fbpx
Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Max Brandt

‘Je hoeft niet ziek te zijn om beter te willen worden’

Een team van 35 zelfstandige salesprofessionals die de krachten bundelen om organisaties te begeleiden tijdens verandering én commercieel te laten groeien: dat is BusinessBuilding in een notendop. Ik spreek met partners Imre Knol, Michel van der Laan en Kris Kabo.

‘Kortgezegd verbeteren we bij BusinessBuilding commerciële resultaten van organisaties en ondersteunen we bij het waarmaken van hun ambitie’, legt Imre uit. ‘Deze ondernemingen lopen bijvoorbeeld vast in groei of ervaren “groeipijnen”. Vaak kan men de vinger er echter niet op leggen: waar zit ‘m die stagnatie nu precies in? Zij geven aan waar ze naartoe willen en wij zoeken uit waar de bottleneck zit én nemen ‘m weg. Tijdens onze quickscan komen we vaak andere dingen tegen dan de directie of eigenaar had verwacht. Bijvoorbeeld dat talenten niet goed worden benut of medewerkers niet op de juiste plek zitten.’

Hulp gevraagd
Opvallend: de meeste bedrijven die de hulp van BusinessBuilding inschakelen zijn gezonde bedrijven. Michel: ‘Je hoeft niet ziek te zijn om beter te willen worden. Deze directeuren willen simpelweg weten waar het nog beter kan. Wat we ook vaak zien is dat de eigenaar bijvoorbeeld over een paar jaar met pensioen wil en het bedrijf gereed wil maken voor overname. Of een organisatie wil een nieuwe markt gaan betreden en wil daar hulp bij. Eigenlijk gaat het altijd over transitie: verandering is de kern.’

De kracht van het collectief
Een soft-franchise-formule van zo’n 35 zzp’ers: wat is daar het voordeel van? Kris: ‘We zijn een praktisch ingestelde club en we hebben allen ervaring op management- en/of directieniveau. Onze kracht is dat we een bedrijf achter ons hebben staan met modellen en programma’s en “collega’s” met verschillende expertises en disciplines. Dit gecombineerd met onze eigen praktische ervaring geeft ons enorm veel kennis.’ Bovendien zijn alle partners zelf ondernemer, waardoor ze de ondernemers die ze helpen goed snappen. ‘Vaak doen we opdrachten samen om de problematiek van twee kanten te kunnen aanvliegen. Wat ik vaak hoor is dat men rust ervaart als wij binnen zijn. Ik denk dat dat onze grootste kracht is.’ Imre: ‘We komen altijd om weg te gaan. We helpen de organisatie en vertrekken weer. Wel peilen we na vertrek regelmatig hoe het gaat.’

Praktisch en uniek
BusinessBuilding als bedrijf is uniek in de markt volgens de heren. Imre: ‘Bij consultancybedrijven ontvang je vaak een dik adviesrapport met een advies dat je vervolgens zelf moet gaan uitvoeren – dáár gaat het vaak mis.’ Michel: ‘Wij beschrijven heel concreet wat er moet gebeuren en we vertellen wat wij vervolgens zélf kunnen doen om die organisatie verder te helpen. Wij kunnen bijvoorbeeld als interimmer in het bedrijf aan de slag, we kunnen zelf accountmanagement doen voor de organisatie of een mt-lid coachen. Voor alles hebben we iemand in huis. Wij selecteren onze partners daarom zeer streng. Iemand moet altijd waarde toevoegen en nieuwe kennis inbrengen.’

InterviewOntwikkelingenDienstverleningUtrecht