fbpx
Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Max Brandt

'IK HOOR VAAK: JEETJE, DIE TENT VAN JOU BRUIST'

Wieger Kok (32) wervelt door het leven. Met zijn tomeloze energie werkt hij dagelijks aan dat ene hogere doel: de mensen om zich heen een beetje gelukkiger maken. Niet alleen zijn familie en vrienden, maar ook zijn collega’s, klanten en relaties. Als dat lukt, straalt de eigenaar van Projectinrichting Midden Nederland zelf ook een beetje meer. Mede dankzij die instelling groeit zijn bedrijf harder dan hij had durven hopen. Een mooi gesprek in zijn gloednieuwe onderkomen in Nijkerk.

Een e-mail van Wieger op de late avond, over de locatie van het interview dat we de volgende dag hebben. ‘Arkerpoort 18 in Nijkerk. Mijn nieuwe locatie, vers van de pers. Excuus voor de late reactie, zie je morgen!’ Die late reactie is hem meteen vergeven, als ik de mail de volgende ochtend lees. Altijd leuk, een nieuwe thuisbasis bezoeken. Op naar Nijkerk! Daar onthaalt Wieger mij zoals hij is: opgewekt en energiek. Trots gaat hij voor in zijn nieuwe stek op Arkerpoort, een fraai bedrijventerrein langs de A28. Hij toont zijn opslag vol materialen, machines en gereedschap; je bent een projectinrichter of je bent het niet. Vervolgens gaan we een verdieping omhoog en daar valt mijn mond open: wat een ruimte! Te midden daarvan staat welgeteld één bureau – van Wieger – en een houten tafel met bank. Met “vers van de pers” overdreef de bevlogen ondernemer niet, dat is meteen duidelijk. Hij lacht. ‘Ik zat prima in Leusden, maar vanwege groei moest ik verder kijken. Hier is ruimte genoeg, zou ik zeggen. We gaan hier vier tot vijf werkplekken realiseren; ik heb nu twee collega’s, maar zoek er nog één of twee bij.’ Wieger loopt naar het raam en wijst naar buiten. De aap komt uit de mouw. ‘Ik neem nu een beetje een schot voor de boeg, maar zie je dat parkeerterrein daar? Dat gaat ontwikkeld worden, er komen drie bedrijfsunits. En in één daarvan gaan wij ons vestigen. Een gigantisch hoekgebouw met een grote glasgevel, en met veel daglicht. Beneden hebben we straks vierhonderd vierkante meter tot onze beschikking voor opslag en een showroom waarin gewerkt wordt – lekker dynamisch.’ Hij laat een artist impression zien. ‘Wat een joekel, hè?’

Zeg dat! Hoe ben je op Arkerpoort beland?

‘Ik woon om de hoek en reed hier elke dag langs. Het leuke is: mijn vriendin werkt hiernaast. Zij is nu met zwangerschapsverlof, we zijn net papa en mama geworden. Ze zei: is dat niet wat? Het is fantastisch, joh. Deze tussenoplossing is al heel mooi, maar in het nieuwe gebouw hebben we straks nog meer groeipotentie. En de uitstraling is geweldig. Veel licht, wit, grijs. Daarmee kunnen we heel wat jaartjes vooruit.’

Had je hiervan gedroomd of gaat het sneller dan je durfde te hopen?

‘Dat laatste, maar het eerste eigenlijk ook. Veel van de groei die we doormaken is het gevolg van wederkerigheid. Mijn levensmotto is: de mensen om mij heen iedere dag een klein beetje meer gelukkig maken. Dan doel ik ook op familie, personeel, klanten en leveranciers. En het gaat niet alleen om wat je zegt, maar ook om een attentie, een klein berichtje achterlaten, precies op het goede moment een goede grap durven te maken. Ik moet zeggen: de geboorte van onze kleine meid werkt er ook aan mee. Je gaat relativeren, wordt relaxter. Je merkt dan dat mensen je dingen teruggeven. Dat is die wederkerigheid. Het gaat er niet om dat je het bedrijf bent met de scherpste prijs. Zeker in crisistijd merk je dat feitelijke pluspunten minder belangrijk worden en dat het vooral gaat om het contact tussen mensen. Want we zijn er ineens achtergekomen: als de oprechte menselijke interesse er niet is, is het een groot gemis.

‘Ik sta altijd aan, ben altijd bezig. Een soort
tomeloze energie. Als je doet wat je gelukkig
maakt, hoef je jezelf niet op te laden’

Met Projectinrichting Midden Nederland creëren jij en je team functionele ruimtes in kantoren, zorginstellingen en onderwijslocaties door heel Nederland. Wat maakt jullie goed?

