Tevreden klanten
De duurzame ontwikkelingen binnen het autobedrijf stapelen zich op. ‘Maar’, benadrukt Jan nogmaals, ‘de energie van het team blijft onze belangrijkste troef. Wij worden blij van uitdagende klussen of vraagstukken, die vervolgens weer tevreden klanten opleveren. Er staan hier bijvoorbeeld wekelijks saucijzenbroodjes of gebakjes van blije klanten op de toonbank. Dit komt denk ik door onze instelling. Als iemand met een kapot stadslicht bij ons binnenkomt, vervangen we deze ter plekke en rekenen we daar vaak niks voor. Dan zeggen we: “Breng maar een zak stroopwafels, dan is het goed”. Bij ons is het heel informeel en zijn de lijntjes kort. Hierdoor kunnen we ook scherpe tarieven hanteren. Alles bij elkaar leidt dat tot veel vaste, tevreden klanten. En die tevredenheid zorgt uiteindelijk weer voor positieve energie.’ Jan vindt het fijn dat hij door zijn trouwe klantenkring in staat is om wat terug te doen voor de maatschappij. ‘Het omkijken naar je omgeving is een belangrijk aspect van ondernemen, vind ik. Zo steunen wij met ons bedrijf de stichting Hart voor Kinderen. Dit is een internationaal kinderfonds, dat toekomstperspectief biedt aan kinderen in armoede, hun familie en hun omgeving.’

Toekomst
Om nog even door te gaan op dat laatste, hoe ziet de toekomst van JAMES Autoservice Pels eruit? Jan: ‘Dat beeld is heel duidelijk: Bas heeft alles in zich om dit bedrijf de komende jaren te gaan leiden. We zijn bezig met het formaliseren van de laatste stappen, maar door de komst van corona duurt dit iets langer dan we hadden gehoopt. Dat geeft niets, want tot die tijd redden we het samen ook prima.’ Bas vult aan: ‘Op dit moment verzorg ik alles rondom de in- en verkoop binnen het bedrijf. Ik heb veel overleg met Jan over ideeën voor de toekomst. We hebben het meeste ook echt al goed op orde. De uitstraling is up-to-date, de systemen zijn van nu en binnen het team staan de neuzen dezelfde kant op. Dat maakt het moment van de overname straks een stuk minder spannend. Ik vind het juist een heel leuk vooruitzicht!’