IK HERKEN IN JOU ENORM VEEL VAN MIJZELF

Ze werken in een vergelijkbare tak van sport, maar zitten in verschillende fases van het ondernemerschap. Waar Jeroen Boere van Next Kitchen al dertien jaar onderweg is met zijn cateringbedrijf, is Vincent van Dijk van Alexanderhoeve Hoogzandveld pas drie jaar bezig. Beiden barsten van de energie, maar waar Jeroen geleerd heeft duidelijke keuzes te maken, wil Vincent nog alles beetpakken wat voorbijkomt. In onze nieuwe rubriek OnderVragen brengen we twee OnderNamen-leden uit verschillende regio’s bij elkaar. Het doel? Inspiratie!

Jeroen en Vincent zitten er helemaal klaar voor in de vergaderruimte bij Next Kitchen in Utrecht. Vincent is trouwens niet met lege handen aan komen zetten en tovert een klein kaasplankje met zijn favoriete kaasjes tevoorschijn, waar hij direct een verhaal over afsteekt. ‘Slim om wat mee te nemen!’ reageert Jeroen. Hij zorgt voor de koffi e. Kaas en koffi e? ‘Kaas kan altijd’, zegt Vincent beslist. Zij ontmoeten elkaar voor het eerst, hoewel daar niets van te merken is. Er is duidelijk een klik tussen de heren en het gesprek verloopt soepel. Vincent heeft een aantal vragen voorbereid, want hij ziet dit echt als een kans. Jeroen vindt het op zijn beurt leuk om andere ondernemers te inspireren. Dat hij op zijn leeftijd al een ouwe rot in het vak is, is wel even slikken, maar hij beseft dat hij bedrijfsmatig al een stuk verder is dan Vincent. ‘Andersom kan ik ook weer wat van hem leren, want ik ben ook ooit zo begonnen. Toch vergeet je al snel hoe het was in het begin. Daarom is het soms goed om even terug te blikken naar onze eerste ervaringen. Wellicht verandert dat ook weer mijn perspectief.’

Jeroen: Jij bent echt een creatieve ondernemer. Ik ben verbaasd dat jij franchisenemer bent. Werkt dat niet te beperkend voor je
Vincent: ‘Het is meer soft-franchise en het is een fi jne basis om mee te starten als jonge ondernemer. Het geeft wel een bepaalde zekerheid. Ik was supergroen toen ik begon en zo kon ik meeliften op een bestaande formule waardoor ik al snel kon groeien. Had ik dit zelf helemaal moeten opstarten, dan was ik nog niet zover als ik nu ben.’

Vincent: Waarom heb jij gekozen voor freelancen en later je eigen onderneming?
Jeroen: ‘Ik ben een harde werker en een vakman. Ik wil graag creatieve dingen doen en mensen blij maken met mijn eten, maar ik zocht ook vrijheid. Vooral om vrij te nemen wanneer ik dat wilde. Ik realiseerde me toen nog niet dat dat als ondernemer helemaal niet zo werkt. Dat was de eerste les die ik leerde, haha. Ik heb als freelancer wel enorm veel opgestoken van de beste cateraars van Nederland. Ik heb een bedrijfsplan geschreven, liet een website bouwen en ben gestart. Eerst vanuit huis, maar al snel had ik een keuken van vijftig vierkante meter tot mijn beschikking. Op een gegeven moment krijg je grotere klanten waardoor je voor een keuze komt te staan: óf flink groeien, óf opdrachten weigeren. We zijn zes jaar geleden verhuisd naar de huidige locatie en flink gaan groeien van vijf naar achttien medewerkers in drie jaar tijd. Die tijd wil ik nooit meer overdoen. Het was erg hectisch en echt geen pretje, ook voor mijn medewerkers niet. Maar inmiddels hebben we een vast team en nu genieten we er met z’n allen van.’

Jeroen: Hoe heb jij die opstartfase eigenlijk ervaren? Was dat stressvol?
Vincent: ‘Stress ken ik niet. Ik heb alles als supergaaf ervaren! Als ik iets nieuws ga doen, ben ik vooral heel enthousiast. Dan kan ik ’s nachts niet slapen en wil het liefst direct uit bed springen om weer verder te gaan met wat ik heb bedacht. Ik heb nog geen dag gehad dat ik geen zin had om aan het werk te gaan. Soms heb ik het idee dat ik maar gewoon wat doe. Maar negen van de tien dingen die ik bedenk, pakken goed uit en dat geeft zoveel voldoening!’

Vincent: Als je de markt van toen jij begon met nu vergelijkt, wat is er dan allemaal veranderd?
Jeroen: ‘Ten eerste komen mensen veel meer in aanraking met cateraars omdat er meer en uitgebreidere events met catering plaatsvinden. Nu veel meer dan vroeger. Hierdoor is de cateringbranche veel creatiever geworden en daardoor worden klanten ook kritischer en veeleisender. Ten tweede speelt social media een grotere rol. Je moet tegenwoordig ook online goed zichtbaar zijn en daar zal je in moeten investeren.