‘Ik zeg niet dat we per definitie beter zijn dan andere partijen, maar we doen het wel anders. En dat maakt dat we aandacht krijgen. Ik weet niet hoe het wel moet, maar wat ik zeker weet is hoe het niet moet. Waar het in mijn ogen mee begint: altijd eerlijk zijn naar de klant. Dat moet je óók zijn als de boodschap die je brengt niet populair is. Nooit iemand naar de mond praten. Wij zijn de expert, de klant vertrouwt ons. We geven advies, doen de uitvoering én het onderhoud. In de kern komt het hierop neer: wij maken ruimtes praktisch, functioneel en esthetisch fraai, mensen geven er zelf een ziel aan.’

Welk verschil maken jullie in de zorg?

‘Wij doen veel in de geestelijke gezondheidszorg en de zorg voor mensen met een beperking. Daar moet je verder gaan als je resultaat wilt bereiken. De eindgebruikers zijn bijvoorbeeld mensen met autisme of schizofrenie. Bij elke cliëntengroep past weer een andersoortige oplossing. Hoe kunnen we het totale interieur laten bijdragen aan een prettiger verblijf van deze mensen? Wij faciliteren dat. Wij weten wat kleuren en texturen doen met de emotie van mensen, welke prikkels die opleveren. Daar stemmen wij op af. Onderhoud net zo. Als er een kapot plekje zit in een vloer of meubel, dan kunnen we dat repareren. Maar in de kamer van iemand met een geestelijke beperking kan dat enorm impactvol zijn. Dus willen we dat zo min mogelijk laten voorkomen. Als we zien dat het een repeterend probleem kan worden, reageren we daar proactief op door het in één keer groter aan te pakken, in goed overleg met de zorg en het facilitair bedrijf.’

Wat is kenmerkend voor het DNA van jouw bedrijf?

‘Flexibiliteit en maatwerk zijn twee absolute grondtrekken. We verplaatsen ons in de eindgebruiker. De cliënt in de zorg, de leerling in het onderwijs, de medewerker op kantoor. Wat zou die nou fijn vinden? Een betere omgeving voor die persoon creëren, dat is wat we met een interieur doen. Ik verbaas me vaak enorm over het kleurgebruik in basisscholen. Kinderen krijgen vandaag de dag al een overload aan prikkels binnen. Wij gaan het onderwijslandschap niet veranderen, maar willen mensen wel bewust maken. Het delen van kennis zit in ons DNA. Wat ook belangrijk is: zo makkelijk als de vraag lijkt, is de oplossing soms niet. De vraag is vaak de opmaat naar het daadwerkelijke probleem. Ons eerste doel is om dat bloot te leggen en de klant daar bewust van te maken. Als we vervolgens het vertrek- en eindpunt weten, dan ligt de oplossing daar ergens tussenin.’

En jouw eigen DNA? Hoe goed ken jij jezelf?

‘Ik ken mezelf redelijk goed’. Lachend: ‘Of ik dit kan benoemen is een tweede. Ik hoor vaak om me heen: jeetje, die tent van jou bruist. Dat is niet zo gek, want ik bruis ook. Ik sta altijd aan, ben altijd bezig. Een soort tomeloze energie. Als je doet wat je gelukkig maakt, hoef je jezelf niet op te laden. En ik kan inmiddels aardig relativeren. Als je die hele corona-ellende hoort en ziet, dan denk ik: jongens, een interieur, laten we er niet te ingewikkeld over doen. Met humor en een knipoog haal ik de druk en de stress weg. Je kunt lang en breed kletsen, maar we moeten het met elkaar doen.’

Blijft jouw energie ook hoog nu je een kleine hebt?

‘Ja, wonderwel! Ze slaapt lekker door. De bedrijfsopvolging is ook geregeld (knipoog). Tijdens zo’n bevalling en de eerste weken erna wordt bepaald wat echt belangrijk is in je leven. Zo’n kleintje ligt op je borst, is zich nergens van bewust en doet het meest primaire dat er bestaat: ademhalen, eten, drinken en zorgen dat die Pamper volkomt. En verder: geen gêne, geen denkbeelden. Het is wat het is. Zo mooi, verhelderend en puur om te zien. Mijn dochter laat mij het leven opnieuw zien alsof alles de eerste keer is.’ Dan: ‘Het pure en de verantwoordelijkheid voeren wij ook zakelijk door. Vanuit de meerwaarde voor de klant adviseren wij altijd te gaan voor duurzame en toekomstgerichte oplossingen, waarbij we zoveel mogelijk Biophilic Design hanteren. Natuurlijke materialen, kleuren en structuren. Goed voor de gebruiker van nu, goed voor de omgeving, goed voor de toekomstige generaties.’

‘Mijn dochter laat mij het leven opnieuw zien
alsof alles de eerste keer is
CoverstoryZorg & WelzijnGezondheidszorgEemvallei