JE MOET DE LAT HOGER LEGGEN
DAN JE KAN SPRINGEN’

Bolton Groep bouwt hoogste woontoren van Woerden

Le Perron is het sluitstuk van project Woerden Centraal, waar eerder 71 grondgebonden woningen en vier woontorens met 124  appartementen gebouwd zijn. Het appartementencomplex is het resultaat van een ingenieuze en inspirerende bouwmethodiek. Ondernemers en vrienden Peter Bol en Arjan Ton praten over de toekomst van de bouw en hun ambities op het gebied van circulair bouwen en klantvriendelijkheid.

Le Perron is een uniek gebouw. Dat zit hem met name in de constructie en de manier van bouwen. ‘Normaal gesproken maak je alle onderdelen van een project op de bouw zelf’, zegt Peter. ‘Nu zijn alle onderdelen van het gebouw in de fabriek in Groningen gemaakt. De gevelcomponenten, inclusief binnen- en buitengevel, kozijnen en gevelstenen zijn prefab aangeleverd op de bouwplaats, waar ze in elkaar zijn gezet. Deze manier van bouwen is zeker niet nieuw. Het wordt vaker gedaan, zeker bij woningbouw. De constructie van Le Perron is echter vrij complex. Het pand heeft unieke elementen van verschillende materialen. Dat maakt het minder logisch dat je gaat prefabriceren. Prefabricatie is met name gericht op seriematige projectbouw. We hebben deze methodiek toch toegepast om de kwaliteit te kunnen waarborgen. In een fabriek kun je heel gecontroleerd bouwen. Je moet bij prefab veel meer in de voorbereiding uitwerken. Dat doen we met behulp van geavanceerde 3D-technieken. We tekenen het gebouw driedimensionaal uit om vooraf vast te stellen welke onderdelen, op welke plek moeten. Op basis daarvan worden de complete onderdelen op locatie aangeleverd, die we met een kraan omhoog hijsen. Dat deden we twaalf verdiepingen lang.’

‘We kunnen denken dat er over drie jaar
weer voldoende metselaars zijn,
maar ik ga er mijn geld niet op in zetten’

Risico’s
‘Hij is wel bescheiden’, zegt Arjan over zijn college Peter. ‘Het is gewoon heel complex. We hebben het steigerwerkloos gebouwd. Met de juiste voorbereiding is dat mogelijk.’ Prefabricatie is iets van de toekomst, volgens Peter en Arjan. ‘Al moet je bij elk ontwerp weer nagaan wat de beste methodiek is. Het is natuurlijk wel zo dat arbeid steeds lastiger te vinden is. De handjes zijn er niet, of zijn moeilijker te krijgen. Dus je ziet gewoon dat er steeds meer uit de fabriek komt, om te anticiperen op het tekort aan vaklui’, zegt Peter. ‘Je speelt eigenlijk in op de risico’s vanuit de markt. We kunnen denken dat er over drie jaar weer voldoende metselaars zijn, maar ik ga er mijn geld niet op in zetten’, besluit Arjan.

Vrienden
Peter en Arjan gaan ver terug. ‘Onze vaders waren studievrienden. Op 34-jarige leeftijd zijn ze begonnen met Bolton Bouw. Peter en ik kennen elkaar vanaf de wieg’, zegt Arjan. ‘Het is grappig dat we dezelfde ambities hebben als onze vaders’, zegt Peter. ‘We zijn samen eigenaar, maar Arjan is bezig met ontwikkeling en ik met bouwen, net als onze vaders. Of het een betere formule is dan twee broers weet ik niet. We hebben weleens gezegd: “Hoe dichterbij het komt, hoe minder je van elkaar kan hebben.” Wij hebben allebei ons eigen privéleven. Er is heus overlap, maar we zien elkaar niet bij onze ouders, waar het over werk gaat. Dat is misschien het voordeel van geen familie zijn.’ Volgens Arjan passen de twee goed bij elkaar. ‘We willen allebei innoveren. Ik zeg weleens: “Je moet de lat hoger leggen dan je kan springen.” Met het gehele team zetten we iedere vijf jaar onze ambities op een rijtje. Zo zijn we nu bezig met het thema “circulair”. Zowel organisatiebreed als bij het bouwen. We hebben met de renovatie bij Groenendijk bedrijfskleding heel veel hergebruikt. Zo hebben we oude spijkerbroeken ingezet als isolatiemateriaal. Bij een woningbouwproject in Dordrecht maken we gebruik van een methode waardoor je woningen snel kunt demonteren. Je hoeft geen vloeren en wanden te slopen, want je kunt complete elementen hergebruiken.’

Klantvriendelijk
Het team van Bolton heeft ook de ambitie om een “negen plus”-organisatie te zijn. ‘We denken natuurlijk allemaal dat we heel klantvriendelijk zijn, tot klanten met klachten komen. Dan blijkt het een taak erbij. Negen plus Betekent dat je meer probeert te doen aan klantbeleving, naast het feit dat je streeft naar een tevreden klant. Dat moet een vanzelfsprekendheid zijn. Als klant koop je bijvoorbeeld eerst een woning voor een bepaald budget en dan volgt er nog een rollercoaster aan keuzes. Je moet iemand vroegtijdig vertellen hoe zo’n bouwproces in elkaar steekt. Mensen denken: het gebouw staat er nog niet, dus ik wil een contactdoos in een wand plaatsen. Alleen ben je dan misschien al te laat. Daarnaast willen we dat een koper een ambassadeur voor Bolton wordt en dat klanten ons aanbevelen. Niets is mooier dan wanneer dat lukt. Daarom hebben wij een speciaal team aangesteld om die keuzes te begeleiden: Expertteam Bolton Groep9+.’ De ondernemers innoveren, maar weten niet of ze veel groter willen worden. ‘We kiezen ervoor de schaalgrootte te behouden zoals die nu is. Als je gaat groeien krijg je een veel zwaarder management. Het bevalt ons nu. Het voelt nog echt als familiebedrijf. Dus voorlopig houden we het even zo.’