Vincent: Hoe onderscheid jij je verder dan van de anderen
Jeroen: ‘Laten zien dat wij ons vak verstaan. Dan zit je altijd goed. De klant hoeft nergens om te vragen of zelf iets te bedenken. Ze hoeven echt niet te vragen of wij ook het juiste servies en tafelkleden meenemen. Wij zorgen standaard voor de aankleding en zijn de klant altijd een stap voor. Wij zijn echt een partner van de opdrachtgever en staan 24/7 voor hem of haar klaar. We kunnen ook snel schakelen. Belt een klant om elf uur dat hij om één uur driehonderd belegde broodjes nodig heeft, dan zorgen wij dat die er zijn. Wij geven ook demo’s weg en dat werkt indirect ook heel goed. Je krijgt daar leuke reacties op.’

Jeroen: Hoe pak jij je marketing eigenlijk aan?
Vincent: ‘Nog veel te weinig. Ik heb een heel mooi plan opgesteld, maar nog geen tijd gehad om het uit te voeren. Ik doe wel wat acties met producten van de maand, alleen mijn klanten komen niet voor aanbiedingen naar de winkel, maar voor lekkere spullen. Flyeren doe ik wel veel; zeker als ik weer met iets nieuws begin.’ Jeroen: ‘Ze zeggen dat drukwerk verleden tijd is, maar ouderwets flyeren werkt gewoon nog steeds erg goed. Bij ons werkt dat ook.’ Vincent: ‘Je moet daarnaast ook vooral jezelf verkopen, want mensen doen zaken met mensen, en “de vent maakt de tent”. Ik ben gek op klantcontact en zou het liefst bij iedereen persoonlijk langs willen gaan om de bestellingen te brengen, maar ik word ook in de winkel verwacht.’

Jeroen: Mag ik een stukje van die eigenschap? Ikzelf ben een beetje mensenschuw en vind netwerken heel lastig.
Vincent: ‘Ga maar een jaartje energiecontracten verkopen aan de deur. Dat heb ik gedaan en het was fantastisch! Je leert met mensen omgaan en je durft daarna alles! Ik heb bij wildvreemden gewoon twee uur aan tafel gezeten en over van alles en nog wat gepraat.’ Jeroen snapt wel waarom: ‘Jij praat echt heel veel en makkelijk. Ik snap wel dat de mensen voor jóu naar de winkel komen.

Vincent: Welke tip heb jij nog voor mij?
Jeroen: ‘Ik herken in jou enorm veel van mijzelf in mijn beginjaren. Die jonge-honden-mentaliteit had ik ook. Je wil alle markten bedienen en aan iedere vraag voldoen, maar ik kwam er na een aantal jaren wel achter dat je keuzes moet maken. Je kunt niet alles aanpakken, want dan ga je in kwaliteit achteruit. Zowel voor je opdrachtgevers als voor je medewerkers kan het verwarrend werken. Wat doen we nu eigenlijk en voor wie willen we dat doen? Die vragen moet je jezelf op een gegeven moment wel stellen. En je dan focussen op een paar specialisaties, zo word je alleen maar beter. Ik ben daar toen ook op gewezen en dat was even lastig, want je beschouwt iedere klant als een stukje omzet dat je moet aanpakken, maar dat is nu niet meer zo. Wij kiezen heel duidelijk ons pad en de klanten die daarbij passen.’ Vincent: ‘Ik besef wel dat ik dat punt ook zeker zal gaan bereiken, maar het is nu nog te vroeg om daarover na te denken. Ik heb nog wel een paar jaar de tijd voor ik moet kiezen: heb ik een kaaswinkel of ben ik een cateraar? Maar voor nu is die combinatie juist bijzonder, want ik breng al het lekkere van de speciaalzaken in ons winkelcentrum bij de klant thuis of op de zaak.’

 

‘Ik kwam er na een aantal jaren wel achter dat je keuzes moet maken’

 

Vincent, als je nu terugkijkt op het gesprek, wat heb je dan geleerd en welk advies van Jeroen neem jij ter harte?
‘Wat ik vooral heb geleerd is dat ongeacht hoe klein je bent, je begint met een duidelijke visie en passie voor je vak, kunt bereiken wat je wilt. Of dat nu is vanuit je eigen keuken, een schuurtje, of een winkel. Het advies dat ik ter harte neem is om te gaan focussen op specialisaties. Eigenlijk direct na het gesprek heb ik erover nagedacht, waar wil ik écht naartoe? Dat zijn eigenlijk twee takken. Het verzorgen van lunches en het neerzetten van een heerlijke borrel. Dat zijn dus voor ons de twee specialisaties waar wij ons op gaan focussen!’

Jeroen, ben jij inderdaad weer anders naar je eigen onderneming gaan kijken na het gesprek met Vincent? Heb je nog nieuwe inzichten gekregen?
‘Ik heb zeker even teruggekeken en we hebben met het team veel anekdotes gedeeld, vooral met de jongens die er vanaf het begin bij zitten. Dat was weer even gezellig en leuk. Tegelijkertijd zijn we er voor ons achtergekomen dat het pad dat we bewandelen wel het juiste is en dat we door de grootte van het bedrijf sommige dingen ook niet meer kunnen. En die dingen willen we dan ook niet meer doen.