‘Ik vind facebook stom’

Quote_teken_links

‘En Instagram slaat al helemaal nergens op’

Wiilco

Wilco Verdoold is marketeer, digitaal strateeg, spreker, auteur en parttime geek. Met brandcommunicatiebureau Loyals bouwt hij merken en laat hij bedrijven groeien. Keer een kop koffie of thee met hem drinken? 0297385252 | wilco@loyals.com

Gevonden. Ruim op tijd. Prima zaal. Beamer werkt. Geluid is goed. Ik ben er klaar voor. Straks zitten er zestien ervaren ondernemers tegenover me die willen leren hoe ze hun zakelijke doelen beter, sneller en vaak goedkoper kunnen bereiken door de inzet van social media.

Ik hou van ondernemers. Ze weten wat ze wel en niet willen, voelen zelf de pijn als ze de verkeerde keuzes maken, zijn lekker direct en durven te gaan voor kansen.

Ik heb vooraf wat research gedaan naar de bedrijven en de ondernemers achter de bedrijven. Ze zijn online niet allemaal even actief, dus er liggen veel kansen. Omdat de deelnemers elkaar al kennen van vorige sessies is een uitgebreid voorstelrondje niet nodig. Ik vraag iedereen alleen even zijn naam, bedrijf en belangrijkste zakelijke doel voor dit jaar te noemen. Ik pak een stift om de doelen op te schrijven, zodat we daar de rest van de presentatie naar terug kunnen grijpen. Nog voor ik de kans krijg iemand het woord te geven, klinkt vanuit de zaal een deelnemer met luide toon: ‘Ik vind Facebook stom en Instagram slaat al helemaal nergens op…’

Dit soort meningen hoor ik natuurlijk vaker, dus mijn standaard reactie is al snel gegeven. Ik probeer hem duidelijk te maken dat het helemaal niet relevant is wat ie er zelf van vindt, het gaat er immers om wat zijn doelgroep ermee doet. Maar hij was nog niet klaar: ‘Wat ze ermee doen? Belachelijke dingen delen. Dat ze in de rij bij de kassa staan. Of weet ik veel wat er allemaal in hun hoofd omgaat… Echt niet normaal. Vind jij dat dan wel normaal Wilco?’

Het doet niet ter zake wat ik ervan vind, antwoord ik. Mijn persoonlijke mening bespreken we wel tijdens de borrel. Ik wil graag terug naar de vraag wat je belangrijkste zakelijke doelstellingen zijn. Wat maakt het ondernemen lastig? Waar liggen kansen? Dan gebruiken we dat als uitgangspunt, probeer ik hem te overtuigen. ‘Ja sorry hoor. Maar het is toch van de zotte dat mensen de rest van de wereld laten weten waar ze zijn en waar ze aan denken?’ Hij schudt nog even met zijn hoofd en besluit dan alsnog mijn vraag te beantwoorden: ‘Mijn belangrijkste doel van vanavond is dat ik wil leren waar en hoe ik jongeren kan bereiken om ze beter te begrijpen en te enthousiasmeren om bij mijn bedrijf te gaan werken.