bestaan. Al kan er niets tippen aan de essentie van zijn werk: klanten helpen.  ‘Kijk, een ruit vervangen beschouw ik als een vanzelfsprekendheid’, zegt Hogenkamp. ‘Die moet er gewoon goed in. Onze concurrenten kunnen dat ook. Dus moeten wij ons onderscheiden met de service daaromheen. We helpen onze klanten snel, hebben een haal- en brengservice en vervangend vervoer als dat nodig is. Maar het belangrijkste: we helpen onze klanten zoals wijzelf geholpen zouden willen worden. En maken we een keer een fout? Dan moeten we dat goed oplossen. Het is die instelling die klanten in ons waarderen.’

Sterke naam
Zo heeft Autotaalglas in tien jaar een sterke naam opgebouwd in de regio Amersfoort. ‘Met de klanttevredenheid gingen ook de bedrijfsresultaten omhoog. We zijn heel steady doorgegroeid. Niet te snel, maar controleerbaar. Zowel de kwaliteit van onze dienstverlening als onze service zijn op een hoog niveau gebleven.’ Blijven investeren is een must, voegt Hogenkamp daaraan toe. ‘In ons bedrijf, in de ontwikkeling van ons personeel. Vroeger was je in een kwartiertje klaar met een ruit vervangen. Tegenwoordig gaat het om gelaagd glas, is het proces bewerkelijker geworden. Ook door alle moderne technologie die er in een voorruit verwerkt zit. We trainen onze mensen daar extra op. We willen als Autotaalglas voorloper zijn. Steeds weer monitoren wat er in de markt gebeurt en daarop inspelen.’

Hoe Hogenkamp tien jaar Autotaaglas Amersfoort overziet? ‘Als een heel tevreden mens. Ik vind het nog altijd leuk. Ik doe het samen met een klein, mooi team. Mijn vrouw doet de administratie en we hebben nog een bedrijfsleider en twee monteurs. Zelf loop ik overal tussendoor. En dan geniet ik er echt van. Ambities? Nog zeker tien jaar zo doorgaan. Dan kunnen we tegen die tijd weer een mooi interview houden, haha.’